پزشکان ایرانی یک توانمندی جدید را رونمایی کردند. آنها بر اساس یک روش نوین و با استفاده از الماس چرخنده، رسوب کلیسم رگ‌ها را بدون نیاز به عمل جراحی باز برطرف می‌کنند. 

به گزارش همشهری آنلاین، رئیس بیست و چهارمین کنگره تازه‌های قلب و عروق از ارایه روش نوین بازکردن رگ‌های مسدود شده قلب با رسوب کلسیم شدید به کمک الماس چرخنده و بدون نیاز به عمل باز خبر داد و گفت: این تکنولوژی نوین کمک بزرگی به بیمارانی است که در آنها ریسک عمل باز قلب وجود دارد و از سوی دیگر در صورت باز نشدن عروق‌شان در معرض ابتلا به سکته‌های قلبی و مغزی قرار می‌گیرند.

دکتر مسعود قاسمی افزود: مته مخصوص (الماس چرخنده)، رسوب کلیسم رگ‌ها را بدون نیاز به عمل جراحی برطرف می‌کند که نتیجه این روش نوین به مراتب بهتر از شیوه‌های قدیمی است و سبب می‌شود، عمل استنت (فنر) گذاری با موفقیت بیشتری انجام و از عمل باز برای برخی بیماران جلوگیری شود.

قاسمی با بیان اینکه نسل جدید Rotablator (نوعی مته مخصوص) که با مته الماس رگ‌های رسوب گرفته کلسیمی را می‌تراشد و با بهره‌گیری از تکنولوژی های‌تک، ساخته شده، عنوان کرد: این روش که به کمک دستگاه های نوظهور کار می‌کند، تنها با دو سه ماه تاخیر از پیدایش آن در کشورهای پیشرفته دنیا، وارد ایران شد. به کمک این شیوه نوین، عمل تراشیدن رسوب کلسیم عروق کرونری اخیرا روی یک بیمار 67 ساله مبتلا به دیابت با موفقیت انجام شد که از مهمترین دستاوردهای آن باز کردن رگی بود که قبلا پیوند شده بود.

بیشتر بخوانید

ماجرای تلاش پزشکان کمپانی آمریکایی برای انتقال یک تکنولوژی پیشرفته به ایران

کاشت اولین باطری بی‌سیم در قلب بیمار ۷۲ ساله

چرا سکته‌های قلبی در گرما بیشتر می‌شود ؟

این پزشک، دلایل ایجاد رسوب کلسیم در عروق کرونری را به غیر از منشا ژنتیکی، سبک ناسالم زندگی عنوان کرد و گفت: چاقی، دیابت، چربی و فشار خون و سیگار از عوامل ایجاد این رسوب هاست که در صورت درمان نشدن به موقع منجر به سکته خواهد شد.

استفاده از ربات مجهز به هوش مصنوعی

مژده مزیدی، دبیر اجرایی این کنگره هم با بیان این که امسال بیش از پنج هزار شرکت‌کننده از جامعه پزشکی کشور در این کنگره حضور دارند، بیان کرد: ربات IRSA مجهز به هوش مصنوعی به منظور راهنمایی شرکت‌کنندگان در کنگره و هدست‌های واقعیت مجازی برای مشاهده تصاویر و فیلم‌ها به شکل سه بعدی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

کنگره تازه‌های قلب و عروق با شعار «تپش قلب با عشق و سلامتی» 27 تا 30 شهریور ماه امسال در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود و همزمان نمایشگاه جانبی تخصصی شرکت‌های دارویی، تجهیزات پزشکی و تصویربرداری هم برگزار خواهد شد تا شرکت‌های فعال درحوزه پزشکی با آخرین توانمندی‌ها و دستاوردهای روز دنیا در فضای علمی پزشکی آشنا شوند.

منبع: همشهری آنلاین