همشهری آنلاین: رافائل کورئا کاندیدای چپگرای انتخابات اکوادور در آستانه انتخابات روز یکشنبه 26 نوامبر (5 آذر)، نسبت به بروز تقلب گسترده در این انتخابات هشدار داد.

به نوشته ال موندو ، در مقابل ابراز نگرانی کورئا دادگاه عالی انتخاباتی اکوادور مردم را به آرامش دعوت کرد و اعلام کرد: در صورت اختلاف اندک آرا میان دو رقیب که براساس نظرسنجی‌های انجام شده پای صندوق‌های رای مشخص می‌شود، هیچگونه نتیجه‌ای تا پایان شمارش رسمی آرا اعلام نخواهد شد. این تصمیم به منظور صحت انتخابات از سوی دادگاه عالی انتخاباتی اکوادور اتخاذ شده است.

اظهارات کورئا و واکنش متقابل دادگاه عالی انتخاباتی در حالی اعلام می‌شوند که براساس آخرین نتایج نظر سنجی‌ها که توسط مؤسسات نظر سنجی سداتوس و گالوپ انتشار یافته‌اند و در داخل اکوادور نشر آن‌ها ممنوع است، رافائل کورئا در دور دوم انتخابات خواهد توانست با 52 درصد آرا در برابر  48 درصد آرا از نوبوای ثروتمند پیشی بگیرد و پیروز انتخابات اعلام شود. سطح دقت این نظرسنجی 95 درصد و احتمال اشتباه آن 3 درصد ارزیابی شده است.

روز یکشنبه نه میلیون واجد شرایط رای دادن به پای صندوق‌های انتخاباتی خواهند رفت تا میان آلوارو نوبوای راستگرا از حزب نوسازی مؤسساتی عمل ملی(PRIAN) و رافائل کورئای اقتصاددان از نهضت چپگرای ائتلاف کشور، یکی را به عنوان جانشین آلفردو پالاسیو رییس جمهوری کنونی اکوادور انتخاب کنند.

دور اول انتخابات اکوادور روز 15 اکتبر برگزار شد که در آن آلوارو نوبوا مولتی میلیاردر اکوادوری با 26.7 درصد آرا از رقیب چپگرای خود با اختلاف  قریب به 4 درصد آرا پیشی گرفت.