همشهری آنلاین: معاون پژوهشی پژوهشگاه زلزله گفت ایجاد دو پایتخت سیاسی و تجاری در ایران پروژه مهمی است که باید برای آن برنامه ریزی کرد و این امر نیز مسلزم کار علمی است

دکتر مهدی زارع در گفتگو با خبرگزاری مهر افزود: پژوهشگاه زلزله وظیفه اش تولید دانش است و به همین منظور پیشنهاد داده ایم که برای کشور دو پایتخت سیاسی و تجاری طراحی شود.

وی اضافه کرد: دو پایتختی شدن کشور پروژه مهمی است که حتی در صورت به طول انجامیدن مستلزم کار علمی برای آن و جدی گرفتن این موضوع است.

زارع خاطرنشان کرد: در حال حاضر نمونه هایی از جمله آمریکا و ترکیه وجود دارند که با توجه به لرزه خیز بودن، این کشورها دارای دو پایتخت سیاسی و تجاری هستند. به طور مثال آمریکا دو شهر مهم واشنگتن و نیویورک را دارد و از سوی دیگر ترکیه نیز پایتخت سیاسی خود را آنکارا و پایتخت تجاری خود را استانبول قرار داده است.

وی یادآور شد: برای این کار باید مکانی یافت که آن را به پایتخت  سیاسی و علمی و اقتصادی بدل کنیم و این مکان باید از نظر لرزه خیزی نیز کمترین میزان احتمال در آن وجود داشته باشد.

زارع اضافه کرد: این کار نیازمند سرمایه گذاری درست در منطقه ای با لرزه خیزی پایین و توجه به فناوری روز در طراحی آن پایتخت است.

به گزارش مهر، مجمع تشخیص مصلحت نظام انتقال مرکز سیاسی کشور در مکان مناسب جهت بهبود و اصلاح استقرار جمعیت تا پایان چشم‌انداز را در ادامه بررسی و تدوین سیاستهای کلی در بخش آمایش سرزمین تصویب کرد.

در جلسه روز شنبه 9 آبان ماه مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه بررسی و تدوین سیاستهای کلی در بخش آمایش سرزمین پیگیری شد و با حضور کارشناسان مربوطه از دولت و مجلس شورای اسلامی موارد ذیل به تصویب رسید:

 و- رعایت ملاحظات امنیتی و دفاعی در استقرار جمعیت و فعالیت در سرزمین با تکیه بر:
1- انتخاب مکانهای مناسب و استقرار مراکز زیست و فعالیت جهت اقدامات توسعه متوازن و همچنین مراکز حیاتی و حساس متناسب با ملاحظات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، امنیتی و پدافند غیرعامل.

2- فعالیتهای توسعه‌ای ملی و استانی در مناطق مرزی با اعطای مشوقهای اقتصادی و تقویت زیربناها و استقرار مناسب جمعیت و تقویت نیروهای نظامی و انتظامی با توجه به تهدیدات.

3- ساماندهی سطوح خدمات و استقرار جمعیت در کشور با توجه به مدیریت سوانح طبیعی، حوادث، منابع آب و رعایت شرایط زمین‌شناسی جهت افزایش ضریب ایمنی تاسیسات زیربنایی و حیاتی و ابنیه مراکز جمعیتی و شهرها و روستاها.

4- تقویت همگرایی، یکپارچگی ملی، وحدت و پیوندهای اجتماعی با ارتقا سطح توسعه‌یافتگی مناطق مختلف کشور و ایجاد قطبها و کانونهای توسعه.

 

5- انتقال مرکز سیاسی کشور در مکان مناسب جهت بهبود و اصلاح استقرار جمعیت و فعالیت در کشور تا پایان چشم‌انداز .
6-

 توسعه متوازن روستاها و شهرهای کوچک و پیشگیری از مهاجرتهای بی‌رویه به مراکز استانها.

ادامه بررسی این سیاستها در جلسه آینده مجمع ادامه خواهد یافت.