همه ما این را شنیده‌ایم که می‌گویند مردان از مریخ و زنان از ناهید هستند، که نشان می دهد چقدر در ابراز احساسات خود تفاوت داریم.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از hackspirit، مردانی که احساسات خود، به ویژه خشم را سرکوب می‌کنند، اغلب احساسات واقعی خود را در پشت یک فضای بیرونی آرام پنهان می کنند.

آنها ممکن است فریاد نزنند یا عصبانی نشوند، اما احساسات آنها هنوز هم وجود دارد - فقط به روشی ظریف تر و رمزگذاری شده منتقل می شود. در این مقاله، ما قصد داریم آن کد را بشکنیم.

با داشتن بینش‌های روان‌شناختی جذاب، فهرستی از عباراتی را که مردان در حال جوشیدن در درون خود هستند، اما ظاهری متشکل از بیرون را حفظ می‌کنند، گردآوری کرده‌ایم. برای کنکاش در سیگنال های ظریف خشم مردانه آماده شوید.

این موضوع برای سرزنش کردن نیست. این تلاشی است برای پر کردن شکاف ارتباطی و تبدیل روابط ما از میدان های جنگ به فضاهای پرورش دهنده.

۱) "من خوبم"
این عبارت، کوتاه و به ظاهر بی‌ضرر، اغلب برای مردانی که از زیر آن احساس عصبانیت می‌کنند، اما نمی‌خواهند آن را فاش کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. "من خوبم" یک مثال قدیمی از نقاب زدن احساسی است.

اگرچه ممکن است در ظاهر ساده به نظر برسد، اما اغلب می تواند دقیقاً برعکس آنچه گفته می شود باشد.

روانشناس مشهور دکتر کارل یونگ یک بار گفت: "آنچه در مقابل آن مقاومت می کنید ادامه دارد."

مردانی که از این عبارت استفاده می‌کنند، عموماً سعی می‌کنند در برابر خشم خود مقاومت کنند، به این امید که اگر وجود آن را انکار کنند، خشم از بین می‌رود.

اما همانطور که یونگ بیان می کند، مقاومت اغلب فقط به این احساسات قدرت بیشتری می دهد.

۲) "هر چه صلاح است
”هر چه صلاح است“ عبارت دفاعی دیگری است که خشم عمیق را پنهان می کند.

همانطور که زیگموند فروید، پدر روانکاوی، خاطرنشان کرد: «احساسات ابراز نشده هرگز نمی‌میرند. آنها زنده به گور می شوند و بعداً به روش های زشت تر بیرون خواهند آمد.»

۳) "نمی خواهم در مورد آن صحبت کنم"
این عبارت مانند یک قلعه کلامی است که برای دور نگه داشتن دیگران در زمانی که مردی احساس عصبانیت یا ناراحتی می کند، اما نمی خواهد آن را نشان دهد، طراحی شده است.

«نمی‌خواهم در مورد آن صحبت کنم»، می‌تواند نشانه واضحی از وقوع طوفانی در زیر سطح باشد.

عبارتی صادقانه است، و درخواستی برای فضا و زمان شخصی برای پردازش احساسات است.

به قول روانشناس برجسته دکتر برنه براون، آسیب پذیری برد یا باخت نیست. داشتن شجاعت ظاهر شدن و دیده شدن در زمانی که کنترلی بر نتیجه نداریم، منعکس کننده یک مبارزه عمیق با آسیب پذیری است.

مردی که این احساسات را ابراز می کند ممکن است با احساسات خود دست و پنجه نرم کند و در تلاش برای به دست آوردن کنترل بر آنها باشد.

وقتی می‌شنوید «نمی‌خواهم در مورد آن صحبت کنم»، به مرزها احترام بگذارید، اما به یاد داشته باشید که ممکن است چیزی بیش از آنچه به چشم می‌آید وجود داشته باشد.

صبور باشید، مهربان باشید، زیرا همانطور که براون به ما یادآوری می کند، آسیب پذیری شجاعت می خواهد.

۴) "فراموشش کن"
وقتی مردی می‌گوید: «فراموشش کن»، این چیزی بیش از رد کردن موضوع است.

به احتمال زیاد، نشان دهنده عصبانیت یا ناامیدی پنهانی است که ترجیح می دهد آشکارا ابراز نکند.

این عبارت به عنوان یک مانع عمل می‌کند و دیگران را از کاوش عمیق‌تر و آشکار کردن خشم در حال جوشیدن در زیر سطح باز می‌دارد.

لائوتسه عاقلانه گفت: "کسی که دیگران را کنترل می کند ممکن است قدرتمند باشد، اما کسی که بر خود مسلط شده است، هنوز هم قدرتمندتر است."

بنابراین، "فراموش کردن" ممکن است همیشه یک درخواست ساده برای رها کردن نباشد. گاهی اوقات، به عنوان یک التماس ناگفته عمل می کند تا خشم بیان نشده را در زیر سطح تشخیص دهد.

۵) "بیخیال"
این سناریو را تصور کنید: شما در حال گفتگو با یک مرد هستید. او سعی می‌کند نکته‌ای را بیان کند، اما ناگهان می‌گوید: "بیخیال". اکنون، ممکن است فکر کنید که او از تلاش برای توضیح دادن منصرف شده است. اما، آیا می تواند بیشتر از آن باشد؟

"بیخیال" در واقع می تواند نشانه ای از خشم پنهان باشد.

از نظر روانشناسی، وقتی مردی از این عبارت استفاده می‌کند، می‌تواند به این معنی باشد که او ناامید شده و احساس می‌کند که دیدگاه او تایید یا درک نمی‌شود. ممکن است شما را به این سوال سوق دهد: آیا او احساس می کند که شنیده نمی شود؟ آیا او برای بیان خشم خود تلاش می کند؟

"بیخیال" اشاره ظریفی است به این که مکالمه بر او تأثیرات عاطفی گذاشته است. ممکن است بیان مستقیم خشم نباشد، اما مطمئناً می تواند غیرمستقیم باشد.

۶) " مسئله مهمی نیست"
این عبارت نمونه دیگری از تلاش یک مرد برای کم اهمیت جلوه دادن احساسات خود است. "این موضوع مهمی نیست" اغلب به این معنی است که "من ناراحت هستم، اما نمی خواهم در مورد آن حرف بزنم."

عبارت "این موضوع مهمی نیست" ممکن است نشان دهنده تلاش برای مدیریت یا کم اهمیت جلوه دادن روند مداوم مقابله با خشم باشد.

۷) "من فقط خسته‌ام"
"من فقط خسته‌ام" ممکن است بهانه ای برای خستگی جسمانی به نظر برسد، اما همچنین می تواند خشم عمیق را پنهان کند.

این عبارت غیرمنطقی است، زیرا ما معمولاً خستگی را با نیاز به خواب یا استراحت به جای پریشانی عاطفی مرتبط می‌دانیم.

وقتی مردی می گوید که فقط خسته است، ممکن است در واقع نشان دهد که غرق شده یا ناراحت است و ترجیح می دهد در آن لحظه از رویارویی با عصبانیت خود اجتناب کند.

بعد چی؟
اکنون که معنای پنهان برخی از عبارات رایجی که مردان هنگام عصبانیت استفاده می کنند را درک کردیم، با این دانش چه می توانیم بکنیم؟

با دقت گوش کنید
ارتباط باز و صادقانه را تشویق کنید
به نیاز آنها به مکان و زمان احترام بگذارید
درک احساسات یک نفر نیاز به همدلی، صبر، و گوش تیزبین برای آنچه گفته نمی شود دارد.

همانطور که در روابط خود پیمایش می کنیم، به خاطر داشته باشیم که کلماتی که استفاده می کنیم و می شنویم فقط نوک کوه یخ هستند و در زیر آنها دریای وسیعی از احساسات نهفته است که در انتظار درک شدن هستند.

منبع: همشهری آنلاین