گروه شهری: لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها باید خیلی زودتر اتفاق می‌افتاد

به گفته رئیس شورای اسلامی شهر تهران تعویق این لایحه از یک سو به خاطر سختی کار و مشکلاتی است که به‌دنبال دارد و از سوی دیگر به‌دلیل لزوم هماهنگی بین مردم، دولت، مجلس و دستگاه‌ها‌ی مختلف بوده است. 

مهدی چمران که ریاست شورای‌عالی استان‌ها را نیز برعهده دارد، گفت: برنامه هدفمندکردن یارانه‌ها تکلیف دولت‌ها بوده است که دولت دهم در این دوره به تکلیف خود عمل کرد. 

وی اظهار داشت: در ارتباط با شهرداری‌ها نیز ابتدا پیش‌بینی نشده بود که درصورت افزایش قیمت حامل‌های سوخت این اضافه‌بها از کجا تامین شود.به همین دلیل به‌عنوان رئیس شورای‌عالی استان‌ها به همراه کارشناسان، جلسات مشترکی با وزارت دارایی و مسئولان طراحی لایحه داشتیم و در این جلسات به‌طور دقیق جوانب این لایحه را بررسی کردیم و نظرات کارشناسی خود را کتبا و شفاها مطرح کردیم.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد:‌براین اساس پیش‌بینی شدتا بخشی از درآمد حاصل از واقعی شدن قیمت‌ها به شهرداری‌ها نیز پرداخت شود که امیدواریم در مجلس به تصویب برسد.

درغیراین‌صورت چنانچه قرارباشد شهرداری‌ها سوخت گران‌قیمت بخرند ولی به خدمات و بهای خدماتشان هم چیزی نیفزایند قطعا این هزینه‌های اضافی را نمی‌توانند تحمل کنند و بدهی‌های فراوانی به بار می‌آورند.

درخواست ما از نمایندگان مجلس این است که در شرایطی که بسیاری از شهرداری‌های کلانشهرها هم‌اکنون نیز با کمبود درآمد مواجهند و در تامین هزینه‌های خود دچار مشکل‌اند اصلاحات درخواستی مدیریت شهری درباره شهرداری‌ها را در قانون هدفمندکردن یارانه‌ها لحاظ کنند.

نمایندگان بررسی می‌کنند

در همین ارتباط نمایندگان مجلس شورای اسلامی ظرف 10روز آینده روی راهکارهای جلوگیری از آسیب‌پذیری شهرداری‌ها از ناحیه لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها به بحث خواهند نشست.

به گفته حسین نژاد، عضو کمیسیون عمران مجلس این لایحه در حال طی مسیر تکاملی خود است و در جزئیات آن پیشنهادهای زیادی گنجانده شده بنابراین باید صبرکرد.

این نماینده مجلس در توضیح یکی از این پیشنهادها به همشهری گفت: درصدی کردن عوارض سوخت برای شهرداری‌ها ازجمله برنامه‌هایی است که اگر محقق شود درآمدهای شهرداری با افزایش زیادی مواجه می‌شود.

حسین نژاد با درنظرگرفتن تسلط و تجربه نمایندگان امیدوار است همه جوانب در این لایحه بررسی شود تا جای نگرانی وجود نداشته باشد.  از سوی دیگر یوسف‌نژاد نماینده ساری نیز اجرای درست را در مورد لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها مهم دانست و گفت: قانون ممکن است به درستی، شفافیت و وضوح نوشته شده باشد اما اجرای آن مهم است. 

وی ادامه داد: من با شرایطی که در جامعه است ازجمله رکود، بیکاری، تورم و درآمد‌های پایین معتقدم هدفمندکردن یارانه‌ها مشکلات را اضافه می‌کند.

اولین چیز به گفته این عضو هیات رئیسه فراکسیون مدیریت شهری، شوک قیمتی یا افزایش قیمت‌هاست ضمن اینکه صنعت کشاورزی، حمل‌ونقل عمومی و شهرداری‌ها مورد تهدید واقع می‌شود.

به گفته یوسف‌نژاد، گرچه دولت درنظردارد 50درصد 10تا 20هزار میلیارد تومان درآمدی را که از ناحیه واقعی شدن قیمت‌ها حاصل می‌شود برای 5دهک خانوارها، 30درصد به بخش تولید و20درصد به‌خودش اختصاص دهد، اما حمل‌ونقل عمومی شهرداری‌ها که نحوه تامین بودجه آنها به‌صورت هزینه درآمدی و خودکفایی است آسیب‌های جدی می‌بیند.

وی خواستار توجه جدی مجلس به امور شهری و حمایت از حمل‌ونقل درون شهری شد وگرنه مردم مشکل جدی می‌بینند.