چهارشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۷
۰ نفر

گروه سیاسی: وزیر امور خارجه از تحویل بسته پیشنهادی جدید ایران به کشورهای گروه 1+5 خبر داد

این بسته نهم سپتامبر تحویل داده شده است. این درحالی است که پیش از این دیپلمات‌های ارشد ایرانی و غربی برای «انجام مذاکرات جدید» از خود تمایل نشان داد ‌بودند.

فرصت گفت‌وگو را فراهم کردیم

منوچهر متکی عصر روز گذشته در حالی که با همتای کنیایی‌اش وتانگولا موسس، در مصاحبه مطبوعاتی مشترکی پرسش‌های خبرنگاران را پاسخ می‌داد، در پاسخ به سؤالی درباره بسته‌های دیگری که قرار است ایران به دیگر کشورها ارائه دهد، افزود: چارچوب دیدگاهی‌ ما در این زمینه و محورهای اساسی این بسته پیشنهادی نیز در اختیار دیگر کشورها قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: بنابراین ما فرصت جدیدی را برای گفت‌وگوها جهت همکاری‌های متقابل فراهم کردیم. امیدواریم در چارچوب این بسته پیشنهادی بتوانیم دور جدیدی از مذاکرات را سامان‌دهیم.

بسته، بدون جزئیات

متکی اما به جزئیات بیشتری درباره محتوای بسته پیشنهادی جدید ایران و اینکه به چه نمایندگانی از 6کشور آمریکا، انگلیس، روسیه، چین، فرانسه و آلمان تحویل داده شده، اشاره نکرد و تنها گفت: همان طور که آقای رئیس‌جمهور اشاره کردند این بسته پیشنهادی از مدتی قبل با توجه به تحولات جاری در جهان و رویدادهای مختلفی که اتفاق افتاده به‌روز شده است.

اشاره متکی به اظهارات رئیس‌جمهوری در کنفرانس خبری اخیر بود. محمود احمدی‌نژاد در این نشست و در حضور نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی درباره تحویل بسته پیشنهادی به 1+5 گفت: از نمایندگان این کشورها دعوت شده تا برای تحویل بیایند.

احمدی‌نژاد همچنین اظهار کرد: اساسا پرونده هسته‌ای برای ما وجود ندارد بلکه پرونده دشمنی‌های دو سه کشور علیه ملت ایران وجود دارد. آنها با استقلال و پیشرفت‌های ما مخالفت می‌کنند ما آنان را ناتوان‌تر از این می‌دانیم که امروز ادای ابرقدرت‌ها را درآورند.

مشارکت ما برای حل مشکلات جامعه بشری است ما پرونده‌ای به نام پرونده هسته‌ای ایران به رسمیت نمی‌شناسیم بلکه این پرونده، پرونده دشمنی هاست.

سیگنال ایرانی

نخستین بار سعید جلیلی، دیپلمات ارشد ایرانی و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی، دهم شهریور خبر از ارائه یک بسته پیشنهادی تازه درباره برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران «به‌منظور انجام مذاکرات جدید» داد که با استقبال سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روبه‌رو شد. سولانا روز بعد در قاهره درباره بسته پیشنهادی ایران گفته بود: به محض دریافت، آن را بررسی خواهد کرد.

پیغام از فرانکفورت

پس از آن مسئولان بلندپایه کشورهای عضو گروه موسوم به 1+5 در حومه فرانکفورت آلمان گرد آمدند و پس از یک نشست طولانی پشت درهای بسته تصمیمی گرفتند. یک دیپلمات بلندپایه آلمانی که خواست نامش فاش نشود، درباره این تصمیم به خبرگزاری فرانسه گفت: این گروه بار دیگر درخواست خود را برای انجام مذاکرات مستقیم براساس احترام متقابل با ایران تکرار کرد.

این دیپلمات اعلام کرد که گروه 1+5 همچنین رایزنی‌های جدیدی در پایان سپتامبر در حاشیه اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک انجام خواهد داد. وی درباره از سرگیری مذاکرات 1+5 با جمهوری اسلامی ایران پیش از نشست‌های سازمان ملل متحد ابراز امیدواری کرد.

در نهایت بسته پیشنهادی ایران ساعت 6 عصر دیروز در وزارت‌خارجه به سفیران و نمایندگان کشورهای1+5 مقیم تهران تحویل داده شد.منوچهر متکی سفیران فرانسه، روسیه، آلمان، چین، کاردار انگلیس و سفیر سوییس -حافظ منافع آمریکا- در ایران را به ساختمان وزارت خارجه فراخوانده بود.

روسیه بر مذاکره با ایران تأکید کرد

سرگئی لاوروف اعلام کرد که روسیه با اعمال تحریم علیه ایران مخالف است.
به گزارش ایسنا، به نقل از اینترفکس، سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه که در کنفرانسی خبری در مسکو صحبت می‌کرد؛ گزارش داد: راه حل در اینجا -برنامه هسته‌‌ای ایران- فقط از طریق مذاکرات، دیپلماسی سیاسی می‌تواند ممکن شود.

به گزارش شینهوا، او ادامه داد: ما از سوی ایران اطمینان خاطر یافته‌ایم که پاسخ به پیشنهادهای گروه 1+5 آماده و در آینده‌ای نزدیک برای ما ارسال خواهد شد.
 وی افزود: ما بر این باوریم که باید منتظر این پاسخ باشیم و سپس درباره گام‌های بیشتر درباره چگونگی تضمین از سرگیری روند مذاکرات تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

کد خبر 90116

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز