گروه علمی فرهنگی: دستورالعمل فعالیت پایگاه‌های تغذیه سالم به مدارس تهران ابلاغ شد.

بر اساس این دستورالعمل، شیر و فرآورده‌های آن، خشکبار، ساندویچ‌ها شامل نان و پنیر و گردو، نان و پنیر و خیار و گوجه، نان و مرغ آب‌پز، تخم‌مرغ آب‌پز و نان و کره و مربا، آش‌ها شامل آش، لوبیا، عدسی، حلیم، شله‌زرد، سمنو، فرنی و شیربرنج، بیسکویت‌های ساده و سبوس‌دار بدون کرم و دارای آرم استاندارد، ‌کلوچه‌های سنتی بسته‌بندی شده با ماشین، خرمای بسته‌بندی شده،‌ میوه‌ها شامل سیب، گلابی، نارنگی، پرتقال و موز و آب میوه‌های مجاز استاندارد، تنها مواد غذایی مجازی هستند که باید در پایگاه‌های تغذیه سالم مدارس عرضه شوند.

همچنین بر اساس این دستورالعمل، کلیه مواد غذایی عرضه شده در پایگاه‌ها باید دارای بسته‌بندی بهداشتی،‌ مورد تایید وزارت بهداشت، دارای تاریخ تولید و انقضا و علامت استاندارد باشند و تهیه و طبخ مواد غذایی در منزل سرایدار و مکان‌های خارج از مدرسه اکیدا ممنوع است و میوه‌ها نیز باید در بسته‌بندی مناسب، بدون دخالت دست، عرضه شوند.

بنابراین گزارش مکان بوفه‌ها باید حداقل 8 متر باشد و از سرویس‌های بهداشتی مدارس فاصله داشته و نور کافی و مناسب و مجهز به کپسول آتش‌نشانی شارژ شده در صورت وجود اجاق گاز در بوفه، باشند.

بر اساس همین دستورالعمل، ظرفشویی مجهز به صابون مایع، قفسه‌بندی مناسب، تهویه و هواکش، کف قابل شست‌وشو و شیب‌دار، سطل زباله قابل شست‌وشو، پیشخوان و میز کار سالم و دیوارها و سقف قابل شست‌وشو و دارای رنگ روشن و پنجره‌های سالم و دارای توری از دیگر شرایطی است که بوفه‌های مدارس باید داشته باشند.

دراین دستورالعمل تاکید شده که نظافت و شست‌وشوی روزانه بوفه و تجهیزات آن الزامی است و در صورتی که مدرسه مکانی برای بوفه نداشته باشند، باید از کیوسک مناسب برای فروش مواد غذایی خشک و بسته‌بندی شده مجاز استفاده شود.

همچنین فروشنده مواد غذایی پایگاه‌های تغذیه سالم مدارس نیز باید دارای حداقل تحصیلات ابتدایی، فاقد سوء پیشینه، دارای کارت صحت سلامت از مرکز بهداشتی درمانی منطقه، روپوش مخصوص رنگ روشن و دستکش یکبار مصرف باشد.

در صورتی که فروشنده دارای زخمهای باز در دست و صورت و مبتلا به بیماری واگیردار باشد باید از فروش مواد غذایی خودداری کند.