گروه شهری: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: تهرانی‌ها از سال آینده برای ورود و تردد در محدوده طرح ترافیک باید عوارض پرداخت کنند.

سید جعفر ‌هاشمی‌تشکری در گفت و گو با فارس با بیان این که بر اساس این طرح افراد می‌توانند با پرداخت عوارض در مدت زمان معینی در محدوده طرح تردد کنند، تصریح کرد:  بعد از اتمام مطالعات طرح طی 3 ماه آینده، تا قبل از پایان سال طرح برای بررسی و تصویب به شورای شهر تهران ارسال خواهد شد.

وی افزود:  در صورت تصویب طرح در شورای شهر و طی سایر مراحل قانونی اجرای آن، شهروندان تهرانی از سال آینده باید برای مدت زمان حضورشان در محدوده طرح ترافیک مطابق تعرفه‌هایی که تعریف می‌شود، عوارض بپردازند.

معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به این سئوال که آیا افزایش تعداد ترددها باعث افزایش ترافیک در محدود طرح و از بین رفتن ماهیت ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از شهر نمی‌شود، گفت:  نه چنین اتفاقی نمی‌افتد. با توجه به این که تردد خودروها و ترافیک معابر در تمام ساعات روز در محدوده طرح یکسان نیست بنابراین انضباط بخشی وضعیت معابر و ساعات تردد از شاخص‌ترین مؤلفه‌های اجرای طرح است.

به گفته وی اجرای این طرح نیاز به تجهیزات و تکنولوژی خاصی دارد اما تعداد و میزان هزینه‌های آن بستگی به نتایج بررسی‌ها و مطالعات کارشناسی دارد.

هاشمی‌تشکری در پایان تأکید کرد:  در صورتی که اجرای این طرح در افزایش رضایتمندی شهروندان تأثیری نداشته باشد در اجرای آن تجدید نظر خواهد شد.

انجام 8 میلیون متر خط‌کشی معابر

از سوی دیگر معاون شهردار تهران از انجام 7 میلیون و 928 هزار و 812 متر طول عملیات خط کشی محوری در شبکه معابر شریانی و بیش از یک میلیون متر خط کشی طولی فقط در شبکه بزرگراهی پایتخت خبر داد.

سید جعفر  هاشمی تشکری‌ با اشاره به اجرای 289 هزار و 185 متر طول خط کشی معابر پیاده به منظور ایمنی ترافیک از سوی حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک، گفت:  همچنین بیش از یک میلیون متر خط‌کشی طولی ( ممتد و مقطع ) از ابتدای سال تا نیمه دوم آبان ماه فقط در شبکه بزرگراهی انجام شده و عملیات خط کشی همچنان ادامه دارد.

وی هدایت خودروهای عبوری، جلوگیری از انحرافات غیر ضروری، پیشگیری از تصادفات رانندگی و کاهش بروز خطر، حرکت منظم بین خطوط و در نتیجه روانی حرکت در معابر را مهمترین مزیت خط کشی‌ها عنوان کرد و افزود:  بر حسب اولویت و ضرورت تاکنون بزرگراه‌های شهید مدرس، شهید حکیم، شهید چمران، شهید همت، یادگار امام (ره)، نیایش، شهید حقانی، رسالت، شهید نواب صفوی، شهید تندگویان، بهشت زهرا و صیاد شیرازی و... خط‌کشی شده است.

تشکری با تأکید بر ضرورت بکارگیری جدیدترین روش‌های روز دنیا در خط کشی معابر و بزرگراههای تهران، تصریح کرد:  خط کشی‌های اخیر بزرگراهها با بازتاب‌های نوری بالا از ویژگی‌های موثرتری برخوردار است به‌طوری که به خوبی توانسته در هدایت مسیر خودروها موثر واقع شود که نمونه آن را می توان در بزرگراه شهید همت مشاهده کرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد:  هم اکنون درصدد بکارگیری دستگاههای پیشرفته ای هستیم که بتواند آثار خط کشی‌های تکراری و زائد و موازی که بیش از حد معقول و برخلاف استانداردها هستند را محو کرده و قادر به تداوم اثرگذاری بیشتر خط کشی‌های جدید معابر باشد.