گروه سیاسی: منابع دیپلماتیک در وین از ورود تعدادی از بازرسان آژانس به تهران، برای بازدید از تاسیسات هسته‌ای فردو خبر می‌دهند.

بنابر اعلام منابع دیپلماتیک در وین (مقر آژانس) این گروه از بازرسان آژانس هم‌اکنون در تهران به سر می‌برند.به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، این برای سومین بار است که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) طی 3 ماه اخیر از تاسیسات هسته‌ای فردو در شهر قم بازدید می‌کنند.

بازرسان آژانس پیش از این یک‌بار در اواسط مهرماه و بار دیگر در اواخر آبان ماه گذشته از تاسیسات هسته‌ای فردو بازدید کرده و به هیچ موضوعی برخلاف پادمان‌های آژانس اشاره نکرده بودند.

قطعنامه بی‌فایده است

رئیس سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تاکید بر اینکه برنامه هسته‌ای ایران تهدید نیست، هرگونه قطعنامه و تلاش برای انزوای تهران را بی‌فایده دانست.

محمد البرادعی در گفت‌وگو با روزنامه اتریشی کوریر درباره مناقشه هسته‌ای ایران و غرب اظهار داشت: من اطمینان دارم که ما دیر یا زود به توافقی گسترده در این راستا دست پیدا خواهیم کرد، اما ما باید صبر داشته باشیم. ایران امروزه هیچ تهدید مستقیمی محسوب نمی‌شود.

وی افزود: بعضی‌ها می‌خواهند نشان دهند که ایران در آینده به بمب اتمی دست خواهد یافت، چنین اتفاقی نخواهد افتاد یا حداقل ما چنین چیزی را ندیده‌ایم. هیچ دلیلی برای گرفتن تصمیمات عجولانه در این راستا وجود ندارد.

البرادعی همچنین خاطر نشان کرد که تنها یک راه حل برای از بین بردن اختلافات بین ایران و غرب وجود دارد و آن از راه گفت‌وگوست. انزوا و قطعنامه هرگز راه حل این مسئله نبوده و تنها به مناقشات بیشتر می‌انجامد.

چشم‌پوشی نمی‌کنیم

از سوی دیگر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگویی با شبکه لبنانی المنار اظهار داشت: غرب در اتخاذ سیاست تهدید و ارعاب علیه ایران اشتباه می‌کند و ما هرگز از حق استفاده از انرژی هسته‌ای صلح آمیز چشم‌پوشی نمی‌کنیم.

اکبر هاشمی رفسنجانی افزود: حق داشتن انرژی هسته‌ای صلح آمیز برای ایران به‌علت نیاز کشور به آن یک مسئله استراتژیک است و ما هرگز از این موضوع چشم‌پوشی نخواهیم کرد.

کد خبر 97121

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز