نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: مجلس در قانون مدیریت مصرف سوخت، مترو را به‌عنوان اصلی‌ترین سیستم حمل‌ونقل عمومی با سهم 30 درصدی انتخاب کرده است

و تصور نمی‌کنم اختیاراتمان را به ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت واگذار کرده باشیم تا مصوبه مجلس را به‌طور سلیقه‌ای تغییر دهد.

به گزارش مهر، محسن نریمان با ابراز تعجب از اظهارات رویانیان که  مترو حمل‌ونقل عمومی نیست و حمل‌ونقل لوکس به شمار می‌رود، گفت: از مسئولانی که حوزه کاری آنها ربطی به قانونگذاری ندارد، درخواست می‌کنم به جای نمایندگان مجلس در مورد سیستم حمل‌ونقل عمومی تصمیم‌گیری نکنند.

این نماینده مجلس افزود: من از این مطلب که حمل‌ونقل عمومی، مترو  نیست تعجب کردم. هر کسی که کمترین اطلاعاتی از حوزه حمل‌ونقل داشته باشد مترو را مؤثرترین و کم‌خطرترین وسیله حمل‌ونقل هماهنگ با محیط‌زیست می‌داند. نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: مگر می‌شود مجلس مصوبه‌ای را تصویب کند ولی در اجرا با «ان قلت» دولت مواجه شود.

نریمان در ادامه تاکید کرد: واقعا اگر دولت ادعا می‌کند به فکر رفاه شهروندان است باید در توسعه مترو کوشا باشد و در بودجه سالانه و برنامه پنجم پیشنهادهای مؤثرتری را لحاظ کند نه اینکه مردم را با این حرف‌های غیرکارشناسی و سلیقه‌ای نگران کند.

این نماینده مجلس افزود: من هیچ سوء مدیریتی در مترو نمی‌بینم. اگر دولت اعتبار مترو را قطع کند و تعهدات قانونی‌اش را انجام ندهد، طبیعی است که در مدیریت کارآمد مترو خدشه وارد می‌شود و متأسفانه این اتفاق ناگوار در حال حاضر در حال رخ دادن است.

عضو فراکسیون مدیریت شهری مجلس با بیان اینکه به رغم‌تمام نامهربانی‌ها و سختگیری‌های دولت نسبت به متروی تهران، مدیریت اعمال شده در شرکت متروی تهران را بسیار مطلوب می‌دانم، گفت: متروی تهران با وجود شرایط بسیار سختی که به لحاظ منابع مالی با آن مواجه است در حد توان خود تلاش می‌کند که سرویس‌دهی مطلوبی به مردم ارائه کند ولی این توان تا چه زمانی ادامه پیدا کند، خدا می‌داند.

نریمان تاکید کرد: در این زمینه در کمیسیون عمران و فراکسیون مدیریت شهری تلاش‌های زیادی صورت گرفت. بارها مسئولان مربوط جهت پاسخگویی به مجلس دعوت شدند ولی این تلاش‌ها برای مجاب کردن دولت به انجام تعهدات قانونی ‌اش هیچ فایده‌ای نداشت.

این نماینده مجلس افزود: متأسفانه یکی از دلایل بزرگی که ترافیک تهران را با چالش مواجه کرد، سیاسی شدن این موضوع است و این در حالی است که هیچ‌کدام از جناح‌های سیاسی در کشور از وضعیت فعلی شبکه حمل‌ونقل درون شهری تهران رضایت ندارند و در این نکته اتفاق نظر دارند که ترافیک تهران برای مردم کلافه‌کننده است و باید برای آن فکری شود ولی متأسفانه دولت در این زمینه حتی حاضر نیست به تعهدات قانونی خود عمل کند.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: با وجود اینکه مجلس در قانون بودجه سال 87 به شرکت مترو اجازه داده بود که برای رفع مشکلات ارزی خود از حساب ذخیره ارزی برداشت کند و به‌رغم اینکه هیچ مشکلی در این زمینه وجود نداشت دولت اجازه این کار را به شرکت مترو نداد.

نریمان اضافه کرد: از طرف دیگر با گذشت 7 ماه از سال‌جاری، دولت با وجود توافق با شهرداری تهران سهم خود را از یارانه بلیت مترو پرداخت نکرده، در حالی که این توافق از قبل صورت گرفته و دولت مکلف به انجام آن بوده است.