تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۴:۵۷

مهدی کشوریان: مراکز معاینه‌فنی تهران جوابگوی تعداد میلیونی خودروها نیستند و برای پذیرش تمامی این خودروها نیاز به تعداد بیشتری مرکز است

از این‌رو به تازگی یک مرکز معاینه‌فنی برای خودروهای سبک در منطقه8 شهرداری احداث  شده که دهمین مرکز معاینه‌فنی خودروهای سبک به حساب می‌آید. مرکزی برای شهروندان شرق تهران گرفته‌تا برای اخذ برگه معاینه‌فنی کیلومترها راه را در شهر طی نکنند.  همان‌اندازه که در زندگی به سلامت بدن خود اهمیت می‌دهیم، ‌باید به سلامت وسایلی که در اختیار داریم نیز اهمیت بدهیم.

 به طور مثال وسیله نقلیه‌ای که در اختیار دارید اگر از سلامت کامل برخوردار باشد می‌تواند سرویس بیشتری به شما بدهد و درنهایت به سلامت ما کمک خواهد کرد. اما گاهی‌اوقات غافل شدن  از  برخی مسایل، خساراتی جبران‌ناپذیر را برایمان به همراه خواهد داشت. وسیله نقلیه به همان میزان که برای انسان سود‌آور است، زیان‌بار نیز می‌تواند باشد.

خودرویی که بر اثر استهلاک فرسوده شده و ظریب ایمنی آن پایین آمده هم‌چون بمب ساعتی است که هر لحظه ممکن است منفجر شود و سرنشینان را با خطر مرگ روبه‌رو می کند. فرسوده شدن خودروها به شکل ظاهری و یا مدل ماشین بستگی ندارد. هر خودرویی ممکن است از عیوبی برخوردار باشد که در ظاهر به چشم نیاید، اما در مواقعی اضطراری خطراتی را به همراه داشته‌باشد.

 به عنوان نمونه سیستم ترمز تمامی خودروها در اثر استهلاک در مدت زمان خاصی فرسوده می‌شوند و باید تعمیر و یا تعویض شوند. از این‌رو معاینه این سیستم در زمان مشخص برای شناسایی عیوب آن لازم و ضروری است. در غیر این‌صورت می‌تواند همین مشکل کوچک خسارات زیان‌باری را به همراه داشته باشد.

 بسیاری از ما برای این‌که بدنی سالم داشته باشیم، هر مدت یک‌بار به پزشک مراجعه می‌کنیم تا چکاب شویم، اما برای این‌که خودرو خود را چک کنیم، وقت نمی‌گذاریم. البته هستند افرادی که نه به سلامتی خود اهمیت می‌دهند و نه به ماشین خود. نکته جالب این‌جاست که وسیله نقلیه تنها راننده آن را تهدید نمی‌کند، بلکه تمامی سرنشینان آن را در معرض خطر قرار می‌دهد. و از این‌رو است که هر 12ماه یک‌بار خودروها باید مورد معاینه قرار گیرند تا در صورت وجود هرگونه مشکل، رفع عیب شوند.

مسافت طولانی

بسیاری از رانندگان برای اخذ برگه معاینه‌فنی خودرو خود کوتاهی می‌کنند تا این‌که در موقعیتی قرار بگیرند که مجبور به اخذ این برگه شوند. در غیر این‌صورت به هیچ عنوان حاضر به اخذ برگه‌های معاینه‌فنی نیستند. یکی از دلایل کوتاهی این افراد مسافت طولانی مراکز معاینه‌فنی از محل سکونت شان و صفوف طولانی آن است.

 تا سال قبل مراکز معاینه‌فنی در تهران محدود بودند و دلیل فوق  می‌توانست منطقی باشد. به طور مثال فردی که در شرق تهران ساکن بود، برای رسیدن به اولین مرکز معاینه‌فنی ‌باید تا غرب تهران می‌رفت و بدین‌ترتیب زمان زیادی از وقتش تلف می‌شد.

9مرکز معاینه‌فنی

مرکز معاینه‌فنی شهرداری تهران برای این‌که مشکل تردد شهروندان حل شده و به دنبال آن آلودگی هوا کاهش و ایمنی خودروها افزایش یابد، اقدام به احداث مراکزی در سطح تهران کرد.

 در این راستا زمین‌هایی از طریق شهرداری‌های مناطق در اختیار این مرکز قرار گرفته شد و مرکز معاینه‌فنی با تجهیز کردن آن‌ها مشکل بزرگ شهروندان را در این زمینه حل کرد تا از طریق 9مرکز احداث شده در تهران که در نقاط مختلف فعالیت می‌کنند، رفاه رانندگان فراهم شود. البته سال گذشته در طرحی جهادی مراکز مجاز تعمیرگاهی ایران‌خودرو و سایپا نیز به مراکز معاینه‌فنی تبدیل شدند تا خیل عظیم مراجعه‌کنندگان برای اخذ برگه‌های معاینه‌فنی را پذیرش کنند.

دهمین و بزرگ‌ترین مرکز

ابتدای سال‌جاری مشکل شهروندان ساکن شرق تهران نیز مورد بررسی قرار گرفت و برای آن‌ها هم مرکز معاینه‌فنی در محدوده منطقه8 در نظر گرفته شد. این مرکز دهمین مرکز معاینه‌فنی تهران محسوب می‌شود و شهرداری این منطقه مسئولیت ساخت و احداث ساختمان آن را برعهده گرفت.

 محمدمهدی شادالویی، شهردار منطقه8 درباره این مرکز معاینه‌فنی می‌گوید: «عملیات احداث این مرکز از سال گذشته در زمینی به مساحت 1350مترمربع در خیابان دماوند آغاز شده و شامل  یک‌سوله به مساحت 417مترمربع و هم‌چنین دفاتر مجزا برای ارایه تمامی خدمات فنی است».

مرکزی تمام مکانیزه

مرکز معاینه‌فنی شرق تهران که بزرگ‌ترین مرکز معاینه‌فنی نیز محسوب می‌شود، دارای 2خط سرویس‌دهی به شهروندان است که این 2خط قادر خواهند بود روزانه 400خودرو را پذیرش کنند. مسئولیت تجهیز این مرکز برعهده مرکز معاینه فنی خودرو است.  مهندس نوروزی رییس ستاد معاینه فنی خودروها در این خصوص می گوید:

 «کلیه تجهیزات این مرکز که تماما مکانیزه بوده خریداری شده و نزدیک به 2میلیارد ریال نیز هزینه دربرداشته است  که  با تکمیل مرحله عمرانی آن، نصب می‌شود. در حال حاضر کار احداث مرکز تکمیل نشده و حدود 3هفته دیگر پایان خواهد یافت. پس از آن کار تجهیز کردن آغاز می‌شود».

کاهش آلودگی

نوروزی در‌باره اهداف مراکز معاینه‌فنی می‌گوید: «ما 2هدف را دنبال می‌کنیم؛ ابتدا کاهش آلودگی و سپس بالا بردن ظریب ایمنی خودروها و کاهش تصادفات بر اثر نقص فنی. با ایجاد مرکز معاینه‌فنی خودروها در شرق تهران شهروندانی که در این مناطق ساکن هستند هم می‌توانند با طی کردن مسیری کوتاه برای دریافت برگه‌های معاینه‌فنی اقدام کنند».

محمدمهدی شادالویی نیز معتقد است: «مدیریت شهری با راه‌اندازی مرکز معاینه‌فنی خودروها در شرق تهران به دنبال ارایه خدمات بهتر به شهروندان است. ایجاد این مرکز در شرق تهران علاوه بر کاهش آلودگی هوا می‌تواند از اتلاف وقت شهروندان نیز جلوگیری کند».