شنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۸ - ۱۷:۲۴
۰ نفر

زلزله 4 ریشتری که 25 مهرتهران را لرزاند ناشی از حرکت گسل جنوب شرق پایتخت است. از نظر رئیس پژوهشگاه زلزله، این گسل مانند ببری خفته است.

مرکز لرزه نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ساعت وقوع این زمین‌لرزه را 23 : 14 دقیقه روز گذشته و در 8 کیلومتری پاکدشت اعلام کرده است.

رئیس پژوهشگاه زلزله گفت: طبق مطالعات ما، انتظار وقوع زلزله در منطقه جنوب شرقی تهران نمی‌رفت ولی این زلزله برخلاف پیش‌بینی‌های ما رخ داد و نشان داد که این گسل مانند ببری خفته است؛ بنابر این باید احتیاط‌های لازم را در این زمینه در نظر گرفت.

عباسعلی تسنیمی به عمق کم حرکت این گسل اشاره کرد و گفت: به این دلیل مردم کل تهران این زلزله را احساس کرده‌اند. این زلزله در حاشیه تهران رخ داد و هر کس به نسبت ساختمانی که در آن بوده حرکت‌هایی را احساس کرده است.

رئیس پژوهشگاه زلزله با اشاره به رخ دادن مجدد این زلزله افزود: از آنجایی که پیش‌بینی زلزله ممکن نیست از این‌رو باید احتیاط‌های لازم را در این زمینه انجام داد. البته این احتیاط امری عقلی است.

وی با اشاره به کم‌عمق بودن زلزله روز گذشته گفت: براساس داده‌ها این زلزله در عمق 16 تا 18 کیلومتری رخ داده است. این امر بیانگر آن است که احتمال وقوع زلزله در گسل جنوب تهران کم نیست؛ هرچند به‌طور قطع نمی‌توان وقوع زلزله را در آینده محتمل دانست.

تسنیمی به مطالعات انجام‌شده در ماه گذشته روی این گسل اشاره کرد و اظهار داشت: براساس اطلاعات به‌دست‌آمده نباید چنین زلزله‌ای رخ می‌داد، اما این زلزله دوباره ببر خفته گسل جنوب تهران را بیدار کرد.

از سویی معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله اعلام کرد: منطقه شرق و جنوب تهران به‌دلیل وجود گسل‌های ایوانکی، کهریزک، ری و پیشوا محل وقوع زلزله‌های بزرگی در طول تاریخ بوده است.

مهدی زارع افزود: این زلزله بیشتر زلزله‌ای هشدار‌دهنده بود و تلفاتی در بر نداشت و احتمال اینکه پیش لرزه باشد وجود ندارد و منتظر زلزله بزرگ‌تری نیستیم. وی تصریح کرد: نمی‌توان گفت که این زلزله پیش لرزه بوده اما احتمال وقوع پس لرزه‌های خفیف‌تر وجود دارد.

کد خبر 93019

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز