مصرف متعادل قهوه می‌تواند مزیت‌های زیادی برای ما داشته باشد، اما دو گروه که باید در مصرف قهوه به شدت محتاط باشند.

به گزارش همشهری آنلاین، یک کارشناس تغذیه گفت: مصرف قهوه می‌تواند جذب آهن را در بدن کاهش دهد؛ از این رو بهتر است یک ساعت قبل و دو ساعت بعد از مصرف غذا از نوشیدن قهوه خودداری شود.

محسن امانی در گفت و گو با ایسنا گفت: مصرف متعادل قهوه می‌تواند مزیت‌های زیادی برای ما داشته باشد، اما دو گروه که باید در مصرف قهوه به شدت محتاط باشند، مادران باردار و شیرده هستند.

وی افزود: حد مجاز قهوه برای مادران باردار و شیرده حدود ۲۰۰ میلی‌گرم است. مصرف بیش از حد قهوه در مادران باردار باعث بروز مشکلاتی نظیر زایمان زودرس، سقط جنین، وزن پایین نوزاد و مشکلاتی در تکامل استخوانی جنین می‌شود.

امانی ادامه داد: مصرف بیش از حد قهوه در مادران شیرده باعث کم خونی مادر شده، از طرفی با توجه به انتقال آن از طریق تغذیه نوزاد با شیر مادر ممکن است بر روی خواب نوزاد تاثیر گذاشته و باعث بی‌قراری نوزاد شود. از این رو توصیه می‌شود مادران باردار و شیرده بیش از نصف فنجان یا نهایتا یک فنجان قهوه مصرف نکنند.

وی در مورد مصرف قهوه در کودکان بیان کرد: در مورد کودکان زیر ۱۲ سال حد مجاز مصرف قهوه چیزی حدود ۸۵ میلی‌گرم است و هر چه سن کمتر باشد این میزان کاهش می‌یابد. چون کودکان به دلیل شرایط سنی و مصرف تنقلات این میزان کافئین برای آنها تامین می‌شود بنابراین توصیه ما برای مصرف قهوه در کودکان زیر ۱۲ سال این است که والدین، آنها را به مصرف قهوه عادت ندهند و در مجموع نصف فنجان قهوه برای آنها کافی است.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: در صورتی که کودکان بیش از حد مجاز قهوه مصرف کنند دچار بی‌خوابی شده و با توجه به اینکه بخش زیادی از رشد و تکامل کودکان در خواب اتفاق می‌افتد این می‌تواند مشکلات تکاملی برای آنها ایجاد کند. از طرفی با ایجاد اختلال در خواب، موضوع کاهش هوشیاری آنها در سنین مدرسه مطرح است. همچنین پوسیدگی دندان، آسیب‌های استخوانی و بیش فعالی از پیامدهای بیش از حد مصرف قهوه در این سنین است.

امانی در ادامه اظهار کرد: از سن ۱۲ تا ۱۸ سال هم با توجه به اینکه حد مجاز مصرف کافئین حدود ۱۰۰ میلی گرم است، با در نظر گرفتن اینکه کافئین از مواد دیگری مثل نوشابه، تنقلات، چای و... دریافت می‌شود، بهتر است در این سنین قهوه مصرف نشده و یا حداقل به مصرف قهوه عادت نکنند. اما اگر افراد از منابع دیگر غذایی کافئین دریافت نمی‌کنند، چیزی حدود یک فنجان برای آنها حد مجاز است.

این کارشناس تغذیه یادآور شد: افرادی که دچار کم خونی هستند با توجه به اینکه قهوه می‌تواند میزان جذب آهن را از مواد غذایی کاهش دهد، بنابراین توصیه می‌کنیم یک ساعت قبل و دو ساعت بعد از مصرف غذا از نوشیدن قهوه خودداری شود.

وی در باره اینکه مصرف کدام نوع قهوه بهتر است، گفت: تقریبا ۹۰ تا ۹۵ درصد قهوه‌هایی که در ایران مصرف می‌شود از دانه‌های قهوه عربیکا و روبوستا هستند که تفاوت در نحوه برشته کردن، درجه آسیاب، نحوه فرآوری و آماده سازی و دم کردن این قهوه هاست که باعث می‌شود نتایج مختلفی از قبیل غلظت و طعم ایجاد شود.

کارشناس شبکه بهداشت و درمان شهرستان ساوجبلاغ یادآور شد: بنابراین این طور نیست که بخواهیم یک نوع را به دیگری برتری دهیم. با توجه به تنوع قهوه، مصرف و انتخاب آن بسته به سلیقه افراد و ذائقه افراد متفاوت خواهد بود و از لحاظ تغذیه‌ای چندان با یکدیگر تفاوتی ندارند. اما با توجه به اینکه یکی از اصول اصلی که در علم تغذیه بر آن تاکید شده، تعادل در مصرف مواد غذایی است، از این رو در مصرف قهوه هم توصیه به اعتدال می‌شود.

منبع: ایسنا