خانم‌ها مشغول بسته‌بندی ارزاق هستند و هر کدام گوشه‌ای از سالن سرشان به کاری گرم است؛ یکی نوشت‌افزار را برای دانش‌آموزان کم‌برخوردار در کیسه‌های مخصوص مرتب و دیگری به مراجعان رسیدگی می‌کند. از نحوه کارشان مشخص است که مدت‌ها در اینجا فعالند و رضایتمندی از این فعالیت در چهره‌شان هویداست.

همشهری آنلاین- سیده ام‌کلثوم موسوی : چند خانم دیگر در اتاقی که مخصوص بازارچه خیریه است اجناس را مرتب می‌کنند و سبزی‌های خشک بسته‌بندی شده را در طبقه‌ها جای می‌دهند. دیوارها پوشیده از عکس شهداست و لوح تقدیرهایی که مخاطبشان مرکز نیکوکاری امام رضا(ع) است. «نفیسه دریانیان»، ‌بانی و مؤسس خیریه، به‌خاطر ارادتش به آقا امام رضا(ع) که باب‌الحوائج و سلطان کرم است، اسم مرکز را به همین نام مزین کرده. اینکه چگونه خیریه امام رضا(ع) در طول کمتر از یک دهه با سرمایه نزدیک به صفر به گسترش و شکوفایی قابل توجهی رسیده است موضوع گفتگوی ما با این بانوی نیکوکار است.

قصه‌های خواندنی‌ تهران را اینجا ببینید

نفیسه دریانیان ‌بانی مرکز نیکوکاری امام رضا(ع) انگیزه ورود به عرصه نیکوکاری را میراث خانوادگی ذکر می‌کند: «علاقه به کار خیر را شاید از گذشتگانم به ارث برده‌ام چون همگی خیر بودند. اوایل مسئولیت رسیدگی به افراد را خودم به تنهایی انجام می‌دادم، اما بعد مدتی از دو نیکوکار که بچه‌های سرطانی را زیر پوشش دارند، تقاضا کردم بیماران نیازمند را به من معرفی کنند. با معرفی و تحت پوشش قرار گرفتن بیماران، خانواده‌هایشان هم زیر چتر حمایتی رفتند. به این ‌ترتیب، تعداد مددجوها زیادتر شد و بانیان و خیّران جدیدی به ما پیوستند و از آن پس توانستیم فعالیت‌مان را گسترش دهیم و مددجویان شهرستانی را هم شناسایی کنیم و تحت پوشش قرار دهیم.»

دریانیان در حالی که زیرچشمی بر کار خانم‌ها نظارت می‌کند در باره تعداد مددجوهای تحت پوشش و اینکه دقیقا و از چه زمانی و چگونه این کار را شروع کرده است می‌گوید: «سال ۱۳۹۴ شروع به کار کردیم. اول از یک خانواده شروع کردم و بعد از حدود ۲‌ـ ۳ ماه به ۵ خانوار رسید. کمک‌هایی نظیر ارزاق، نوشت‌افزار و مقرری نقدی را درب منزلشان تحویل می‌دادم. خانواده‌های بیماران هم که تحت پوشش قرار گرفت آمار مددجوها بیشتر شد تا الان که حدود به ۱۰۰۰ خانوار و در مجموع به ۲۳۰۰ نفر رسیده است.»

یک خیریه کاملاً مردمی

به گفته دریانیان، مؤسسه خیریه امام رضا(ع) در شهرستان نماینده‌هایی برای شناسایی نیازمندان دارد. هر کمکی به مددجویان تهرانی تعلق می‌گیرد به نیازمندان شهرستان و حتی روستاهای دور افتاده هم ارائه می‌شود و توسط نماینده‌های موسسه در استان‌ها به دست نیازمندان می‌رسد. همه این خدمات ثبت دستی و سیستمی می‌شود.

آن طور که این خیر بانی تعریف می‌کند، از هر قشری تحت پوشش مرکز هستند، بدسرپرست، بی‌سرپرست، خودسرپرست، ایتام و بیماران مختلف. برای ایتام و بیماران سرطانی یک بازارچه دایر هست که درامد حاصل از آن به این قشر تعلق می‌گیرد.

دریانیان از سر ارادت و به برکت اسم باب‌الحوائج و سلطان کرم آقا امام رضا(ع) زندانیان نوجوان ۱۷‌ـ ۱۸ ساله با جرائم غیرعمد را که توسط نمایندگان موسسه معرفی می‌شوند با کمک مالی خیّران از زندان آزاد کرده است.

مسئول مرکز نیکوکاری تاکید می‌کند که خیریه امام رضا(ع) یک خیریه مردمی است که برای جذب مشارکت اطلاع‌رسانی می‌کند و بانیان ثابت و غیرثابت در کارهای خیر سهیم می‌شوند: «حتی خانم‌هایی که در این مرکز مشغول کارند به خاطر ارادتشان به آقا امام رضا(ع) فی سبیل‌الله ‌از ۱۱ صبح تا ۵ عصر و مواقعی که کار زیاد است تا ۸ شب در مؤسسه می‌مانند. اداره چنین مجموعه‌ای بدون کمک مردم و خیّران ممکن نیست. در واقع، ما هیچ‌گونه سرمایه شخصی برای این کار نداریم.»

تهیه جهیزیه برای ۴ عروس در هر ماه

«فاطمه گرجی» از اعضای این مرکز خیریه در ادامه صحبت‌های دریانیان به سایر فعالیت‌های موسسه امام رضا(ع) اشاره و بیان می‌کند: «در این مرکز جهیزیه دخترها را در مراسم گلریزان تهیه می‌کنیم. حتی عروس‌ها از شهرستان می‌آیند و پس از انتخاب وسایل مورد نظرشان، آنها را خریداری و برایشان ارسال می‌کنیم. در ماه حدود ۴ عروس داریم که بعد از تدارک سور و ساط عروسی، سیسمونی آنها هم با کمک خیّران تهیه و ارسال می‌شود.»

گرجی می‌گوید: «داروی مریض‌های نیازمند نیز در این مرکز تهیه می‌شود. تجهیزات پزشکی مثل تختخواب بیمارستان، تشک مواج، ویلچر و دستگاه اکسیژن در اختیار بیماران نیازمند قرار می‌گیرد.»

این عضو فعال گریزی به ‌ساز و کار فعالیت مرکز در مورد ارائه خدمات به بیماران می‌زند و بیان می‌کند: «در این مرکز همه نوع بیماری را تحت پوشش داریم از بچه‌های سرطانی تا کسانی که آسیب شدید ریوی دارند. دخترهفده ساله‌ای که نمی‌تواند راه برود همچنین بچه‌های اوتیسمی یا بچه‌هایی که بیماری "سی پی" دارند. این نوع بیماران مادرزادی با دستگاه اکسیژن نفس می‌کشند و باید دستگاه اکسیژن و تخت مخصوص داشته باشند. نمونه دیگر بیمارِ مادرزادی که جهش کروموزی دارد، محمد امین ۴ ساله، تحت پوشش خدمات ماست. او قادر به بلع و حتی قورت دادن آب دهانش نیست و الان چهار سال است که تحت پوشش مجموعه است و تمام هزینه‌های گفتاردرمانی و فیزیوتراپی این بیمار از سوی موسسه پرداخت می‌شود.»