سویه جدید کووید-۱۹ به نام ایکس ای سی «XEC» مانند یک آتش سوزی غیر قابل مهار در اروپا در حال گسترش است. با وجود اینکه ویروس جدید می‌تواند با جهش‌های جدیدی مواجه شود که موج جدیدی از شیوع کرونا در پائیز را در پی داشته باشد. توجه به ۵ نکته می‌تواند تا حدی از نگرانی‌ها درباره این سویه کم کند.

همشهری آنلاین آرش نهاوندی: به نظر می رسد موج جدیدی از کووید دوباره با یک سویه جدید و مسری به نام ایکس ای سی «XEC»که به سرعت در ۱۵ کشور در حال گسترش است، در حال بازگشت است. XEC اولین بار در ژوئن در آلمان شناسایی شد و ترکیبی از انواع سویه‌های KS.۱.۱ و KP.۳.۳ است. بر اساس گزارش ها، این ویروس قبلا از سویه غالب FliRT پیشی گرفته است.

۵ نکته مهم درباره سویه «XEC»

این سویه که متعلق به نوع اومیکرون است، در حال حاضر بسیار سریع در سراسر اروپا، آمریکای شمالی و آسیا در حال گسترش است.

به گفته کارشناسان، XEC با برخی جهش‌های جدید همراه است که ممکن است به گسترش آن در پاییز امسال کمک کند. اما به گفته متخصصان، واکسن ها ممکن است به پیشگیری از موارد شدید کمک کنند.

طبق گزارش‌ها، این سویه با علائمی شبیه علائم بیماری‌های رایجی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی همراه است.

در حالی که بیشتر افراد در عرض چند هفته بهبود می یابند، برای برخی ممکن است بهبودی بیشتر طول بکشد و برخی حتی ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشند.

طبق اعلام سرویس ملی بهداشت بریتانیا، این سویه باعث علائمی شبیه آنفولانزا می‌شود که شامل درجه حرارت بالا (تب) همراه با لرز، سرفه مداوم، از دست دادن یا تغییر در حس بویایی یا چشایی، تنگی نفس، خستگی، بدن درد و از دست دادن اشتها و غیره می‌شود.

بیشتر بخوانید:

به گفته کارشناسان این سویه که اغلب مبتلایان به آن در عرض چند هفته بهبود خواهند چند ماه طول خواهد کشید تا به سطوح بالا برسد و به طور کامل به سویه غالب تبدیل شود.

در حال حاضر حدود ۵۵۰ نمونه در ۲۷ کشور از جمله لهستان، نروژ، لوکزامبورگ، اوکراین، پرتغال، آمریکا و چین گزارش شده است. اریک توپول، مدیر مؤسسه ترجمه تحقیقاتی اسکریپس در کالیفرنیا، در پست اخیر خود در شبکه اجتماعی ایکس گفت: در این مقطع، به نظر می‌رسد که نوع XEC محتمل‌ترین نوع بعدی سویه یا به اصطلاح سویه غالب باشد.


منبع: همشهری آنلاین