مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۸
۰ نفر

کاملیا مافی: اواخر تابستان سال 87 بود که مدیرعامل بهشت زهرا(س) در مصاحبه‌ای گفته بود، از آنجایی که بهشت زهرا(س) دیگر جایی برای دفن اموات ندارد، دعا می‌‌کنیم مردم کمتر بمیرند.

وی همچنین در آن زمین چند گزینه را همچون سرخه‌حصار و تلو پیشنهاد داده بود و تاکید کرده بود که با افتتاح این گورستان‌ها آلودگی‌های صوتی و مشکل ترافیک به خصوص در روزهای پایانی هفته به شدت کاهش می‌یابد و بحران جدی این سازمان در‌خصوص کمبود جا برای دفن اموات تهرانی‌ها تا مدتی از بین می‌رود.

اما یک هفته‌ای نگذشته بود که سازمان حفاظت محیط‌زیست و منابع طبیعی در نامه‌ای اعلام کردند که تلو نه تنها به دلیل قرار گرفتن در مسیر رودخانه جاجرود و گردشگر‌پذیری منطقه، ترافیک فعلی روزهای پنجشنبه را به همراه دارد بلکه شیب منطقه و انتقال آلودگی به سطح‌های زیرین از دیگر مشکلات این منطقه است. البته این در حالی بود که مدیرعامل بهشت زهرا در همان روزها اعلام کرد که این مشکلات اعلام شده با بررسی‌های دقیق‌تر حل می‌شوند.

 جالب است بدانید که به طور میانگین روزانه 100 تا 150 مورد مرگ در تهران رخ می‌دهد که در صورت ایجاد قبرستان در تلو، روزی حداقل 1000 خودرو غیر از شب‌های جمعه در این مسیر تردد خواهد کرد و بار ترافیکی عظیمی را به همراه خواهد داشت.

از اینجا بود که کشمکش‌ها آغاز شد، از یکسو، مسئولان شهری معتقدند که گورستان بهشت زهرا دیگر امکان توسعه ندارد و قبرهای موجود در آن نیز در حال اتمام است، و همین امر موجب شده تا بر ایجاد قبرستانی جدید در منطقه شمال شرق تاکید داشته باشند و از سوی دیگر، مخالفت‌های صریح مسئولان سازمان محیط‌زیست که می‌گویند

 ایجاد گورستان در منطقه به دلایلی همچون جنس خاک منطقه و نیز، ورود آب غسالخانه به قنات‌های قدیمی، موجب بروز آلودگی‌ها و مشکلات زیست‌محیطی برای پایتخت خواهد شد. اما این بحث‌ها و کشمکش در حالی صورت می‌گرفت که هیچ یک از مسئولان سازمان‌ها توجهی به وجود منطقه‌ای نظامی در آن محل نداشتند.

 در چنین شرایطی، ارتش که مالک اصلی این زمین‌ بود مخالفت خود را با احداث این گورستان به دلیل مسائل امنیتی، کاربری نظامی و مشکلات زیست‌محیطی به طور رسمی اعلام کرد .اکنون در شرایطی که هم محیط‌زیست با ایجاد گورستان در تلو مخالف است و هم ارتش، این بحث پایان یافته و محمود رضاییان مدیر‌عامل سازمان بهشت زهرا شهرداری تهران نیز طرحی جدید برای دفن مردگان پیشنهاد داده است .

 وی در این‌باره می‌گوید: قرار است گورستانی در جنوب غربی تهران در محدود منطقه 18 شهرداری ساخته شود، این زمین 140 هکتاری در جاده آزادگان حدفاصل بزرگراه تهران- ساوه قرار دارد که توافقاتی نیز در این‌باره صورت گرفته و سازمان پیگیر آن است تا از طریق شهرداری و شورای شهر مصوبه قانونی برای این موضوع دریافت کند.

وی همچنین با اشاره به نبود امکان ساخت گورستان در داخل تهران می‌افزاید: در شمال شهر زمین نداریم، در شرق نیز که کار ساخت منتفی شده و همچنین ساخت گورستان در غرب نیز باید در طرح جامع دیده شود. فعلاً بهترین مکان برای ساخت گورستان در جنوب غربی تهران است.

این در حالی است که به عقیده بسیاری از کارشناسان با توجه به وجود منطقه‌ای در حد فاصل تهران- قم و انتقال گورستان به این محل نه تنها از نظر حمل و نقل و دسترسی‌های ترافیکی مشکلی وجود نخواهد داشت بلکه پساب‌های غسلخانه نیز وارد آب شرب پایتخت نخواهد شد به علاوه، زمین‌های آن اطراف نه قابلیت چندانی برای کشاورزی دارد و نه برای سکونت. 

 همچنین ناگفته نماند که بر اساس پیش‌بینی‌های کارشناسان ظرف 10 تا 15 سال آینده تعداد جمعیت تهران به 15 میلیون نفر می‌رسد و با توجه به آمار متوفیات، کلانشهر تهران به 4 گورستان رسمی نیاز خواهد داشت.  

کد خبر 88556

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز