گروه سیاسی: اولویت ایران برای تامین سوخت رآکتور تهران، خرید اورانیوم 20درصد است

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این نکته تاکید کرد: درصورتی که امکان این خرید نباشد، ایران آماده مبادله محدود اورانیوم مشروط به دریافت اورانیوم 20 درصد پیش از تحویل اورانیوم 5/3 درصدی است.

به گزارش همشهری، علاءالدین بروجردی که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت با مطرح کردن این پیشنهاد، فرازی تازه از مباحث مربوط به مبادله سوخت هسته‌ای را عنوان کرد.

پیش از سخنان بروجردی نیز پیشنهاد تبادل اورانیوم غنی‌شده در چند مرحله، در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طرح شده بود. اما در طرح آژانس، نخست ایران باید 70درصد از اورانیوم خود با غنای کمتر از 5درصد را تحویل روسیه دهد تا فرانسه و آمریکا در عوض آن، میله سوخت با اورانیوم غنی‌شده 75/19 درصد – معروف به 20 درصد- را از طریق روسیه به ایران تحویل دهند.

بروجردی اما روس‌ها را بدقول توصیف کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه تامین سوخت رآکتور تهران از بعد انسانی و پزشکی برای ما بسیار مهم است،  گزینه اول ما در این رابطه خرید اورانیوم غنی‌سازی‌ شده 20‌درصد است.

او با بیان اینکه تصمیم درباره تامین سوخت رآکتور تهران براساس منافع ملی خواهد بود و خدشه‌ای به آن وارد نخواهد کرد، ادامه داد: شورای‌عالی امنیت ملی تصمیم‌گیرنده نهایی برای چگونگی تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران است.بروجردی همچنین خبر داد: پس از انجام مذاکرات سلطانیه، چگونگی تامین سوخت رآکتور تهران مشخص می‌شود.

روس‌های بدقول

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه، عدم‌تحویل سامانه اس300 را فصل جدیدی در بدقولی روس‌ها عنوان کرد و گفت: بحث‌هایی که در رابطه با اس300 مطرح می‌شود اگر موضع رسمی روس‌ها باشد نشان‌دهنده فصل جدیدی از بدقولی آنهاست.

بروجردی تاکید کرد: این موضوع ماجرای کهنه‌ای است که به ضرر روس‌هاست؛ چرا که ما همکاری‌های زیادی با آنها داریم. لذا اگر به پیمانشان عمل نکنند و مذاکرات به نتیجه نرسد این مسئله نقطه منفی در روابط 2 کشور خواهد بود.

پیام دیگر کرملین

بروجردی در حالی چنین موضعی را در بهارستان اعلام کرد که پیش از او کرملین پیام دیگری را از مسکو فرستاده بود.دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور روسیه، در مصاحبه با مجله‌ آلمانی اشپیگل گفت که ممکن است درصورت امتناع ایران از آنچه آن را اتخاذ موضعی سازنده در مذاکرات بین‌المللی بر سر برنامه هسته‌ای‌ تهران می‌نامید، روسیه از اعمال تحریم‌ها علیه ایران حمایت کند.

آسوشیتدپرس با انتشار این جملات نوشت: این اظهارات بازتاب نظرات قبلی مدودف است اما به‌شدت با واژه‌های ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه، که هشدار داده است که تهدید به تحریم می‌تواند مذاکره با ایران را بی‌نتیجه بگذارد در تضاد است.

مدودف به اشپیگل گفت: نمی‌خواهم شاهد آن باشم که همه چیز به تحریم‌های بین‌المللی منتهی می‌شود زیرا تحریم‌ها معمولا یک گام در یک مسیر بسیار دشوار و خطرناک خواهد بود.وی ادامه داد: اما اگر هیچ حرکتی رو به جلو وجود نداشته باشد، هیچ‌کس چنین سناریویی را منتفی نمی‌داند.