در یک پیشرفت هیجان‌انگیز برای ستاره‌شناسی و جست‌وجوی حیات فرازمینی، تیمی از دانشمندان بین‌المللی اعلام کردند یک سیاره فراخورشیدی معتدل به‌اندازه زمین که تنها ۴۰ سال نوری از ما فاصله دارد در فاصله ۳۷۸ تریلیون کیلومتری از زمین وجود دارد.

همشهری آنلاین -یکتافراهانی: زمین دوم در جایی در کهکشان راه شیری کشف شده است. این کشف یک کشف هیجان‌انگیز است. چون به سرنوشت زمین مربوط است؛ به ویژه زمانی که خورشید بمیرد و تبدیل خود را به یک کوتوله سفید کامل کند.

میکرولنزینگ

ستاره‌شناس بزرگ، کمینگ ژانگ از دانشگاه کالیفرنیا کار تحقیق بر شناسایی زمین دوم را هدایت می‌کند. پتانسیل روش کشف آن پدیده‌ای به نام میکرولنزینگ را برای یافتن دیگر جهان‌های مشابه زمین که به‌سختی می‌توان در جای دیگری در کهکشان پیدا کردنشان می‌دهد.

به گزارش سایت sciencealert کوتوله‌های سفید همان چیزی هستند که ستارگانی مانند خورشید هنگام مرگ به آن تبدیل می‌شوند. سوخت هیدروژن آن‌ها تمام می‌شود تا در هسته‌هایشان جوش بخورند و پایداری کمتری داشته باشند؛ مرحله‌ای که غول سرخ نام می‌گیرد.

بیشتر بخوانید :
برنامه چین برای یافتن زمین شماره ۲ | تلسکوپ‌های قدرتمند آسمان را زیر نظر می‌گیرند

مفاهیم: کوتوله سفید چیست؟

کوتوله سفید

در نهایت، ستاره مواد بیرونی خود را به طور کامل به بیرون پرتاب می‌کند، هسته تحت‌تأثیر گرانش فرومی‌ریزد و یک جسم متراکم را تشکیل می‌دهد. نور درخشان آن از همجوشی ایجاد نمی‌شود، بلکه گرمای باقی‌مانده از فرایند فروپاشی آن است. آن هسته کوتوله سفید است و تریلیون‌ها سال طول می‌کشد تا خنک شود تا تاریکی کامل شود.

غرق‌شدن عطارد، زهره و زمین

جو بیرونی ستاره می‌تواند تا صدها برابر اندازه اولیه آن منبسط شود. برخی پیش‌بینی‌ها از آینده خورشید پیش‌بینی می‌کنند که می‌تواند به‌اندازه مدار مریخ رشد کند و عطارد، زهره و زمین را در این فرایند غرق کند.
البته ما نمی‌دانیم این برای سیاره ما به چه معنا خواهد بود و آیا نابودی آن ممکن است؟ اما این کشف جدید از دنیایی شبیه زمین که به‌دور یک کوتوله سفید می‌چرخد، نشان می‌دهد که بقا نیز گزینه‌ای است که باید به آن توجه داشت.

بزرگ‌نمایی بر اثر میدان گرانشی

ژانگ به ScienceAlert گفت: ساده‌ترین توضیح آن است که بگوییم سیاره از طریق ستاره میزبان غول سرخ است. این سیستم به دلیل خاصیت گرانش و موقعیت اشیا در فضا به نام میکرو لنز کشف شد.

منظومه کوتوله سفید حدود ۴۲۰۰ سال نوری از ما فاصله دارد. در فاصله ۲۶۱۰۰ سال نوری از زمین در امتداد همان خط دید از زمین، یک ستاره بسیار بزرگ و درخشان برای مدت کوتاهی در یک ردیف قرار گرفت.
به گفته این ستاره شناس ، عدسی کوتوله سفید در طول این رویداد تقریباً با ستاره منبع پس‌زمینه همسو بود و باعث شد که بیش از ۱۰۰۰ برابر بزرگ‌نمایی شود.

حضور یک کوتوله قهوه‌ای به‌دور کوتوله سفید

برای این رویدادهای نادر میکرو لنز با بزرگ‌نمایی فوق‌العاده بالا، یک همراه به کوچکی یک سیاره زمینی می‌تواند به طور قابل‌توجهی بر الگوی بزرگ‌نمایی تأثیر بگذارد؛ بنابراین ما می‌توانیم پیکربندی عدسی را در طیف گسترده‌ای از جرم‌ها و جدایی‌های مداری به طور دقیق استنباط کنیم.

این امر به محققان این امکان را داد که نه‌تنها جرم و جدایی مداری سیاره فراخورشیدی مشابه زمین یا زمینی را تعیین کنند، بلکه حضور یک کوتوله قهوه‌ای را نیز که به‌دور کوتوله سفید می‌چرخد تأیید کنند.

جرم کوتوله سفید تقریباً نصف جرم خورشید است و این نشان می‌دهد که ابتدا بسیار نزدیک به جرم خورشید بوده است و جدایی مداری کنونی بین سیاره فراخورشیدی زمینی و کوتوله سفید نیز نشان می‌دهد که زمانی در همان فاصله زمین از خورشید بوده است.

زندگی متفاوت روی زمین

تا زمانی که غول سرخ خورشید به اطراف بچرخد، زندگی روی زمین یا مدت زیادی از بین خواهد رفت یا به طور چشمگیری متفاوت خواهد بود. خورشید باگذشت زمان داغ‌تر و درخشان‌تر می‌شود؛ اما به‌اندازه‌ای نیست که ما در اینجا و اکنون متوجه آن شویم. البته حدود یک میلیارد سال، آن قدر داغ خواهد بود که تمام آب روی زمین تبخیر می‌شود؛ بنابراین دنیایی که باقی می‌ماند برای زندگی آن طور که ما می‌شناسیم چندان مهمان‌دوست نخواهد بود.

به گفته ژانگ؛ با تبدیل‌شدن خورشید به غول سرخ، منطقه قابل‌سکونت به اطراف مشتری و مدار زحل خواهد رفت و بسیاری از این قمرها به سیاره‌های اقیانوسی تبدیل خواهند شد. به‌این‌ترتیب به نظر می‌رسد شاید بهتر باشد بشر به آنجا مهاجرت کند.