تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۳:۳۸

محمودعبداللهی: بحث توسعه مترو، مهم‌ترین و اساسی‌ترین طرحی بوده که نه‌تنها مسئولین و دست اندرکاران داخلی، بلکه بسیاری از کارشناسان شهری و حمل‌ونقل خارجی نیز بر آن تاکید دارند.

 بحث ورود مترو به تهران گرچه پیشینه‌ای حدود 100‌ساله دارد، اما بی‌شک توسعه و گسترش این ناوگان طی ‌2‌،‌3سال اخیر که از آن می‌توان به‌عنوان عصر طلایی رشد خطوط حمل‌ونقل ریلی زیر‌زمینی نام برد، طی همین دوره مدیریت فعلی در شهرداری تهران اتفاق افتاده است.

احداث و بهره‌برداری از سالانه حدود 15 تا 20‌کیلومتر خط مترو از ابتدای حضور دکتر قالیباف در دستور‌کار مجموعه پر‌تلاش شرکت متروی تهران قرار‌گرفت و هم‌اکنون مسئولان این شرکت با تدوین برنامه‌ای 5‌ساله قصد دارند فعالیتی فراتر از آن‌چه در طول 21‌سال گذشته انجام‌شده است  طی 5‌سال انجام‌دهند.

تمامی این اتفاقات و پیشرفت‌ها در حالی رخ می‌دهد که مترویی‌ها از همراهی دولت در خصوص تامین اعتبار و پرداخت به‌موقع یارانه دولتی ناخشنودند و اعتقاد دارند اگر دولت نیز همچون شهرداری در کنار آن‌ها گام بر‌می‌داشت و از برنامه‌های توسعه‌ای مترو حمایت می‌کرد، امروز تهران از نظر حمل‌ونقل و بحث ترافیک وضعیت بهتری داشت.

به تعبیری دیگر، مترویی‌ها معتقدند، با حمایت ویژه دولت و مجلس توانایی آن را دارند که طی مدت‌زمانی کمتر از 5‌سال گره کور ترافیک تهران را باز کنند. این وعده‌ای است که مهندس ربیعی، مدیر‌عامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران به نمایندگی از شبکه حمل‌ونقل ریلی تهران یعنی «مترو» می‌دهد.

با اتمام دوره فعالیت دولت نهم و در آستانه آغاز به‌کار دولت جدید پای صحبت‌های مهندس ربیعی نشستیم تا از وضعیت مترو در دوره 4‌ساله گذشته و انتظارات‌شان از دولت دهم اطلاعاتی را به دست بیاوریم.

گذشته‌ها گذشت
مهندس ربیعی در خصوص تعامل و همکاری دولت نهم در پیشبرد اهداف مترو به ذکر این جمله بسنده می‌‌کند‌ که «گذشته‌ها گذشت». ربیعی ابراز امیدواری می‌‌کند، دولت دهم به دغدغه اصلی مردم تهران یعنی «ترافیک» توجه و اهتمام ویژه‌ای داشته‌باشد تا در فضای خوبی که بین شورای شهر، شهرداری و مترو حاکم شده‌، دولت و مجلس نیز نقش موثرتری را ایفا کنند. در نهایت نیز خروجی مثبت آن‌که رفاه و آسایش شهروندان و کم شدن ترافیک و آلودگی هواست، نصیب تهرانی‌ها شود.

 انتظارات مردم باید برآورده شود
ربیعی با ذکر این موضوع که مردم از مسئولین انتظار دارند تا مشکلات‌شان را مرتفع کنند، می‌گوید: شکی نیست که مهم‌ترین مشکل و دغدغه اصلی تهرانی‌ها ترافیک و آلودگی هواست و کسی هم نمی‌تواند منکر این موضوع شود که تنها راه‌حل رهایی از این بن‌‌بست، توسعه حمل‌ونقل عمومی است. بنابراین مردم از مسئولین انتظار دارند تا با توجه ویژه به این امر موجبات آسایش و راحتی‌شان را فراهم ‌کنند. خواسته آنان به حق است اما یقین بدانید که بدون کمک مجلس و دولت نمی‌توان به این راحتی و به این زودی آن را عملی کرد.

 این وضعیت، زیبنده پایتخت نیست
مهندس ربیعی با اشاره به این مطلب که پایتخت هر کشور  صورت  آن سرزمین به حساب می‌آید و مسئولین و دست‌اندرکاران دولت و دولت‌های محلی دست در دست هم می‌‌کوشند تا پایتخت را به نمادی از غرور و زیبایی و فرهنگ و آسایش تبدیل کنند، به همشهری‌مسافر گفت:

در اکثر کشورهای دنیا وضعیت و شکل و شرایط پایتخت هر کشور نشان‌دهنده بخشی از اقتدار حکومت به‌حساب می‌آید. ما هم چه بخواهیم و چه نخواهیم تهران پایتخت کشورمان است و مشکل این ابرشهر نیز از سال‌های پیش ترافیک بوده و هست که به هیچ‌عنوان هم زیبنده پایتخت کشور با فرهنگ و اصیلی همچون ایران نیست.

 رییس‌جمهور باید وارد قضیه شود
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران، کارشناس بودن رییس‌جمهور در مسایل حمل‌ونقلی را یکی از نکات مثبت و قابل‌اتکا و امیدواری می‌داند و معتقد است: خوشبختانه دکتر احمدی‌نژاد خود مهندس حمل‌ونقل و راه‌سازی هستند و یک دوره نیز مسئولیت شهرداری تهران را بر‌عهده داشته‌اند.

امیدواریم در این دوره ریاست ایشان نوع نگاه و نگرش به مجموعه مترو تغییر کرده و شاهد حمایت‌های بیشتر و مناسب‌تری از سوی ایشان باشیم. مطمئناً بحث رفع مشکلات ترافیکی تهران بدون دخالت مستقیم رییس‌جمهوری  و پیگیری اصولی موضوع از سوی وی حل نخواهد‌شد.

 فقط باید به باور برسیم
ربیعی یاد‌آور شد: به اعتقاد من، فقط و فقط باید به این باور برسیم که مشکل ترافیک تهران حل‌شدنی است. مطمئنم اگر به این باور برسیم و برسند، بقیه مشکلات  حل خواهد‌شد. این موضوع بدان معناست که شهرداری، شورای اسلامی شهر، مجلس شورای اسلامی و دولت دغدغه اصلی شهروندان تهرانی را در‌نظر بگیرند

 و باور داشته‌باشند که حمل‌ونقل عمومی به‌خصوص مترو می‌تواند تهران را از بن‌بست خارج کند؛آن‌گاه است که حمایت‌ها پر‌رنگ‌تر و اصولی‌تر خواهد‌شد و مطمئناً مترویی‌ها نیز با پتانسیل بالایی که دارند به روند اجرایی برنامه‌ها سرعت خواهند بخشید تا شهروندان تهرانی‌ به‌حق واقعی خود یعنی آسایش دست‌یابند.

5‌ساله کمر غول ترافیک را می‌شکنیم
مهندس ربیعی با تاکید بر این موضوع که مشکل رفع ترافیک و آلودگی هوای تهران امری غیرقابل‌حل نیست، گفت: قول می‌دهم که اگر دولت و مجلس در کنار شورای شهر و شهرداری که حمایت ویژه از ما داشته‌اند، مترو را پشتیبانی کنند، 5‌ساله کمر غول ترافیک تهران را خواهیم شکست.

برنامه‌ریزی‌های لازم برای رسیدن به این مهم در مجموعه متروی تهران به‌عنوان متولی شبکه حمل‌ونقل ریلی که جابه‌جایی انبوه مسافرین را بر‌عهده دارد، انجام‌شده است .هم چنین و برنامه 5‌ساله و حتی طرح جامع حمل‌ونقل ریلی با افق سال‌1404 که کل تهران و حومه را دربرمی‌گیرد، تهیه و ارایه شده که اجرای آن مستلزم تامین اعتبار و تخصیص بودجه‌های عمرانی، ارزی و یارانه‌ای است.

 قول می‌‌دهم، مردم استفاده از خودروی شخصی را کنار بگذارند
ربیعی در ادامه افزود: شما مطمئن باشید که اگر سیستم حمل‌ونقل عمومی‌‌که مسئولیت اصلی آن بر دوش مترو است، به‌صورت کارشناسی پیاده و اجرا شود طوری‌که شهروند تهرانی از هر جای تهران با طی کمترین مسافت به یکی از ایستگاه‌های وسایل حمل‌ونقل عمومی برسد( به‌شرطی که خدمات‌رسانی آن‌ها منظم و دقیق باشد)، دیگر هیچ شهروندی علاقه‌مند به استفاده از وسیله و اتومبیل شخصی خود نخواهد‌بود.

 اطمینان می‌دهم اگر ما در این شرایط و با این وضعیت قیمت بنزین و لوازم یدکی و از همه مهم‌تر وضعیت پیدا کردن جای پارک، گرما، سرما، احتمال سانحه و تصادف، خدمات‌رسانی خوبی داشته باشیم، شهروندان ترجیح می‌دهند ماشین‌های خود را فقط برای مسافرت‌های برون‌شهری از پارکینگ خارج کنند و داوطلبانه از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند.
 

حمایت می‌خواهیم و بس!
ربیعی در پایان به همشهری‌مسافر گفت: در ایران هم همانند تمام دنیا قیمت تمام‌شده حمل‌ونقل عمومی از شهروندان گرفته نمی‌شود و فقط قسمت ناچیزی از آن است که مسافران پرداخت می‌کنند. در اصل این دولت‌ها و دولت‌های محلی(‌شهرداری‌ها) هستند که تحت‌عنوان یارانه بلیت، مترو را حمایت می‌کنند.

 مطمئناً اگر این یارانه‌ها و اعتبارات به‌موقع و منظم به مترو برسد، هیچ مشکلی در خدمات‌رسانی نخواهیم داشت. خوشبختانه تا این‌جای کار نیز ‌به‌رغم تمام فشارها و کمبودها سعی شده ‌است تا رضایت شهروندان فراهم شود. امید است این صحبت‌ها به نتیجه و سخن مشترکی بین مسئولین دولت، مجلس، شورا و شهرداری بیانجامد و در پایان تهرانی‌ها از ثمرات این همدلی بهره‌مند شوند.