گروه بین‌الملل: در حالی که جنگنده‌های عربستان سعودی در روز عید سعید قربان هم بمباران یمن را ادامه دادند علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری این کشور مدعی آمادگی برای مذاکره با گروه‌های مخالف شد.

شیعیان الحوثی روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کردند که جنگنده‌های سعودی در حالی که امت اسلامی در روز عید قربان در شادی و سرور به سر می‌بردند منطقه فوط در بخش ساقین استان صعده را هدف حملات خود قرار دادند.

حملات عربستان سعودی در حالی ادامه دارد که علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری یمن در سخنرانی خود به مناسبت عید قربان و چهل و دومین سالگرد استقلال این کشور از استعمار انگلیس از تمام گروه‌های سیاسی در یمن برای مذاکره دعوت کرد.

وی اعلام کرد: در این مذاکرات، جنگ با شبه‌نظامیان الحوثی، نقض قانون در استان‌های جنوبی و شرقی، خطر القاعده و چالش‌های اقتصادی را بررسی می‌کنیم. علی عبدالله صالح گفت: ما بارها بر انجام مذاکرات به‌عنوان بهترین راه حل برای حل اختلافات تاکید کرده‌ایم.

با وجود این رئیس‌جمهوری یمن درباره احتمال حضور رهبران شیعیان الحوثی در این مذاکرات توضیحی ارائه نکرد و در مقابل نقش ارتش یمن در سرکوب شیعیان این کشور را ستود. وی با انتقاد شدید از حوثی‌ها آنها را گروهی گمراه قلمداد کرد که برای تحقق اهداف کشورهای بیگانه به آنها خدمت می‌کنند و به گفته وی، اهداف بیگانگان را از طریق ایجاد فتنه و ناامنی در یمن، تحقق می‌بخشند.

اعلام آمادگی برای مذاکره با مخالفان یمن در حالی از سوی رئیس‌جمهوری این کشور صورت گرفت که شیعیان حوثی از شکست سنگین ارتش سعودی در منطقه جبل ممدوح در شمال این کشور، خبر دادند.

نیروهای حوثی اعلام کردند که نیروهای آنها موفق به جلوگیری از پیشروی سربازان ارتش سعودی در منطقه جبل ممدوح شده‌اند. گفته می‌شود در این درگیری‌ها یک تانک ارتش سعودی منهدم و چندین سرباز سعودی نیز کشته شده‌اند.

این در حالی است که وزارت دفاع عربستان هم در بیانیه‌ای اعلام کرد 9 نیروی نظامی این کشور در درگیری با شیعیان الحوثی مفقود شده‌اند و اطلاعی از آنها در دست نیست. این نخستین باری است که وزارت دفاع عربستان سعودی با وجود گذشت حدود 3 هفته از آغاز درگیری‌های مرزی این کشور با شیعیان الحوثی در خاک یمن، از مفقود شدن شماری از نیروهای نظامی خود خبر می‌دهد.

عسگر زعیل، سخنگوی ارتش یمن هم با ادامه مقاومت بی‌نظیر شیعیان الحوثی تاکید کرد: امکان اعلام  زمانی برای پایان جنگ با شبه‌نظامیان حوثی در استان صعده وجود ندارد.

سخنگوی ارتش یمن، در گفت‌وگو با روزنامه اماراتی البیان اعلام کرد که امکان تعیین جدول زمانی برای پایان درگیری‌های موجود بین شبه‌نظامیان حوثی و نیروهای ارتش یمن وجود ندارد.

وی همچنین از اتاق عملیات مشترک یمن و عربستان در مرزهای 2 کشور جهت هماهنگی درخصوص عملیات‌های نظامی علیه شبه‌نظامیان حوثی پرده برداشت.

برخی‌ گزارش‌ها نشان می‌دهد که نیروهای ویژه نظامی اردن هم با درخواست ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی به کمک نیروهای این کشور برای مقابله با شیعیان الحوثی آمده‌اند. گفته می‌شود تمام هزینه‌های مشارکت نظامیان اردن را پادشاه عربستان تقبل کرده است.

بسیاری عقیده دارند این مسائل نشان می‌دهد که علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری یمن تحت فشار عربستان سعودی به هیچ عنوان توانایی مذاکره و توافق با مخالفان خود را نداشته و دعوت او برای گفت‌وگو بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد. شیعیان الحوثی پیش از این به علی عبدالله صالح هشدار داده بودند که تحت فشار‌‌های عربستان سعودی به کشتار مردم کشور خود ادامه ندهد.

وخامت  اوضاع  در مناطق درگیری

گزارش‌ها نشان می‌دهد که ادامه حملات عربستان سعودی باعث افزایش شمار آوارگان یمنی در فصل سرما شده است و هزاران خانواده یمنی تاکنون از خانه‌های خود فرار کرده‌اند. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ هم اعلام کرده است که با ادامه این حملات امدادرسانی به ساکنان مناطق درگیری بسیار دشوار شده است.

همچنین صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در بیانیه‌ای از وخامت اوضاع آوارگان شمال یمن ابراز نگرانی کرد. یونیسف تاکید کرد:  درگیری‌های اخیر شرایط آوارگان شمال یمن را وخیم‌تر کرده است و میزان مرگ و میر کودکان زیر 5 سال در این منطقه به 69 نفر در هر هزار نفر رسیده است.

طبق بیانیه یونیسف حدود 46درصد از کودکان زیر 5 سال در مناطق جنگ‌زده شمال یمن به‌علت سوء تغذیه از لاغری مفرط رنج می‌برند.