تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۳

بیش از دو قرن از روزی که آقامحمدخان قاجار در تهران تاج پادشاهی بر سر گذاشت و آن شهر کوچک را به پایتختی برگزید می‌گذرد. تهران از همان روزگار تا اکنون پذیرای اقوام و مهاجرانی از چهارگوشه کشور بوده است.

همشهری آنلاین _ فرزین شیرزادی: هر کدام از اقوام ایرانی که در این سالها از دروازههای تهران گذشتند و به آن روستای کوچک و کم‌جمعیت جامه پایتختی پوشاندند، نقشی محوری در توسعه شهر داشتند. آنها با هنر، حرفه و مهارت‌های خود به محله‌های مختلف این شهر پا گذاشتند؛ از بنیسی‌ها که زیرساخت‌های چاپ و نشر را در پایتخت بنا نهادند تا نطنزی‌ها که با تنبوشه‌سازی سهم مهمی در آب‌رسانی شهر پیش از لوله‌کشی آب ایفا کردند و یزدی‌ها و فراهانی‌ها که در معماری و توسعه ساخت‌وساز در پایتخت پیش‌رو بودند.
در این شماره از همشهری محله در گفت‌وگو با تهران‌پژوهان نصرالله حدادی، داریوش شهبازی، محمود منیعی، علیرضا زمانی، اردشیر آل‌عوض، مهرشاد کاظمی، جمشید رحمانی‌پناه و هومن یوسفدهی سراغ اقوام ایرانی رفتیم؛ مهاجرانی که از شهرهای مختلف کشور به تهران آمدند و علاوه بر سکونت در محله‌های پایتخت، زمینه‌های توسعه کالبدی و فرهنگی آن را فراهم کردند.

گوینده: فاطمه لباف

تدوین: حامد صادقی

برچسب‌ها