مصرف‌کنندگان در آلمان با بالا رفتن آگاهی عمومی درباره خطرات الکل برای سلامتی به طور فزاینده‌ای به سوی نوشیدن آبجوی بدون الکل گرایش پیدا کرده‌اند.

به گزارش همشهری آنلاین مقدار آبجوی بدون الکلی که در آلمان برای فروش تولید می‌شود، در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۳ بیش از دو برابر شده است.

متصدیان کافه‌ها نیز افزایش تقاضای مردم برای نوشیدن ماءالشعیر یا آبجوی بدون الکل صحبت می‌کنند و مرتباً بر تعداد کافه‌هایی که آبجوی بدون الکل عرضه می‌کنند، افزوده می‌شود.

درحالی‌که در سال ۲۰۲۰ با شروع پاندمی کرونا بسیاری از کافه‌ها در آلمان مجبور به تعطیلی شدند، اما آمار نشان می‌دهد که میزان نوشیدن آبجوی بدون الکل در این کشور به طور مرتب در حال افزایش بوده است.

این گرایش در آلمان هم‌زمان با افزایش هشدارها درباره خطرات بهداشتی نوشیدن نوشابه‌های الکلی است و فعالان بهداشتی خواستار نصب برچسب‌های هشداردهنده درباره رابطه الکل و سرطان بر روی مشروبات الکلی هستند، یعنی مشابه همان کاری که درباره دخانیات انجام می‌شود.

مقدار بی‌خطری برای نوشیدن الکل وجود ندارد

سازمان جهانی بهداشت سال پیش اعلام کرد که هیچ مقدار بی‌خطری برای نوشیدن الکل وجود ندارد. به گفته این سازمان، الکل ماده‌ای سمی، روان‌گردان و ایجادکننده وابستگی است و در طبقه‌بندی «سازمان بین‌المللی پژوهش سرطان» در «گروه یک» قرار می‌گیرد- یعنی در رده موادی مانند آزبست (پنبه کوهی)، پرتوهای رادیواکتیو و سیگار که بالاترین خطر از لحاظ ایجاد سرطان را دارند. مصرف الکل دست‌کم در ایجاد هفت نوع سرطان دخیل است، ازجمله سرطان روده بزرگ و سرطان پستان در زنان.

به گفته این سازمان گرچه خطرات بهداشتی الکل مانند سرطان‌زایی آن با افزایش میزان مصرف آن بیشتر می‌شود، اما نیمی از موارد سرطان ناشی از مصرف الکل به موارد مصرف «کم» و «متوسط» الکل- مربوط می‌شود.

هشدارها درباره الکل دارد تأثیر می‌گذارد؟

کارشناسان می‌گویند ظاهراً این ابراز نگرانی‌ها درباره خطرات نوشیدن الکل دارد بر گزینه‌های مصرف‌کنندگان و سیاست‌های بهداشتی‌ دولت‌ها تأثیر می‌گذارد.

ایرلند به نخستین کشوری در جهان بدل خواهد شد که الزام به نصب برچسب‌های هشداردهنده را بر روی نوشیدنی‌های الکلی به اجرا درمی‌آورد. این برچسب‌ها که به روشنی مصرف الکل را به سرطان و بیماری کبدی مربوط خواهند کرد، از سال ۲۰۲۶ الزامی خواهد شد. کارشناسان ابراز امیدواری می‌کنند که چنین اقدامی باعث کاهش مصرف الکل و پیروی سایر کشورهای اروپایی از اقدامی مشابه شود.

به گفته کارشناسان افزایش آگاهی عمومی درباره مضرات بهداشتی دخانیات به کاهش مصرف آن انجامید و تصور می‌شود روند مشابهی درباره نوشیدنی‌های الکلی رخ دهد. یک بررسی اخیر نشان می‌دهد که تقریباً نیمی از اروپایی‌ها از رابطه میان مصرف الکل و دچار شدن به هفت نوع سرطان بی‌خبر هستند و فقط ۱۵ درصد آنها می‌دانند که نوشیدن الکل با سرطان پستان در زنان ارتباط دارد.

تلاش برای نصب برچسب‌های هشدار در آمریکا

در آمریکا نیز تلاش‌های مشابهی برای افزایش آگاهی عمومی درباره خطرات بهداشتی الکل در جریان است و فعالان بهداشتی امیدوارند روزی برچسب‌های هشداردهنده سیاه‌وسفید با حروفی به ارتفاع دو تا سه میلی‌متر افراد را با نوشته‌هایی مانند متن پایین افراد را از نوشیدن الکل پرهیز دهند:

هشدار دولتی: به گفته مقام ارشد بهداشتی آمریکا، زنان در دوران بارداری نباید مشروبات الکلی بنوشند، چون خطر ایجاد نقایص هنگام تولد در نوزادان را افزایش می‌دهد. مصرف نوشیدنی‌های الکلی توانایی شما را در راندن خودرو یا کار با ماشین‌های پیچیده مختل می‌کند و می‌تواند باعث مشکلات سلامتی شود.

اداره مالیات و تجارت الکل و دخانیات آمریکا (تی‌تی‌بی)‌- سازمان دولتی ناظر بر مشروبات الکلی در این کشور- در جلسات بهار امسالش اعلام کرد که ممکن است از شرکت‌های تولیدکننده این فراورده بخواهد تا مواد تشکیل‌دهنده، میزان الکل، اطلاعات تغذیه‌ای و هرگونه ماده آلرژی‌زای غذایی عمده موجود در تولیدات خود را در برچسب‌های آنها بیاورند.

برخلاف سایر غذاها و نوشیدنی‌ها در آمریکا که باید برچسب تغذیه‌ای داشته باشند، اکثر نوشیدنی‌های حاوی الکل که تحت نظارت تی‌تی‌بی هستند، در حال حاضر مجبور به درج اطلاعات اولیه مانند میزان کالری بر روی محصولاتشان نیستند.

گرچه هنوز موضوع نصب برچسب‌های هشدار دولتی در جلسات این سازمان به میان نیامده است، اما طرفداران نصب هشدار بهداشتی امیدوارند که مقررات جدید تی‌تی‌بی درباره برچسب تغذیه‌ای درنهایت راه را برای نصب هشدارهای بهداشتی بیان‌کننده خطرات الکل برای سلامت عمومی بر روی مشروبات الکلی باز کند.

منبع: همشهری آنلاین