مجموع نظرات: ۰
شنبه ۶ تیر ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۲
۰ نفر

گروه شهری: کارخانه تولید قطعات بتنی با مقاومت بالا (سگمنت) با حضور شهردار تهران به بهره‌برداری می‌رسد. این قطعات در ساخت تونل‌های مترو کاربرد دارد.

محسن هاشمی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه، با اعلام این خبر گفت: استفاده از قطعات بتنی پیش‌ساخته با مقاومت بالا در کنار استفاده از دستگاه مکانیزه حفاری تونل در ساخت تونل خط 7، روند ساخت تونل این خط را کاملا مکانیزه می‌کند.

به گفته وی، پوشش دائمی تونل خط 7 مترو به وسیله نصب این قطعات تامین می‌شود و در این روش پوشش نهایی به موازات حفاری نصب می‌شود.

هاشمی توضیح داد:  در این روش، که از سگمنت‌های ذوزنقه‌ای استفاده می‌شود، با کنار هم قرار گرفتن 8 قطعه آن، یک حلقه ایجاد می‌شود که پوشش نهایی 5/1 متر از تونل را تامین می‌کند.

هاشمی عنوان کرد: این کارخانه در زمینی به مساحت 6 هکتار در منطقه علی‌آباد تهران واقع در خیابان شهیدان دستواره احداث شده و ظرفیت روزانه تولید 20 حلقه را داراست.

براساس توضیحات مدیرعامل متروی تهران، با بهره‌گیری از دستگاه حفاری تونل و قطعات بتنی مقاوم در ساخت تونل 7 مترو، این خط به‌طور کاملا مکانیزه احداث می‌شود. ماشین پیشرفته حفاری تونل مترو که به‌تازگی وارد کشور شده است، از نوع سپردار با قطر 9 متر بوده و توانایی حفاری در پایین‌تر از سطح آب‌های زیرزمینی و در لایه‌های مختلف زمین‌شناسی تهران را دارد. به کمک این دستگاه سرعت حفاری تونل 15 برابر افزایش می‌یابد.

دستگاه حفاری مکانیزه تونل، پس از حمل به تهران، به محل ایستگاه در حال ساخت، واقع در ضلع غربی بزرگراه نواب، حد‌فاصل خیابان‌های بریانک و قزوین، منتقل و در عمق 21 متری زمین مونتاژ می‌شود.

تجهیزات این دستگاه پس از مونتاژ، مجموعه‌ای به طول 103 متر را تشکیل می‌دهد که از یک‌سو زمین را حفاری و خاک حاصل را به بیرون منتقل و از سوی دیگر قطعات پیش‌ساخته بتنی(سگمنت) را به‌طور اتوماتیک دریافت و نصب می‌کند و تونل تکمیل شده را تحویل می‌دهد.

خط 7 متروی تهران به طول 27 کیلومتر و با 25 ایستگاه، پل ارتباطی شمال غرب به جنوب شرق تهران است که از ایستگاه میدان بوستان در سعادت‌آباد آغاز و با گذر از میدان صنعت و مجموعه برج و بیمارستان میلاد، از حاشیه بزرگراه چمران به میدان توحید و بزرگراه نواب متصل شده و از طریق خیابان‌های هلال احمر، مولوی و ری به بزرگراه شهید محلاتی رسیده و در پایان به عبور از بزرگراه بسیج به منطقه قصر فیروزه و ورزشگاه تختی منتهی می‌شود.

این خط در امتداد شمال غرب به جنوب شرق تهران، مراکز مهم دانشگاهی، بیمارستانی و بازار تهران را به مناطق مسکونی متصل کرده و با تقاطع سایر خطوط مترو نظیر خط 2 و 4 در خیابان آزادی و آذربایجان و خط یک در میدان محمدیه، دسترسی آسان و سریع به مناطق وسیعی از تهران را فراهم می‌کند.

کد خبر 84379

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز