تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۷:۰۸

سازمان بهشت‌زهرا(س) برای توسعه فضای این آرامگاه با مالک زمین‌های باقر‌شهر وارد مذاکره شده و بخشی از این زمین‌ها را خریداری کرده و بخش دیگر نیز در حال خریداری است.

  این زمین‌ها برای آخرین سفر انسان‌ها خریداری می‌شود که در نهایت بخشی از آن قسمت تمامی ما خواهد‌شد. در این گزارش ‌همشهری‌زندگی آخرین وضعیت این زمین‌ها را بررسی کرده‌ایم. فصل تابستان بهترین فرصت برای استراحت  و مسافرت  محسوب می‌شود.

 در این فصل بسیاری از مردم از شهرهای خود و زندگی ماشینی فاصله می‌گیرند و به دل طبیعت پناه می‌برند. مسیرهای خروجی شهر تهران در پایان هفته‌های فصل تابستان همیشه مملو از جمعیتی می‌شود که برای ساعتی استراحت از شهر سفر می‌کنند. این مسافران که همیشه آماده سفر در تابستان هستند، برای خود برنامه‌ریزی‌هایی انجام می‌دهند.

 آن‌چه یک‌فرد در سفر نیاز پیدا می‌کند، همراه این مسافران وجود دارد. چادر، اغذیه، وسایل خواب، وسایل استراحت، چای، لوازم مکانیکی برای ماشین و هزاران وسیله دیگر که هر یک از ما به‌برخی از آن‌ها نیاز داریم و در سفر همراه خود خواهیم‌داشت. ما‌ برای سفری چند‌ساعته و یا چند‌روزه فکر تمامی مشکلات و موانع را کرده و برای آن‌ها لوازم مورد‌نیاز را فراهم می‌کنیم تا در سفر با مشکلی روبه‌رو نشویم.

 حال فرض کنید قصد سفر به یکی از کشورهای خارج از ایران را دارید. برای این سفر چگونه برنامه‌ریزی می‌کنید؟ حتماً می‌دانید که اگر مشکل مالیاتی‌،‌ مالی و‌... داشته‌باشید، ممنوع‌الخروج می‌شوید. بنابراین برای ‌آن‌که بتوانید به سفر بروید، تمامی مشکلات را رفع می‌کنید و سپس عازم سفر می‌شوید. این‌ها به این خاطر است که در این سفر با سختی‌ها و موانع روبه‌رو نشوید.

 اگر بدهی به کسی داشته باشید آن‌ را پرداخت می‌کنید و یا اگر شخصی از شما دلخوری به دل داشته باشد، آن را رفع می‌کنید تا در سفر آزرده‌خاطر نباشید و کسی هم از شما دلخور نباشد. حال کمی به دورتر بیاندیشید. سفری که تمامی انسان‌ها بالاخره روزی مسافر آن هستند و به جایی نیز خواهند رفت که دیگر برگشتی در آن وجود ندارد. حال برای این سفر چه تدبیر کرده‌ایم؟

برای این سفر توشه راه برداشته‌ایم؟ لوازم مورد‌نیاز را فراهم کرده‌ایم؟ اگر کسی از ما دلخوری داشته، آن را برطرف کرده‌ایم؟ بدهی‌های خود را تسویه کرده‌ایم؟ همه این موارد تنها به این منظور بیان می‌شود که انسان‌ها با فراغ‌بال به این سفر بروند و برای آن خود را آماده کنند.

در فرامین دینی و اخلاقی مان نیز مدام توصیه شده که خود را برای سفر آخرت آماده کنید، چراکه مرگ از رگ گردن به انسان نزدیک‌تر است. اکنون که آماده سفر شدیم، می‌توانیم برای باقی‌گذاشتن بدن خاکی‌مان منزل‌گاهی اختیار کنیم. منزل‌گاهی که در حال توسعه ‌است و هر روز بر وسعت آن افزوده می‌شود.

 50‌هکتار منزل آخرت

 آن‌چه از انسان به یادگار می‌ماند، نام نیک و رفتار خوب است. در این دنیای فانی که هرچه پس‌انداز کرده‌ایم برای همین زمین باقی می‌ماند، فقط یک‌وجب خاک است که برای بدن زمینی ما می‌ماند. در این سفر آن‌چه می‌توانیم به‌همراه ببریم، عملکرد ماست؛ کارهای نیک و بدی که در این دنیا انجام داده‌ایم با این تفکر که هیچ‌گاه فردی از آن‌ها آگاه نمی‌شود، غافل از آن‌که روز محاسبه‌ای نیز در انتظارمان خواهد‌بود.

 بدون‌شک آنان که در این دنیا نیم‌نگاهی به آخرت خود داشته‌اند می‌توانند در سفر به دنیای اخروی سبکبال باشند و بیمی از این سفر نخواهند‌داشت. سازمان بهشت‌زهرا‌(س) برای این‌که جسم‌های‌ خاکی‌مان در آن آرام بگیرد، 50‌هزار هکتار از زمین‌های باقرشهر را خریداری کرده‌ و به این موضوع اختصاص داده‌است. 

 از ابتدای مرداد‌ماه
زمین‌هایی که سازمان بهشت‌زهرا(س) خریداری کرده جهت توسعه فضای این آرامگاه مورد‌استفاده قرار می‌گیرد که در حدود 50‌هکتار است.  این 50‌هکتار بخشی از تمامی زمین‌هایی است که قرار بود در اختیار این سازمان قرار بگیرد. مجموع این زمین‌ها 160‌هکتار است که 50‌هکتار آن آماده شده و بخش‌های دیگر آن نیز به زودی در اختیار سازمان قرار می‌گیرد.

 اما نکته‌ای که در این‌جا اهمیت دارد، زمان بهره‌برداری از این زمین‌هاست. این زمین‌ها از ابتدای مرداد‌ماه در اختیار مردم قرار گرفته تا از‌دست‌رفته‌های خود را در آن به خاک بسپارند. در این مدت نیز نزدیک به 2‌هزار متوفی  در قبور این زمین‌ها به‌خاک سپرده‌ شده اند.

تا 5‌سال دیگر
زمین‌های باقر‌شهر آن‌قدر وسیع هستند که می‌توان تا 5‌سال دیگر از آن‌ها استفاده کرد. دانش‌‌پژوه، مدیر روابط عمومی سازمان بهشت‌زهرا(س) درباره این طرح به همشهری‌زندگی می‌گوید: «‌زمین‌هایی که در باقر‌شهر خریداری کرده‌ایم نزدیک به 50‌هکتار است که البته این مقدار از 160هکتار به ما تحویل شده‌است.

با این حال همین مقدار زمین نیز می‌تواند نیاز ما را تا 5‌سال دیگر رفع کند. در این مدت نیز وقت داریم تا زمین‌هایی را در شرق، غرب و شمال تهران پیدا کنیم. دفع متوفیان را در گورستان باقر‌شهر از ابتدای مرداد‌ماه آغاز کرده‌ایم که در این مدت نزدیک به دو‌هزار نفر در آن‌جا دفن شده‌اند. اگر تا 5‌‌سال دیگر به این سرعت از زمین‌های باقر‌شهر استفاده کنیم، ظرفیت این زمین‌ها نیز پر می‌شود».

غسالخانه مکانیزه
از دیگر اقداماتی که در سازمان بهشت‌زهرا(س) صورت گرفته، احداث غسالخانه جدید مجهز به سیستم مکانیزه است. محمود رضاییان، مدیرعامل سابق  سازمان بهشت‌زهرا(س) با بیان این مطلب به همشهری‌زندگی گفت: غسالخانه جدید دارای سه‌سالن است که یک سالن  آن به صورت رزرو نگهداری خواهد‌شد.

هم‌چنین در هر سالن‌، 8‌سکوی شست‌و‌شو در‌نظر گرفته‌شده که دو‌برابر تعداد سکوهای کنونی است. در این طرح‌، سالن انتظار مناسب و مسقف برای همراهان متوفی‌، سالن استراحت ویژه غسال‌ها‌، فضای سبز مناسب و‌... نیز در‌نظر گرفته‌شده است. جابه‌جایی اجساد متوفیان در غسالخانه جدید با استفاده از نقاله صورت خواهد گرفت تا جا‌به‌جایی اجساد راحت‌تر و بدون ایجاد مشکلات جسمانی برای غسال‌ها انجام شود.  

همشهری زندگی