سما: شب گذشته در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری در شبکه 2 سیما مشکلات مترو و انتظارات مردم با حضور رئیس شورای شهر، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو و رئیس ستاد مدیریت و حمل‌ونقل سوخت کشور مورد بررسی قرار گرفت

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو در این برنامه با بیان اینکه سرویس دهی مترو در شرایط ایده آل قرار ندارد، گفت: مهم این است که بدانیم مشکل چیست و راه حل آن کجاست، مشکل این است که مردم به تقاضای مسئولان از حمل‌ونقل شخصی به حمل‌ونقل عمومی روی آورده‌اند و به وسیله‌ای کارآمد که در 11-10سال گذشته عملکردی داشته است اعتماد کرده‌اند و هر روز مسافران مترو بیشتر می‌شود.

جعفر ربیعی افزود: روزانه یک میلیون و 700 هزار مسافر در مترو تردد می‌کنند و در مهرماه نسبت به ماه قبل از آن 20 درصد تعداد مسافران بیشتر شده است که این افزایش مربوط به سفرهای درون شهری است که با آغاز سال تحصیلی اتفاق می‌افتد و هر سال وجود دارد.

وی تصریح کرد: در 3 سال گذشته، ظرفیت متحرک مترو، واگن‌ها و قطارها افزایش نیافت، یعنی براساس ظرفیت 3سال گذشته باید به تقاضای امروز پاسخ دهیم و در طول این مدت 30 تا 35 کیلومتر اضافه شده است.

این مقام مسئول در شرکت مترو تهران افزود: متروی تهرانپارس به بهره‌برداری رسید و بخش شرقی خط 5 از کرج تا گلشهر نیز به این محدوده اضافه شده که این مسیرها خود، مسافران جدیدی را به مترو اضافه کرده‌اند.

ربیعی: مشکل، کمبود واگن است

ربیعی خاطرنشان کرد: مشکل اصلی تهران بدون آنکه فرعیات را مطرح کنیم، کمبود واگن است، یعنی مردم انتظار دارند وقتی وارد ایستگاه می‌شوند در کمترین فاصله زمانی به مقصد برسند اما مترو را شلوغ و پرازدحام می‌بینند و این در حالی است که می‌توانیم به جای آنکه قطار را هر چهار دقیقه در ساعات شلوغ بفرستیم، هر دو دقیقه یک قطار بفرستیم.

وی افزود: همه تجهیزات، ایستگاه‌ها، پرسنل و تاسیسات براساس 2دقیقه در مترو نصب شده و تنها کمبودی که داریم واگن است و برای خرید واگن نیز همانطور که از قبل توضیح داده شده، برنامه‌ریزی و پیش‌بینی انجام گرفته است و اینگونه نیست که یکی دو ماه پیش به فکر افتاده باشیم اما مشکلاتی بوده که از رسیدن این واگن‌ها به مترو فعلا جلوگیری کرده است و امیدواریم با کمک‌هایی که می‌شود روند رسیدن واگن به مترو تقویت شود و بتوانیم هر دو سه ماه، 7 تا 8 قطار جدید وارد شبکه مترو کنیم و بتوانیم مشکل ایجاد شده را حل کنیم.

چمران: توان و تکنولوژی توسعه مترو بیش از سالی 25کیلومتر است

مهدی چمران نیز در این برنامه، اظهار کرد: با وجود اینکه در سال‌های گذشته روند توسعه مترو کند بوده اما طی سال‌های اخیر توسعه مترو شتاب بسیار خوبی گرفته است و اکنون می‌توانیم حداقل سالی 25 کیلومتر مترو بسازیم.

وی ادامه داد: توان و تکنولوژی توسعه مترو بیش از سالی 25 کیلومتر نیز وجود دارد و اگر بودجه مناسب و کافی برای مترو درنظر گرفته شود می‌توان بر این میزان باز هم افزود و شبکه 100 کیلومتری مترو را به سرعت تکمیل و گسترش داد.

چمران گفت: براساس قانون توسعه حمل ونقل و مدیریت مصرف سوخت باید 30 درصد حمل‌ونقل شهر تهران به وسیله مترو صورت گیرد و در مجموع حمل‌ونقل عمومی 75 درصد از سفرها را تحت پوشش قرار دهد؛ حال آنکه اکنون تنها 6 درصد از سفرهای شهر تهران با مترو صورت می‌گیرد و سهم حمل‌ونقل عمومی در سفرهای شهری در حال حاضر حدود 30درصد است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تنها 3 خط مترو آن هم تکمیل نشده به شهروندان خدمات‌رسانی می‌کنند، گفت: در واقع با وجود اینکه مردم مترو را یک وسیله ارزان و سریع انتخاب کرده‌اند ولی به‌دلیل اینکه این خطوط کامل نیست، به اندازه کافی واگن نداریم تا بتوانیم سرفاصله حرکت قطارها را کاهش دهیم مشکلاتی در مترو وجود دارد.

چمران تصریح کرد: از دوره دوم شورای اسلامی شهر سعی کردیم برای توسعه مترو ارقام بالایی درنظر بگیریم چنانچه در بودجه امسال شهرداری 900میلیارد تومان برای توسعه مترو پیش‌بینی شد که بخشی از این اعتبارات نقدی و بخشی غیرنقدی است و از این میزان 100 میلیارد تومان برای بدهی‌های مترو به بانک درنظر گرفته شده، زیرا وام‌هایی که مترو از سال‌ها قبل گرفته است باید بازپرداخت شود و اگر پرداخت نشود بانک‌ها از باز‌کردن LC‌های جدید خودداری می‌کنند و ترخیص واگن‌ها و تجهیزات از گمرک صورت نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: تحقق کامل بودجه 900 میلیارد تومانی مترو توسط شهرداری درصورتی انجام می‌شود که درآمدهای شهرداری به‌صورت کامل محقق شود اما به خاطر مسائل ساخت‌وساز در سال‌جاری تاکنون 65 درصد در درآمدهای شهرداری بیشتر محقق نشده است.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: با توجه به اینکه سال گذشته درآمدهای شهرداری حدود 90 درصد محقق شد، حدود 550 میلیارد تومان شهرداری به مترو پرداخت کرد تا مترو بتواند کار خود را به‌خوبی انجام دهد، امسال هم اگر چه ممکن است درآمدهای شهرداری در حد انتظار محقق نشود اما به هر صورت سعی می‌کنیم بودجه مترو درست پرداخت شود، یعنی ممکن است درصورت تحقق نیافتن کامل درآمدهای شهرداری ما از بودجه سایر پروژه‌ها بکاهیم و به مترو بدهیم.

وی تاکید کرد: تحقق کامل بودجه‌های مترو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا تونل‌های در حال ساخت مترو را به‌دلیل احتمال ریزش نمی‌توانیم رها کنیم و باید عملیات ساخت تونل‌ها تکمیل شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین در مورد واگن‌های جدید مترو گفت: برای خرید واگن‌های جدید مترو هنگام اخذ قرارداد پیش‌پرداخت‌های لازم داده شده است اما هنگامی که قرار است این واگن‌ها به کشور وارد شوند باید بقیه پول را بپردازیم.

وی با بیان اینکه برای خرید واگن‌های جدید قرارداد 850 میلیارد تومانی منعقد شده است، عنوان کرد: تنها برای ورود واگن‌های جدید باید سالی 300 میلیارد تومان بپردازیم حال آنکه که بودجه مصوب مجلس برای متروی تهران در سال‌جاری جمعا (از خرید واگن گرفته تا ساخت تونل‌ها، تجهیزات و...) 320 میلیارد تومان است؛ درحالی‌که همین بودجه نیز به‌صورت صددرصدی محقق نمی‌شود و در خوشبینانه‌ترین حالت 280میلیارد تومان از این بودجه محقق خواهد شد که این رقم حتی جوابگوی واگن‌های جدید نیست.

چمران تاکید کرد: در این میان کسانی که در مترو هستند می‌گویند پول نداریم، اشخاصی که در وزارت کشور هستند نیز می‌گویند براساس قانون آنچه به ما ابلاغ شده پرداخت کرده‌ایم و در مورد این گفتمان‌ها گاه خلط مبحث می‌شود درحالی‌که برای توسعه مترو نیازمند عزم جدی و ملی هستیم.

رویانیان: مترو، حمل‌ونقل عمومی نیست

محمد رویانیان نیز در ادامه گفت: موضوع را باید بازتر ببینیم، اگر داخل مترو و قطار برویم، مشکل را همان اطراف می‌بینیم اما اگر بخواهیم مدیریت شهری را بیان کنیم، موضوع بازتر می‌شود و برای مردم هم جا می‌افتد.

وی افزود: از نظر ما حمل‌ونقل عمومی خطوط مترو نیست، مترو سریع، مطمئن و ارزان است و عاقلانه‌تر این است که برای درازمدت روی مترو سرمایه‌گذاری شود و شکی نیست که بیش از 40سال است که مطالعات مترو آغاز شده و 22 سال است که عملیات ساختمانی و اجرایی مترو در تهران آغاز شده و تقریبا سالی حدود 2کیلومتر مترو ساختیم که در 4سال گذشته شتاب بیشتری گرفته و نشان‌دهنده آن است که حمایت از مترو در این مدت بیش از همه سال‌های قبل بوده و نشان می‌دهد چقدر دولت روی این موضوع سرمایه‌گذاری کرده است.

رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور افزود: حمل‌ونقل عمومی را عموما تک‌محور نمی‌بینیم بلکه مجموعه‌ای از ناوگان‌های مختلف اعم از تاکسی، مینی‌بوس و مترو می‌دانیم و باید کارکرد مجموعه حمل‌ونقل را مورد بررسی قرار دهیم.

رویانیان خاطرنشان کرد: روی زمین ترافیک ویژه‌ای نسبت به گذشته در تهران و متعاقب آن مسائل مختلفی ایجاد می‌شود و از سویی راندمان حمل‌ونقل سبکی مانند تاکسی، ون و اتوبوس ناقص می‌شود و مردم به مترو مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: مدیریت شهری باید متوجه این نکته باشد که مترو چیزی نیست که ابتدای سال بدون مشکل باشد اما در مهرماه با تاخیر مواجه شود و همچنین نمی‌توان برای اینکه مترو در مهرماه دچار مشکل نشود از اواخر سال 87 به آن اضافه کنیم، این زمان بری و فرمول دارد و اینگونه نیست که بشود مترو را اضافه کرد؛ در مورد واگن هم همین مشکل وجود دارد.

رئیس ستاد مدیریت مصرف سوخت با طرح این پرسش که دولت حاضر چقدر اعتبارات داده است، بیان داشت: می‌گویند دولت پول نداده اما اصلا دولت مخاطب مترو نیست و سازمان شهرداری‌ها مخاطب متروست و اینکه جداسازی کنیم و بگوییم مترو و دولت حکومت جدایی از هم هستند، امکان ندارد.

وی افزود: در سال 85 و با متمم بودجه و پولی که کمک شد 455 واگن برای خط یک و 2خریداری شد که به موقع باید بیاید، خوشبختانه نوروز امسال نیز تعداد 25 واگن برای خط 5 تهران - کرج آمد و 160 واگن دو طبقه نیز برای خط تهران - کرج خریداری شده، 35 لکوموتیو نیز برای همین خط خریداری شد و قرار است وارد شود.

رویانیان با اشاره به فعال‌شدن واگن‌سازی‌ پارس و وزارت دفاع برای ساخت مترو در داخل کشور یادآور شد: وزارت دفاع و آقای نجار همانگونه که در جهت دفاع از استحکامات کشور فعالیت دارند به این موضوع نیز به‌طور جدی توجه دارند اما فعلا محتاج خرید خارجی هستیم، بخش اول واگن‌های خریداری شده، نوروز وارد شده است و بخش دوم شامل 49 واگن برای خطوط یک و دو و 12 لکوموتیو و 32 واگن دو طبقه برای خط 5 به‌زودی وارد خواهد شد.

در ادامه مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران با اشاره به اینکه هر واگن متروی تهران یک میلیارد تومان هزینه داشته و بنابراین یک قطار هفت واگنه که مردم در داخل شهر سوار آن می‌شوند 7میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت، گفت: قراردادی که سردار رویانیان به آن اشاره کرد 850 میلیارد تومان قیمت دارد و تصور کنید که این رقم باید در 5/2 سال پرداخت شود؛ یعنی اگر همه بودجه‌ای که به متروی تهران داده می‌شود صرف هزینه خرید واگن شود باز هم کم خواهیم داشت و حدود 300میلیارد تومان در 5/2 سال آینده باید پول واگن پرداخت کنیم.

ربیعی افزود: البته واگنی که ما خریداری می‌کنیم از تولید‌کنندگان داخلی است و خوشبختانه توان مهندسی کشور به‌گونه‌ای است که به‌خودمان اجازه خرید واگن خارجی نمی‌دهیم اما به ناچار بخشی از این تجهیزات از خارج وارد شده و در واگن‌سازی‌‌هایی مثل پارس و تهران به‌صورت قطار درآمده و تحویل مترو می‌شود.

وی گفت: این درست است که 25 واگن دو طبقه شب عید به دست ما رسید اما کاش به این نکته هم اشاره می‌شد که این واگن‌ها چه زمانی باید به دست ما می‌رسید؛ این واگن‌ها فقط 4 ماه در گمرک مانده بود آن هم به‌دلیل اینکه بانک می‌گفت تا وقتی پول واگن‌ها را پرداخت نکنید اجازه خروج آنها از گمرک را نمی‌دهیم، حرف بانک هم حق است و وقتی ما جنسی را از خارج می‌خریم، بانک گشایش اعتبار می‌کند و وقتی جنس می‌رسد بانک موظف است پول طرف خارجی را پرداخت کند.

از آن طرف ما نیز باید ریال آن را به بانک پرداخت کنیم تا اجازه ترخیص از گمرک را داشته باشیم، آن زمان نیز شایع شده بود گمرک اجازه ترخیص نمی‌دهد اما واقعا بحث گمرک نبوده و مشکل پول بانک بوده است.

ربیعی ادامه داد: بالاخره با کمک همه شب عید توانستیم واگن‌ها را ترخیص کنیم و شهرداری تهران پول بانک را تامین کرد و سپس شب عید واگن‌ها در خط تهران –کرج قرار گرفتند درحالی‌که باید در آذر 87 می‌رسید و ما زودتر آن را تحویل مردم می‌دادیم اما به محض اینکه قطارها به دست ما رسید، به داخل خط رفت و در حال حاضر تمام قطارهای خط5 دارای 10 واگن است.

ربیعی با بیان اینکه کمبود واگن مهم‌ترین مشکل است، خاطرنشان کرد: فقط برای خرید واگن‌های جدید سالی 300 میلیارد تومان در 2سال‌و‌نیم سال گذشته نیاز داریم که یا باید از طرف دولت و یا از طرف شهرداری تامین شود.

ربیعی: تجهیزات مترو نیاز به تعمیرات دائمی دارد

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو با اشاره به یارانه بلیت‌ها و تاثیر آن در تاخیر قطارها تصریح کرد: واگن‌ها و همه تجهیزاتی که در اختیار متروست نیاز به تعمیرات دائمی دارد؛ چه تجهیزاتی که مردم می‌بینند مانند پله برقی، آسانسور، ایستگاه و غیره و چه تجهیزات پشت صحنه.

مترو سیستم حساسی است که اگر به آن خوب برسیم، بسیاری از مشکلات شهر و حمل‌ونقل را حل می‌کند اما اگر این سیستم دچار بیماری شود نه تنها این مشکل حل نمی‌شود بلکه مشکلی بر مشکلات شهر اضافه می‌شود و هم‌اکنون وضعیت مترو اینگونه است.

وی افزود: وضعیت یارانه بلیت باید به‌گونه‌ای باشد که توسط دولت و شهرداری و به‌صورت ماه به ماه و کامل پرداخت شود، این هشدارها متأسفانه ما را به جایی رسانده که دچارکمبود قطعه یدکی، بدهی پیمانکاران، بدهی شرکت برق و غیره شده‌ایم که باعث می‌شود از ظرفیت کامل همین قطارهای موجود نیز نتوانیم استفاده کنیم.

ربیعی ادامه داد: تمام تجهیزات مترو براساس دستورالعمل‌های تعمیراتی باید تعمیرات دوره‌ای از یک روزه تا 4ساله شود و هرکدام از این تجهیزات را انجام ندهیم در عمل و در زمان بلا استفاده می‌شود و ما را دچار مشکل می‌کند.

به گزارش سما، در ادامه رئیس شورای شهر تهران همچنین در مورد یارانه بلیت مترو و مشکلاتی که عدم‌پرداخت به موقع یارا‌نه‌ها به‌وجود آورده است، خاطرنشان کرد: هر سفر با مترو 400تومان هزینه در بر دارد که از این رقم باید یک‌سوم توسط مسافران، یک‌سوم توسط شهرداری و یک‌سوم را دولت بپردازد که طبق محاسبات سهم دولت 48میلیارد تومان می‌شود ولی چیزی که در بودجه تصویب شده برای اتوبوس‌ها و متروی تهران 30میلیارد تومان است درحالی‌که اتوبوسرانی تهران به تنهایی باید 30 میلیارد تومان برای بلیت دریافت کند که با حدود 250میلیاردی که از شهرداری به‌عنوان سوبسید می‌گیرد بتواند به شهروندان خدمات‌رسانی کند.

به گفته چمران، از همین میزان یعنی 30 میلیارد تومان هم در مجموع 6/4 میلیارد تومان به مترو و اتوبوسرانی داده شده است و شهرداری مجبور شده برای جبران کمبود اعتبارات تا حالا حدود 330 میلیارد تومان به‌عنوان یارانه بپردازد.

وی تصریح کرد: قیمت بلیت برای یک مسافر مترو حدود 400 تومان است، درحالی‌که در حال حاضر، یک چهارم آن یعنی مبلغ 100تومان از مسافران اخذ می‌شود.

چمران طرح برداشت یک‌میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی برای توسعه مترو را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: تا‌کنون از فاینانس‌ها و اعتبارات خارجی برای توسعه مترو می‌توانستیم استفاده کنیم اما حالا اگر نمی‌توانیم از فاینانس استفاده کنیم باید بتوانیم از اعتبارات صندوق ذخیره استفاده ببریم.

به گفته وی، استفاده از اعتبارات صندوق ذخیره ارزی هزینه‌ای را به‌دنبال ندارد زیرا اعتبارات بازپرداخت می‌شود.چمران با اشاره به اینکه 10 میلیون جمعیت تهران را نمی‌توان رها کرد و نادیده گرفت، گفت: وقتی شهر بزرگ می‌شود مشکلاتش تصاعدی زیاد می‌شود، برای رفع این مشکلات نیز عزم ملی نیاز است.

وی با تاکید بر اینکه در توسعه مترو نباید انتظار بیجا از شهرداری و از دولت و مجلس داشت، تصریح کرد: توسعه مترو کاری است که به همکاری و مشارکت همه نیاز دارد و باید با عزم ملی بودجه‌های خوبی به مترو اختصاص یابد.

چمران: اگر سالی 20 کیلومتر مترو بسازیم، کم ساخته‌ایم

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه توسعه مترو باید با سرعت زیاد و سریع صورت بگیرد، افزود: حتی اگر 20 کیلومتر هم در سال مترو بسازیم کم ساخته‌ایم چون 5 سال دیگر باید 60 میلیارد برای ساخت هر کیلومتر مترو بپردازیم و هزینه ساخت به‌شدت بالا می‌رود.

وی یادآور شد: توسعه مترو هرچه سریع‌تر صورت گیرد ضمن کاهش هزینه‌های ساخت، در مصرف بنزین صرفه‌جویی می‌شود و از محل صرفه‌جویی بنزین می‌توانیم برای توسعه و رفع مشکلات شهرهای کوچک و روستا‌ها هزینه کنیم.

چمران با ابراز امیدواری از اینکه مجلس طرح امکان اختصاص 2 میلیارد دلار از اعتبارات صندوق ذخیره ارزی برای توسعه مترو را تصویب کند، گفت: با تصویب این طرح همه کلانشهرها می‌توانند برای توسعه مترو از اعتبارات خوبی بهره‌مند شوند.

وی همچنین در مورد افزایش تاخیرهای مترو که اخیرا مشکلاتی را برای شهروندان به‌دنبال داشته است، افزود: ازدحام جمعیت و کمبود واگن از اصلی‌ترین دلایل تاخیرهای مترو است و در واقع بسته‌نشدن در قطارها به‌دلیل ازدحام جمعیت می‌تواند در کل شبکه اختلال ایجاد کند زیرا درصورتی که در قطارها بسته نشود به‌صورت اتوماتیک قطارها حرکت نمی‌کنند و توقف چنددقیقه‌ای یک قطار کل شبکه را می‌تواند درگیر کند، چون قطار بعدی هم نمی‌تواند به قطار جلویی که در ایستگاه متوقف مانده نزدیک شود و مجبور می‌شود در تونل توقف کند.

چمران ادامه داد: همچنین به‌دلیل ازدحام مسافران ممکن است یک نفر 3 تا 4 قطار بیاید و برود و نتواند سوار شود و این مشکلات تا وقتی که خطوط مترو کامل نشود و به اندازه کافی واگن نداشته باشیم، کماکان باقی خواهد ماند.

رویانیان نیز ادامه داد: اینکه می‌گویند علت تاخیرها، ندادن یارانه‌هاست با حرف قبل جور در نمی‌آید، یارانه‌ها کجا علت تاخیر است؟ از سوی دیگر بودجه خوبی را شورا در بودجه شهرداری تصویب کرده است و دولت هم کمک کرد، دولت هم پول خودش را می‌دهد اما ما چقدر باید مترو بسازیم.

تهران، پایتخت و ارزش ماست و نماد توان مدیریتی هر یک از نهادها و سازمان‌ها. این را قبول داریم ولی 16 درصد از جمعیت کشور در تهران هستند و بیش از 30درصد از بودجه حمل ونقل به تهران می‌دهیم و شهرداری نیز معادل آنچه دولت می‌دهد، هزینه می‌کند.

رویانیان: چه کسی گفته سالی 25کیلومتر مترو ساخته شود؟

وی تصریح کرد: درحالی‌که واگذاری اعتبارات 5 برابر شده، عملکرد ساخت و ساز افت داشته است. حالا بگوییم ما سالی 20 کیلومتر هم مترو می‌سازیم، اولا اصلا چه کسی گفته باید سالی 25 کیلومتر مترو ساخته شود؟ کجا تصویب شده؟ آیا فقط باید مترو بسازیم؟ آیا در 2 یا 3 سال باید کل مسائل مترو حل شود؟ ما به اتوبوسرانی توجه نداریم. در روسیه 100سال است مترو کار می‌کند، در اسپانیا 90 سال است مترو کار می‌کند و هنوز هم دارند توسعه می‌دهند.

رویانیان: مترو یک مد حمل‌و‌نقلی گران‌قیمت است

رویانیان ادامه داد: مترو یک مد حمل ونقلی گران‌قیمتی است که باید در طولانی مدت آن را انجام دهیم. چه عجله‌ای است وقتی پول نداریم.

رویانیان: دولت پدر خانواده بزرگ ایران است

به گفته رویانیان، پدر خانواده یک درآمدی دارد که باید هزینه‌های زندگی‌اش را براساس آن تنظیم کند، دولت هم پدر این ملت و خانواده بزرگ ایران است و باید هزینه‌هایش را تنظیم کند.

رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور ادامه داد: در حال حاضر در مشهد، تبریز، اصفهان و شیراز خطوط یک مترو تقریبا در حال تکمیل است و از سال آینده باید متروی مشهد را راه‌اندازی کنیم. ما برای این شهرها هم یک ریال از شهرداری‌ها نمی‌گیریم و مستقیما هزینه‌ها را دولت پرداخت می‌کند.

رویانیان با اشاره به پرداخت یارانه‌ها از سوی دولت گفت: از سال 84 پرداخت یارانه‌ها از سوی دولت نهم افزایش یافته است اما امسال در ردیف متفرقه 520 هزار، جز 13، 94 میلیارد و 800 میلیون تومان از سوی مجلس تصویب شد که به وزارت کشور پول پرداخت کند و از این میزان 60 میلیارد تومان عمران و 30 میلیارد تومان برای اتوبوس، مترو و... کل کشور است.

رویانیان افزود: عزیزان باید توجه کنند مسئله ما حمل‌ونقل عمومی است نه فقط مترو و باید همه را به‌کار بگیریم، انشاءالله مسئله بدهی بانک را حل کنیم. در ادامه مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو با اشاره به اینکه هزینه‌هایی که در متروی تهران و در بخش بهره‌برداری آن وجود دارد، بسیار روشن است، به ارتباط یارانه‌ها و تاخیر قطارها اشاره و اظهار کرد: وقتی می‌خواهیم مترو را روزمره اداره کنیم هزینه‌هایی دارد؛ هزینه تعمیرات و نگهداری دائمی تجهیزات مترو، حقوق کارکنان، برق مصرفی، خرید قطعات یدکی، بیمه، مالیات و.... همه اینها جمع می‌شود و قیمت تمام شده یک بلیت در مترو برای هر مسافر را چیزی حدود 400 تومان کرده است، شورای شهر، شهرداری و فرمانداری تهران به نمایندگی دولت ما را مکلف کردند که فقط 100 تومان از این مبلغ را از مردم دریافت کنیم، اسم 300 تومان باقی می‌شود یارانه و کمک.

ربیعی: نبود قطعه یدکی موجب تأخیر مترو می‌شود

ربیعی خاطرنشان کرد: یعنی اگر به ما پرداخت نشود هزینه‌های تعمیر و نگهداری را نمی‌توانیم انجام دهیم و ایستگاه‌ها را نمی‌توانیم نظافت کنیم، قطعه یدکی نمی‌توانیم بخریم و پول برق نمی‌توانیم بدهیم. آیا اینها موجب تاخیر نمی‌شود؟

وی گفت: وقتی قطعه یدکی نداریم قطار را در تعمیرگاه نگه می‌داریم تا قطعه برسد. آیا این موجب تاخیر نمی‌شود؟مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه در پاسخ به رویانیان که پرسیده بود چرا نباید قطعه داشته باشید؟ افزود: برای اینکه شما یارانه را پرداخت نکرده‌اید.

وی با اشاره به اینکه باید دولت و شهرداری هر کدام 50 درصد هزینه‌ها را بدهند، گفت: فرمانداری به نمایندگی از دولت اجازه افزایش قیمت بلیت را نمی‌دهد و براساس مصوبه دولت در سال 79 دولت پذیرفته است اگر قیمتی کمتر از قیمت تمام شده بلیت تعیین کند باید تمام مابه‌التفاوت را خودش بپردازد اما در طول این سال‌ها عرف شده که 50 درصد را شهرداری و 50درصد را دولت بدهد که 50 درصد دولت به ما پرداخت نمی‌شود.

ربیعی: از 48 میلیارد تومان یارانه بلیت تنها 360 میلیون تومان پرداخت شده است
وی ادامه داد: امسال مقرر شده 48 میلیارد تومان یارانه بلیت پرداخت شود که تاکنون با وجود گذشت 7 ماه از سال تنها 360 میلیون تومان پرداخت شده است؛ درحالی‌که باید در این مدت 28 میلیارد تومان می‌پرداختند و این یعنی صفر.

ربیعی خطاب به رویانیان گفت: ما اگر 28 میلیارد تومان را دریافت نکنیم چطور معجزه کنیم و مترو را بدون هیچ مشکلی بچرخانیم.رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به رویانیان گفت: شهرداری تهران درآمدش بالاست ولی مخارجش نیز بسیار بالاتر است؛

چنانچه اکنون شهرداری حدود 5 هزار میلیارد تومان به مردم که املاکشان را گرفته و اتوبان و جاده ساخته بدهی دارد که در تلاشیم این بدهی را به مردم با تأسف در درازمدت بپردازیم.

وی ادامه داد: شهرداری تهران به تنهایی نمی‌تواند تمام هزینه‌های توسعه مترو را بپردازد و برای بهره‌برداری درست و مناسب و توسعه مترو باید عزم ملی وجود داشته باشد.

کد خبر 94309

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز