در حاشیه این بازدید، نمایندگان اعلام کردند که بهشدت پیگیر برداشت مترو از حساب ذخیره ارزی هستند.پیش از سخنان نمایندگان مجلس، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در این بازدید، با بیان اینکه نمایندگان مجلس با حمایت از مترو میتوانند گامهای بزرگی بردارند که در تاریخ کشورمان ماندنی شود گفت: تصویب طرح برداشت 2 میلیارد دلار از اعتبارات صندوق ذخیره ارزی برای توسعه مترو اقدام بزرگ و قابل تقدیری بود که انتظار میرود، نمایندگان مردم در مجلس، اجرایی شدن این طرح را با جدیت دنبال کنند و شورای نگهبان نیز با تایید این طرح، زمینه تامین اعتبارات و توسعه مترو را فراهم سازد.
سیدجعفر تشکری هاشمی در حاشیه برگزاری پنجمین تور بازدید از پروژههای ترافیکی شهر تهران که با حضور نمایندگان مجلس برگزار شد با بیان این مطلب اظهار کرد: طبق قانون حملونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، هرساله باید 4 هزار میلیارد تومان برای توسعه زیر ساختهای حملونقل درون شهری اعتبار در نظر گرفته شود اما متأسفانه طی سالهای گذشته بخش اندکی از این اعتبارات از سوی دولت به مجلس پیشنهاد و ارائه شد که همان اعتبارات اندک نیز گاه با تعدیل مواجه شده و کامل پرداخت نشد.
وی ادامه داد: بر این اساس امیدواریم طرح برداشت 2میلیارد دلار از اعتبارات صندوق ذخیره ارزی برای توسعه مترو در تهران و سایر شهرهای کشور، هرچه سریعتر به تایید شورای نگهبان رسیده و اعتبارات تصویب شده زودتر در اختیار مترو قرار گیرد.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه همچنین انتظار میرود با توجه به قانون حملونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت طی سالهای آتی نیز، اعتبارات کافی برای ایجاد زیرساختهای حملونقل عمومی در شهرها تامین شود افزود: درصورتیکه این روند ادامه یابد و سالهای آینده نیز به همین میزان برای توسعه مترو اعتبار در نظر گرفته شود میتوانیم طی 5 تا 6 سال، شبکه خطوط مترو را در تهران تکمیل کنیم.
جذب 1500 میلیارد تومان
مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه نیز در حاشیه این بازدید با بیان اینکه ظرفیت توسعه مترو در تهران بسیار بیشتر از آن چیزی است که اکنون بهدلیل کمبود اعتبارات محقق میشود گفت: متروی تهران سالانه امکان جذب حدود هزار و 500 میلیارد تومان را دارد و میتواند بسیار سریعتر از آنچه اکنون کار میشود، توسعه یابد اما بهدلیل آنکه اعتبارات سالانه حدود 400 یا 500 میلیارد تومان است با حدود یک سوم از ظرفیت و توان واقعی خود توسعه مترو را دنبال میکنیم.
محسن هاشمی افزود: اکنون در بخش عمرانی و ساخت تونلهای مترو کاملا به خودکفایی رسیدهایم و این امکان بهوجود آمده که واگنهای مورد نیاز مترو را نیز در داخل کشور تولید کنیم، بنابراین در این شرایط که تمام امکانات و بسترهای لازم برای توسعه سریع خطوط مترو و تکمیل این شبکه فراهم است، مترو به تنها چیزی که نیاز دارد تامین اعتبارات کافی و حمایتهای همه جانبه است.