برخی از شهرداری‌های جهان به‌دنبال روشی برای کاهش این گرما هستند و می‌خواهند آسفالت‌ها را رنگ کنند. کاری که به‌نظر عجیب می‌آید ولی در بعضی شهرها درحال اجراست.

همشهری - محمد سرابی: آسفالت سیاه است و رنگ سیاه بیشتر از دیگر رنگ‌ها نور خورشید را جذب می‌کند. آسفالت خیابان با طلوع خورشید داغ می‌شود و بعد از غروب، حرارتی را که ذخیره کرده به محیط منتقل می‌کند. بخش زیادی از سطح خیابان‌ها را آسفالت پوشانده که آنها را به شکل منبعی برای ایجاد گرمای بیشتر در شهرها در آورده است.

استرالیا

سیاه به سفید

شهرداری سیدنی برآورد کرده است که مقدار گرمایی که به‌دلیل جذب حرارت آسفالت اتفاق می‌افتد مستقیما بر دمای هوا تأثیر دارد. این آزمایش در مناطقی انجام شده که آسفالت خیابان زیر سایه ساختمان‌ها قرار نمی‌گیرد و مستقیما در معرض تابش خورشید است. رنگ کردن سطح آسفالت در ابتدا مشکلات زیادی داشت؛ یکی از آنها یخبندان‌های زمستانی بود. رنگی که می‌توان سطح آسفالت را با آن پوشاند، در مقابل سرمای زمستانی مقاومت ندارد و فرسوده می‌شود. در این شهرها دمای هوا ۴درجه گرم‌تر از مناطق حاشیه‌ ‌شهر است. از سال۲۰۲۰ پروژه رنگ‌آمیزی چند خیابان در غرب سیدنی شروع شد. حدود ۱۰خیابان با روکش رنگ روشن پوشانده شدند و دمای آنها در روز ۵درجه و در شب ۲درجه کمتر شد. در شهر آدلاید هم چند جاده به همین شکل پوشانده شد که ۸درجه در روز و ۴درجه در شب خنک‌تر شد. البته دمای هوا در نزدیکی آسفالت به این مقدار کاهش پیدا نمی‌کند. رنگ‌کردن سطح خیابان‌های شهر اما هزینه خیلی زیادی دارد که در توان مالی شهرداری‌های استرالیا نیست.

بیشتر بخوانید: رفت و آمد زیر سایه خنک درختان

آمریکا

تانکر رنگ‌آمیزی

لس‌آنجلس پروژه رنگ‌کردن آسفالت را از حدود سال۲۰۱۹ شروع کرد. این طرح ابتدا از خیابان‌هایی شروع شد که سایه‌ نداشتند. مایعی که با استفاده از تانکر روی آسفالت پاشیده می‌شد رنگ آن را از سیاه به سفید تبدیل نمی‌کرد بلکه ترکیبی به رنگ خاکستری ایجاد می‌کرد تا مقدار جذب نور آن کمتر شود. همزمان کاشت نهال هم در این خیابان‌ها انجام ‌شد اما به‌دلیل اینکه شهر با کمبود منابع آبی روبه‌رو بود، پروژه رنگ‌آمیزی آسفالت توجه زیادی به‌خود جلب کرد. دماسنج‌های صنعتی، اختلاف دمایی تا ۱۰درجه سانتی‌گراد را در سطح تازه‌رنگ‌شده نشان می‌دادند اما دمای هوا در پیاده‌رو و جایی که ساکنان قدم می‌زدند ۱۰درجه خنک‌تر نبود زیرا به عوامل دیگری هم بستگی داشت. شهرداری برای آزمودن این روش تصمیم گرفت در بعضی خیابان‌ها قسمتی از معبر را رنگ کند و قسمت‌های دیگر را به شکل سابق باقی بگذارد. تفاوت دمای هوا برای عابران واضح بود و اینگونه شد که پروژه ادامه پیدا کرد. شهرداری شهر فونیکس اکنون در حال رنگ کردن آسفالت‌هاست.

بیشتر بخوانید: موج گرما و مدیریت مصرف برق در شهرهای دنیا

قطر

خیابان‌های آبی‌رنگ

شهرداری دوحه از سال۲۰۱۹ برخی از خیابان‌ها را با روکشی به ضخامت یک میلی‌متر پوشاند؛ رنگ این روکش آبی است و دانه‌های سرامیکی برای بازتاب‌دادن، پرتو فراسرخ دارد. گفته می‌شود که این کار میزان جذب گرما را تا ۵۰درصد کم می‌کند. پروژه اولیه مساحت زیادی نداشت و شامل یک بزرگراه در منطقه گردشگری سوق واقف بود که در حاشیه آن هیچ درختی وجود نداشت. پوشش آبی‌رنگ شامل چند ماده جداگانه بود تا بتواند نور خورشید را تا جای ممکن بازگرداند. به‌نظر می‌آمد این کار بخشی از پروژه‌های شهری دوحه برای میزبانی جام‌جهانی فوتبال۲۰۲۲ بود اما با مشخص‌شدن مزایای آن همچنان می‌توان در قطر خیابان‌هایی به رنگ آبی دید. طرح اولیه با همکاری ژاپنی‌ها اجرا شد و حسگرهای دما هم در بزرگراه‌ها نصب شدند. ژاپن در زمینه روکش کردن فضاهای شهری با رنگ‌های بازتاب‌دهنده نور تحقیقات متعددی انجام داده اما رنگ کردن خیابان‌های شهرهای بزرگ ممکن نیست، بنابراین شهرداری‌ها این کار را با رنگ‌آمیزی قطعات کوچک‌تر مانند پارکینگ‌ها و پیاده‌روها شروع کرده‌اند.

منبع: روزنامه همشهری