تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۲

با توسعه زندگی شهری در تهران، ده پونک تبدیل به محله شد و به تبع آن، افزایش جمعیت را در برداشت و به دنبال آن، تأمین سرانه‌های فرهنگی ومذهبی اهمیت یافت. به همین دلیل تعدادی مسجد برای انجام فرایض دینی و مذهبی اهالی محله‌های جدید پونک ساخته شد.

همشهری آنلاین- زهرا سرویان :در این اینجا نگاهی به ماجرای ساخت دو مسجد جدید در این محله داریم.مساجدی که ساخت پرماجرایی را از سر گذراندند.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

مسجد حضرت‌الرسول (ص)

تقریباً از اواسط دهه شصت بود که جمعیت محله پونک شمالی و محدوده سردار جنگل به مرور افزایش پیدا کرد؛ بیشتر ساکنان جدید این محدوده خانواده شهدا بودند. به همین دلیل در دل آن، محله‌ای به نام شاهد شکل گرفت. به گفته حسین رسول‌خانی، از اهالی همین محله، در سال‌های اولیه شکل‌گیری، این محدوده هیچ مسجد و حسینیه‌ای نداشت و اغلب برنامه‌ها و مراسم عزاداری در خانه‌ها انجام می‌شد تا اینکه بعد از مدتی اهالی استشهادنامه محلی برای اختصاص دادن فضایی به‌عنوان مسجد تنظیم و به اداره کل اوقاف و امور خیریه تهران ارسال کردند.

مکان در نظر گرفته شده برای ساخت مسجد، قطعه زمینی در شرق خیابان شاهد بود. از سال ۱۳۷۰ اهالی با هزینه شخصی و منبع نذورات در این محدوده برای انجام امورات مذهبی، برپایی نماز جماعت و مراسم عزاداری ماه محرم چادر و داربست برپا می‌کردند تا اینکه سال ۱۳۷۶ مسجد حضرت‌الرسول (ص) ساخته شد. در حال حاضر هم به مناسبت های مختلف در این مسجد برنامه های متنوع فرهنگی اجرا می شود.

مسجد حضرت علی(ع)

سال ۱۳۷۳ مسجد حضرت علی(ع) در محدوده بلوار اشرفی اصفهانی امروز ساخته شد. حاجی بابایی، از اهالی همین محله چهاردیواری، درباره ماجرای ساخت مسجد یادشده می‌گوید: «این مسجد به‌صورت هیئت امنایی و از طریق کمک‌های مردمی ساخته شد. یکی از ویژگی‌های بارز این مسجد در خدمت‌رسانی به اهالی و نمازگزاران این است که افراد هیئت امنا هرکدام با تخصیص بودجه‌ای، صندوق قرض‌الحسنه راه‌اندازی کردند و به افرادی که مشکلات مالی دارند تا سقف مشخصی وام می‌دهند. اجرای برنامه‌های مناسبتی در ایام مذهبی، ارائه خدمات فرهنگی، اجتماعی برای تربیت نسل جدید در پرتو دین و همچنین ایجاد انس و الفت بیشتر و ترویج فرهنگ دین‌باوری از مهم‌ترین برنامه‌های این مسجد برای اهالی است.»

نشانی مسجد هم سرراست است: بزرگراه شهید اشرفی اصفهانی، میدان(چهارراه) پونک، بلوار شهید میرزابابایی، مسجد امام علی علیه‌السلام. در صحن مسجد هم دفتر کانون فرهنگی مسجد امام علی علیه‌السلام فعال است.