جمع‌آوری زباله‌های شهری در کلانشهرهای جهان معمولا به‌شکل روزانه نیست و اغلب یک یا ۲بار در هفته انجام می‌شود. در این شهرها جزئیات برنامه جمع‌آوری زباله‌های شهری به منطقه‌ها و محله‌ها سپرده شده است تا براساس نوع زباله‌ای که روزانه تولید می‌شود، زمان‌بندی مناسبی را طراحی کنند.

همشهری - محمد سرابی: ساعت و روز حمل پسماند هر منطقه از شهر براساس بافت مسکونی و تجاری و همینطور میزان جمعیت ساکن در آن متفاوت است؛ برنامه‌هایی که به نسبت فصل‌ها و تعطیلات تغییر می‌کنند در سایت‌های شهرداری‌ها و گاهی از طریق برنامه‌های روی گوشی‌های تلفن همراه برای شهروندان قابل دسترسی هستند.

انگلیس - لندن

جمع‌آوری هفتگی

زباله‌های شهر لندن ۲روز در هفته و در برخی نقاط یک‌بار در هفته جمع‌آوری می‌شود. این برنامه مربوط به زباله‌های عادی است که در خانه‌ها تولید می‌شوند. زباله‌های خشک نیز یک‌بار در هفته جمع می‌شوند. درواقع زباله‌های خشک و جامد تفکیک شده و قرارگرفته در سطل‌های رنگی، دیرتر حمل می‌شوند و هر هفته نوبت تخلیه یکی از این مخازن است. در شکل کلی، جمع‌آوری زباله‌های شهری در لندن بیشتر هفتگی انجام می‌شود. در این شهر مردم زباله‌ها را باید بین عصر تا صبح روز بعد درون مخازن قرار دهند و در مخزن نیز باید بسته باشد. اگر مخزنی برای نوع خاصی از زباله خشک یا تر نشانه‌گذاری شده باشد، باید حتما محتوی همان نوع زباله باشد وگرنه جمع‌آوری نمی‌شود. به‌دلیل متفاوت بودن برنامه جمع‌آوری پسماند در نقاط مختلف شهر، شهروندان می‌توانند براساس کد پستی یا نقشه محل سکونت خود روز جمع‌آوری زباله‌ها را پیدا کنند. بعضی از ساختمان‌های مسکونی یا تجاری سطل زباله‌های مخصوص به‌خود دارند که در طول هفته درون حیاط قرار می‌گیرد و در روز و ساعتی که برای جمع‌آوری مشخص شده است باید آن را به کنار خیابان منتقل کنند. در روزهای تعطیل هفتگی یا مناسبتی نیز زباله‌ها جمع‌آوری نمی‌شوند.

بیشتر بخوانید: تصفیه فاضلاب؛ از لس‌آنجلس تا هنگ‌کنگ

فرانسه - پاریس

کیسه‌های مخصوص برای زباله‌ها

پاریس قبل از برگزاری المپیک بارها با مشکل جمع‌آوری زباله روبه‌رو شده بود و برنامه‌های حمل سطل‌های پسماند آن با هدف پاکسازی شهر در هنگام برگزاری مسابقات تغییر کرده است. بااین حال قاعده کلی بر این است که زباله‌های ‌تر و خانگی هر هفته یک‌بار و زباله‌های خشک تفکیک شده هر ۲هفته یک‌بار جمع می‌شوند. این زباله‌ها باید در کیسه‌های دربسته و در سطل‌های بزرگی قرار گیرند که در آنها هم بسته باشد. تا مدتی پیش بازیافت بسته‌بندی‌های پلاستیکی موادغذایی در فرانسه با مشکل روبه‌رو بود و فقط یک‌سوم آنها بازیافت می‌شد. فرانسه طرحی را برای حذف بسته‌بندی‌های پلاستیکی به اجرا درآورده است و قصد دارد تولید و استفاده از پلاستیک‌های یکبار مصرف را به‌شدت محدود کند. مخلوط‌کردن زباله ‌تر و خشک ممنوع است و برای هر واحد مسکونی، سطل‌های زباله با حجم مشخص تعیین می‌شود. زباله‌های حجیم مانند مبلمان نیز روز مشخصی در هفته حمل می‌شوند. سوزاندن زباله‌ها کاملا ممنوع است و شامل جریمه خواهد شد. در پاریس بحث‌هایی درباره سهم مالک و مستأجر در زمینه هزینه‌ حمل زباله و مسئولیت انتقال زباله‌ مجتمع‌های مسکونی به سطل‌های کنار خیابان، مطرح شده است.

بیشتر بخوانی: شهرداری های بزرگ دنیا با درختان پوسیده چطور برخورد می‌کنند؟ | قوانین قطع درختان در آمریکا، انگلیس و لهستان

کانادا - تورنتو

پارچه در گروه پسماندهای خاص

در شهر تورنتو زباله‌های خانگی در سطل‌های سبزرنگ و به‌صورت هفتگی جمع‌آوری می‌شوند، اما زباله‌های تفکیک شده باید در سطل‌های آبی قرار داده شوند تا هر چند هفته یک‌بار حمل شوند. برخی از انواع پسماند که در سال‌های گذشته جزو زباله ‌تر محسوب می‌شد، مانند لیوان‌های کاغذی مواد آشامیدنی اکنون جزو زباله‌های خشک به‌شمار می‌آید و باید در سطل‌های آبی قرار بگیرد. با افزایش فناوری بازیافت مواداولیه و تغییر رویکرد شهرداری‌ برای بازیافت هرچه بیشتر زباله‌ها طرحی درحال اجراست که تا سال ۲۰۲۶ مواد بیشتری از گروه زباله ‌تر خارج و وارد زباله‌های خشک شوند؛ بنابراین ممکن است برنامه حمل هفتگی این دو گروه زباله تغییر کند. انواع پارچه‌ نیز جزو زباله‌های خشک نیستند، بلکه در گروه پسماندهای خاص قرار می‌گیرند که با برنامه جداگانه مربوط به‌خود جمع‌آوری می‌شوند. برای حمل زباله‌های خطرناک خانگی مانند لامپ، باتری یا مواد سمی هم برنامه ثابتی وجود ندارد و ساکنان باید از طریق تلفن یا سایت اینترنتی درخواست خدمات مخصوص را ثبت کنند. شرکت‌های خصوصی حمل زباله هم در این شهر وجود دارند که خارج از برنامه کاری شهرداری به خانه‌ها مراجعه و زباله‌های آنها را بارگیری می‌کنند.

بیشتر بخوانید: زباله سوزهای مدرن چطور کار می کنند؟ | تجربیات کشورهای مدرن در زمینه مقابله با پسماندهای به درد نخور

منبع: روزنامه همشهری