مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۱ تیر ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۳
۰ نفر

گروه شهری: تا سال آینده مردم می‌توانند با مترو ظرف 45 دقیقه از میدان کلاهدوز به مهرشهر کرج برسند

محمدباقر قالیباف که در مراسم افتتاح همزمان 4مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین، ورود 25 دستگاه اتوبوس دوکابین جدید به خطوط تندرو و نیز سامانه بلیت الکترونیک شرکت کرده بود، طی سخنانی گفت: در گذشته تنها 2 کیلومتر مترو در تهران ساخته می‌شد اما امروز با وجود همه فشارها سالی 15 کیلومتر مترو در تهران احداث می‌شود.

وی خبر داد: تا انتهای سال 89 مردم می‌توانند  در 45 دقیقه  میدان شهید کلاهدوز تا مهرشهر کرج را با مترو طی کنند.

دیروز همچنین با حضور قالیباف در 4 خط منتهی به ایستگاه حقانی، اتوبوس‌ها به دستگاه کارتخوان مجهز شدند، این سامانه به گفته شهردار تهران تا پایان آبان ماه در همه اتوبوس‌های شهر تهران نصب خواهد شد.

سیستم بلیت‌های الکترونیک سیستمی بسیار ارزشمند است که ضمن کنترل نرخ کرایه‌ها و ایجاد زمینه عدالت و کرامت انسانی، مشکلات عدیده‌ای مانند نیاز به پول خرد، اتلاف وقت و اتلاف کاغذ و... را از بین می‌برد.

قالیباف با اشاره به راه‌اندازی بلیت‌های الکترونیک در شهر تهران تصریح کرد: بلیت‌های الکترونیک تنها تبدیل یک کاغذ به یک کارت نیست بلکه اتفاق بزرگ‌تری است به‌گونه‌ای که می‌تواند در فرهنگ‌سازی، ‌اقتصاد شهر، هزینه مردم و پایین آوردن هزینه‌ها مؤثر باشد.

به گفته شهردار تهران استفاده شهروندان از تاکسی، ‌اتوبوس، مترو و مینی‌بوس از طریق این سیستم الکترونیکی صورت گرفته و چانه‌زنی مردم و مسافران در برابر پول خرد و میزان نرخ‌های اضافی را برطرف می‌کند و دیگر دائما با پرسش رسانه‌ها مواجه نخواهیم شد که چرا تاکسیمترها خاموش هستند.

تحقق شعار عدالت

شهردار تهران پیاده‌سازی بلیت‌های الکترونیک را تحقق شعار عدالت در بسیاری از بخش‌ها دانست و گفت: عدالت در بیان فراخ و در پیاده‌سازی بسیار تنگ و سخت است به‌طوری که یکی از راه‌های پیاده‌سازی شعارهای عدالت تحقق بلیت الکترونیک در شهر تهران است که سراسر شهروندان را مد نظر قرار می‌دهد.

قالیباف با بیان اینکه تا به امروز قادر نبودیم که تشخیص دهیم چه کسانی می‌توانند با 50 تومان سوار اتوبوس شوند یا با 150 تومان، عنوان کرد: قرار است در مدیریت جدید چنین سیستمی را پیاده‌سازی کنیم تا تشخیص دهیم چه کسانی به‌صورت مجانی و چه کسانی با 50 یا 150 تومان سوار اتوبوس شوند.

دولت هزینه نکرد

شهردار تهران در مورد اتوبوس‌های جدید تندرو نیز گفت: 82 درصد هزینه این اتوبوس‌ها قانونا باید توسط دولت پرداخت شود اما شهرداری بدون حتی یک ریال کمک از سوی دولت، 100 درصد هزینه این اتوبوس‌ها را از پول عوارض مردم خریداری کرد.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: زمانی که قصد احداث خطوط تندرو و نصب گاردریل در خطوط را داشتیم پی‌درپی برای ما جوسازی کردند اما در حال حاضر بابت اینکه چرا کارتان برای احداث خطوط تندرو عقب مانده از شهرداری توضیح هم می‌خواهند.

 تقسیم پروژه شهر آفتاب

وی همچنین در مورد پروژه شهر آفتاب و دلیل به تعویق افتادن و اجرای این پروژه گفت: قبول دارم این پروژه آنطور که باید و شاید پیش نرفته اما دلیل این موضوع آن بوده که سرمایه‌گذار بخش خصوصی به‌دلیل حجم بالای پروژه که حدود 2 هزار میلیارد تومان است نتوانسته کار را به خوبی پیش ببرد به همین دلیل با توافقی چند ماهه و کندی کار مواجه شدیم.

وی ادامه داد: براین اساس لایحه‌ای به شورای شهر ارائه دادیم و پروژه شهر آفتاب را به 6 پروژه کوچک‌تر تقسیم کردیم تا پیمانکاران بخش خصوصی بتوانند راحت‌تر این پروژه را اجرایی کنند.

عدم حمایت دولت از شهرداری

شهردار تهران در مراسم افتتاح همزمان 4 مرکز مکانیزه معاینه فنی خودروهای سنگین، ورود 25 دستگاه اتوبوس جدید تندرو و سامانه بلیت الکترونیک در شهر تهران همچنین تصریح کرد: هیچ موقع اهل گله‌گذاری نیستم اما مجلس و دولت همکاری لازم متناسب با قانون را با شهرداری نداشتند.

وی در این‌باره به نبود همکاری لازم برای بهبود کیفیت خدمت‌رسانی در زمینه حمل‌ونقل عمومی اشاره کرد و گفت: عدد و رقم‌ها روشن و شفاف است و اگر کسی بخواهد کاملا شفاف در دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و مجلس قابل رسیدگی و پیگیری است. 

وی ادامه داد: در شهرداری تهران تلاش کرده‌ایم که کیفیت زندگی را در بخش حمل‌ونقل عمومی افزایش دهیم تا هم از نظر اقتصادی وهم حفظ شان و شئونات شهروندی بهترین انتخاب مردم برای جابه‌جایی باشد.

وی افزود: از روزی که توفیق خدمت‌رسانی در شهرداری تهران را پیدا کردم، نخستین شعارم این بود که اجازه ندهم فاصله میان جنوب و شمال شهر تهران افزایش پیدا کند، اما هرگز ادعا نکردم که فاصله بین جنوب و شمال شهر تهران را کم کنم.

قالیباف در مورد مراجعات گوناگون به شهرداری تهران گفت: قریب به 90 درصد افرادی که به شهرداری تهران مراجعه می‌کنند خواسته‌هایی از شهرداری دارند که برآورده کردن آنها وظیفه شهرداری نیست.  وی به‌عنوان نمونه به درخواست اشتغال از شهرداری اشاره کرد که از وظایف شهرداری نیست.

شرکت در جلسه با دولت

شهردار تهران گفت: در هر جلسه‌ای با دولت که برای حل مشکل شهر تهران برپا شود، همچون گذشته شرکت می‌کنم، اما امیدوارم که این جلسات نتیجه‌ای داشته باشد.

کد خبر 85367

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز