حسین رامادان: همزمان با آغاز ماه‌ مهر و بازگشایی مدارس، بحث سرویس مدارس هم جدی‌تر می‌شود‌

می‌توان گفت، تقریباً خیلی از موارد مربوط به خدمات‌شهری حول‌وحوش همین مسأله می‌چرخد تا در  اوایل  مهر‌ماه، هم شاهد ترافیک کمتری باشیم و هم‌ استانداردهای لازم برای خدمات‌‌رسانی به دانش‌‌آموزان استفاده‌کننده از سرویس مدارس رعایت شود. شما چه فکر می‌کنید؛ آیا همه آن‌چه که به سرویس مدرسه مربوط است به معاینه‌فنی یک‌خودرو ختم می‌شود‌؟

 هر‌‌ساله با شروع سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس و دانشگا‌ه‌ها و مراکز آموزشی، ترافیک سنگینی را در هفته‌ها‌ی ابتدایی مهرماه در خیابان‌ها شاهد هستیم . این امر علاوه‌بر ترافیک انسانی بیشتر به‌دلیل تردد جوانان و نوجوانان در مسیرهای مختلف تهران برای رفتن یا برگشتن به دانشگاه و مدرسه ، ترافیک شدیدی را در خیابان‌ها به‌وجود می‌آورد .

 البته بخش مهمی از این ترافیک‌ مربوط به استفاده‌ والدین از خودروی شخصی برای جابه‌جایی فرزندان‌شان‌ جهت رسیدن به مدرسه است  و همین امر باعث افزایش سفرهای درون‌شهری می‌شود که خود بار ترافیکی شدیدی را ایجاد می‌کند، به‌طوری که خیابان‌ها برای چند ساعت قفل می‌شوند.

خب ، آن وقت است که غر می‌زنیم؛ این چه وضعی است. به‌همین‌دلیل تاکید مسئولان کنترل ترافیک شهری این است که خانواده‌ها‌ حتی‌الامکان برای رفت‌و‌آمد فرزندان‌شان به مدرسه از سرویس همان مدارس استفاده کنند و کمتر از خودروی شخصی برای این کار بهره ببرند.

 هر‌چند هنوز به‌رغم بسیاری از تاکیدها این مسأله یعنی استفاده از سرویس برای جابه‌جایی دانش‌آموزان به‌ صورت یک فرهنگ در‌نیامده، اما تقریباً می‌شود گفت، بهتر از گذشته شده ، گرچه به‌نظر می‌رسد تا رسیدن به ایده‌آل‌ها فاصله دارد. برخی حوادث مربوط به سرویس مدارس در سال‌های گذشته باعث شد تا مسئولان شهری برای اطمینان‌خاطر خانواده‌ها جهت استفاده فرزندان‌شان از این وسایل نقلیه ، امکانات و تسهیلاتی را برای دانش‌آموزان و مدارس فراهم کنند تا خانواده‌ها‌ دغدغه‌ای در این زمینه نداشته‌باشند و مهم‌ترین آن اجباری بودن داشتن برگه معاینه‌فنی تاکسی‌ها‌یی است که در سرویس مدارس استفاده می‌شود و دیگری هم عدم‌افزایش هزینه سرویس‌های مدارس تا هزینه‌ سنگینی برای خانواده‌ها‌ به‌همراه نداشته‌باشد.

همه سرویس‌ها تاکسی نیستند
هر‌چند بسیاری از مدارس برای عقد قرارداد جهت جابه‌جایی دانش‌آموزان از تاکسی‌ استفاده می‌کنند، اما از یاد نبریم که همه سرویس‌های مدارس تاکسی نیستند و چه‌بسا هستند مدارسی که بنا بر میل خود از خودروهای شخصی یا  از خودروهای برخی شرکت‌ها‌ی خصوصی برای انتقال ‌دانش‌آموزان استفاده می‌کنند.

 البته از سوی مسئولان انجمن اولیا و مربیان آموزش به مدیران مدارس تاکید شده است که حق عقد قرارداد با خودروهای فاقد معاینه‌فنی برای سرویس مدارس را ندارند و اگر تاکنون سرویس مدرسه‌ای اقدام به این کار نکرده است، سریعاً باید اقدام کند. هم‌چنین داشتن برگه معاینه‌فنی یکی از این مواردی است که رانندگان به هنگام عقد قرارداد با مدرسه باید برگه معاینه‌فنی خودرو، بیمه‌نامه‌، گواهی صلاحیت اخلاقی و عدم‌اعتیاد نیز داشته‌باشند.

تاکسی‌ها‌ هر 3ماه یک‌بار معاینه‌فنی می‌شوند
برای ادامه بحث به سراغ مدیرعامل سازمان تاکسیرانی  رفتیم تا وضعیت معاینه‌فنی تاکسی‌ها را جویا شویم. مهندس تیموری در این باره به همشهری‌مسافر گفت: «پیش از این هم بارها به این نکته اشاره کردیم که یکی از دلایل در راه نماندن تاکسی‌ها‌ به هنگام مسافر‌کشی همان اجبار سه‌ماه یک‌بار برای معاینه‌فنی است.

 این مزیت یا امتیاز برای دیگر خودروها وجود ندارد، ولی برای تاکسی‌ها چون حجم بالایی از مسافر را در طول روز جابه‌جا می‌کنند وجود دارد و نظارت دقیقی هم بر روی آن اعمال می‌شود». وی ادامه داد: «تاکسی‌ها هر سه‌ماه یک‌بار معاینه‌فنی می‌شوند، حالا فرقی نمی‌کند نو باشند یافرسوده».

تاکسیرانی صد‌در‌صد برای سرویس مدارس آماده است
مهندس تیموری در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به اعتماد بیشتر خانوادها به سازمان تاکسیرانی، آمادگی کامل برای ارایه سرویس به مدارس سراسر تهران را  دارد یا خیر، به همشهری‌مسافر می‌گوید: «از هفته‌ها‌ قبل و با برگزاری جلسات متعدد و برنامه‌ریزی، خودمان را برای ارایه سرویس مدارس آماده کرده بودیم، درحال‌حاضر نیز به‌طور صد‌در‌صد آماده‌ایم.

 به‌عنوان مثال آموزش‌و‌پرورش 11هزار و 917‌تاکسی برای سرویس مدارس اعلام نیاز کرده، این در حالی است که سازمان تاکسیرانی بیش از 12‌هزار دستگاه تاکسی را به‌عنوان سرویس مدارس ‌معرفی کرده یا آن‌ها از ما نزدیک به 15900‌دستگاه خودروی ون خواسته‌اند، اما سازمان تاکسیرانی بیش از دوهزار ون برای‌ آن‌ها در‌نظر گرفته است».

برگزاری جلسات مشترک با  تاکسیرانی
قربانعلی منافی، مسئول انجمن اولیا و مربیان آموزش‌و‌پرورش شهر تهران نیز در این باره می‌گوید: «پیش از این سازمان تاکسیرانی اعلام کرده بود که به خودروهای فاقد مجوز فنی اجازه فعالیت به‌عنوان سرویس مدارس داده نمی‌شود و این موضوع خیال ما را راحت کرد.

در همین راستا و جهت کاهش ترافیک شهری در روزهای نخست ماه مهر جلساتی را با مسئولان شهرداری و تاکسیرانی خواهیم داشت». وی ادامه داد: «اگر در سال‌جاری خدای نکرده حادثه‌ای پیش بیاید که ناشی از نقص فنی خودرو باشد، مدیر مدرسه را مقصر خواهیم دانست، چرا‌که در سال گذشته شاهد حوادثی  در این زمینه بودیم که بخشی از آن مربوط به نقص فنی خودروها ‌بود، ولی امسال دیگر نمی‌خواهیم شاهد این‌گونه موارد باشیم و آن را طی بخش‌نامه‌‌ای به مدارس اعلام کرده‌ایم».

نگرانی  وجود ندارد
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تصریح کرد: «من در‌خصوص برخی خودروهای شخصی که ممکن است مدرسه‌ای با آن‌ها‌ قرارداد ببندد، صحبت نمی‌کنم و مسئولیتی در قبال آن‌ها نمی‌پذیریم، ‌ولی بابت تاکسی خیال‌تان راحت باشد، چرا که اگر‌ خودروهای شخصی یک‌بار در سال معاینه‌فنی می‌شوند، ‌تاکسی‌ها‌ در سال ‌4بار مورد‌معاینه‌فنی قرار می‌گیرند.

به‌همین‌دلیل تاکسی‌ها‌یی که قصد جابه‌جایی دانش‌آموزان را دارند، از وضعیت بهتری نسبت به خودروهای شخصی برخوردارند، ولی اگر لازم باشد، برای اطمینان‌خاطر خانوداه‌ها‌ بار دیگر هم تاکسی سرویس‌مدارس را به مراکز  معاینه فنی می‌فرستیم. البته فعلاً این نیاز وجود ندارد، چون آن‌ها چه سرویس مدارس باشند، چه نباشند باید برگه معاینه‌فنی داشته‌باشند»‌.

نظارت داریم، اما تخلفات را گزارش دهید
 تیموری در پاسخ به این سوال که آیا نظارتی بر نحوه خدمات‌رسانی تاکسی سرویس مدارس وجود دارد، تصریح کرد:  «در کل نظارت دقیقی بر تاکسی‌هایی که از ابتدای مهرماه کار مشخصی نمی‌کنند و یا احیاناً بدون مسافر تردد می‌کنند، خواهیم‌داشت. نظارت ما بر مناطق 22‌گانه از طریق تبادل اطلاعات با حوزه‌های شهری و اجتماعی و همکاری بیشتر با شوراهای محلات افزایش می‌یابد».

 وی ادامه داد: «ازطرفی طبق مصوبه شورای شهر مبنی‌بر افزایش نیافتن نرخ تاکسی‌های مدارس نسبت به سال گذشته، امسال نرخ‌ها تغییری نمی‌کند و نظارت دقیقی را اعمال می‌کنیم. ازمسئولان مدارس و والدین هم می‌خواهیم هر‌گونه تخلف و مشکلی را سریعاً به سازمان اعلام کنند تا تاکسیرانان بدانند به عنوان سرویس مدارس برکارشان نظارت می‌‌شود».

همشهری مسافر

کد خبر 90868

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز