همشهری آنلاین: محافل نزدیک به رییس جمهور افغانستان در گفت‌وگوهای محرمانه‌شان با نمایندگان دولت‌های غربی، اعلام کرده‌اند که حامد کرزی سیگنال‌هایی مبنی بر آمادگی برای حضور در دور دوم انتخابات ارسال کرده است.

خبرگزاری اتریش از واشنگتن گزارش داد، نمایندگان دولت‌های غربی گفتند با این حال وی هنوز زمان قطعی برگزاری این انتخابات را مشخص نکرده است. به همین خاطر همچنان احتمال قطعی نشدن برگزاری دور دوم انتخابات بسیار زیاد است.

گفته می‌شود فقط برای مدتی محدود می‌توان از برگزاری انتخابات جلوگیری کرد، ولی بالاخره باید این انتخابات برگزار شود. در صورتی که رای‌گیری ظرف چند هفته آینده آغاز نشود، انتخابات به باید به اوایل سال آینده میلادی موکول شود. اما این حالت خوشایند دولت آمریکا نیست.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا پیش از این اعلام کرده بود عقیده دارد می‌توان پیش از رسیدن به فصل زمستان دور دوم انتخابات را در افغانستان برگزار کرد.

وی گفت نمی‌خواهد تصمیم کرزای را از نظر دور بدارد که قرار است روز سه‌شنبه بیانیه‌ای را درباره انتخابات صادر کند. او گفت امیدوار است که راه‌حلی برای پایبندی به قانون اساسی افغانستان پیدا شود.

کمیسیون نظارت بر انتخابات سازمان ملل پیش از این ده‌ها هزار رایی را که در انتخابات ماه اوت به نفع کرزی به صندوق‌ها ریخته شده بود، باطل اعلام کرد. به گفته سازمان‌های آمریکایی و دیپلمات‌ها هم میزان آرای کرزی به زیر 50 درصد رسیده است. به این ترتیب رییس جمهور افغانستان دیگر نمی‌تواند از حضور در دور دوم انتخابات با رقیبش عبدالله عبدالله جلوگیری کند.