این روزها سخن از اصلاح قراردادهای نفتی و تنوع در این قراردادها برای جذب سرمایه‌های مورد نیاز در صنعت نفت است.

اینکه تا چه حد اصلاح قراردادهای نفتی لازم است و چه میزان در جذب سرمایه‌های نفتی مؤثر است را با محمد‌هادی نژاد حسینیان از مدیران با سابقه صنعت نفت درمیان گذاشته‌ایم.

  • برخی از ضرورت اعمال قراردادهایی به شکل مشارکت در تولید در مناطقی که تولید نفت دشوار است، سخن می‌گویند، نظر شما چیست؟

اینکه در اینگونه مناطق قراردادهای بیع متقابل اجرایی نیست قابل‌قبول است، ولی طبق قانون اساسی پیمانکار نمی‌تواند شریک منابع زیرزمینی شود و خلاف است. اما این امکان هست که پیمانکار شریک ما در محصول تولیدی باشد؛ یعنی پس از بهره‌برداری از محصول تولیدی درصدی شریک باشد؛ این ممکن و اجرایی است. 

  • قراردادهای بیع متقابل اشکالاتی ندارد که اصلاح شود؟

قرارداد بیع متقابل ایراد و اشکال دارد و اگر اصلاح شود خوب است. در پیشنهادهایی که من تهیه کرده بودم و براساس نظر‌خواهی از همه پیمانکاران در ایران بود این اصلاح‌‌ها به‌طور مشخص توضیح داده شده بود ولی امروز فقط یکی‌دو‌مورد را اعمال کردند.برای مثال هزینه اجرای طرح را پیمانکار پرداخت می‌کند که پیش از این سقف مشخصی داشت.

با توجه به اینکه ممکن است اجرایی شدن هر مرحله طول بکشد و هزینه‌ها تغییرکند امروز به‌صورت ثابت در نظر گرفته نمی‌شود و در طول اجرای طرح و هر مرحله با مناقصه‌ها و نظر بانک مرکزی بررسی و مشخص می‌شود.امروز سقف هزینه‌ها از ابتدا ثابت نیست و پس از طراحی اولیه و اجرایی شدن قرارداد مناقصه‌هایی تحت نظارت شرکت نفت برگزار و قیمت نهایی می‌شود.

  • آیا این تغییرات انجام شده کافی است؟

نه، پیشنهادهایی که شده برای تغییر بیشتر بود. باید قرارداد‌ها به‌نحوی تنظیم شود که به پیمانکار انگیزه لازم را بدهد که در درازمدت بیشترین بهره‌برداری از سرمایه‌گذاری و کار پیمانکار به دست آید. یعنی برای مثال حداکثر برداشت را از یک میدان در طول زمان داشته باشیم.

  • آیا با اصلاح قراردادها مشکل جذب سرمایه‌ برای اجرای طرح‌های نفت حل می‌شود و تاخیر‌ها کاهش می‌یابد؟

اصلاح قراردادها ضروری است و البته در همه موارد انجام نشده است تا شرایط قراردادی بهبود یابد ولی فضای کسب‌وکار هم باید اصلاح شود و همه مشکلات با اصلاح قراردادهای نفتی حل نمی‌شود.