همشهری آنلاین: مراسم افتتاحیه کرسی تلاوت قرآن جمهوری اسلامی ایران شب گذشته، 15 آذرماه، هم‌زمان با عید سعید غدیر خم با حضور پیشکسوتان و کارشناسان قرآنی کشورمان در حسینیه هدایت تهران برگزار ‌شد

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، مراسم افتتاحیه کرسی تلاوت قرآن جمهوری اسلامی ایران شب گذشته، 15 آذرماه، هم‌زمان با عید سعید غدیر خم با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین حمید محمدی؛ رئیس مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور، حسن بیادی؛ نائب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران، محمدتقی مروت؛ پیشکسوت قرآنی، جمعی از قاریان برجسته و پیشکسوتان قرآنی کشورمان و علاقه‌مندان از ساعت 19 تا 22 در حسینیه هدایت تهران برگزار ‌شد.

این مراسم با پخش آنونس کرسی تلاوت قرآن آغاز شد، پس از آن عباس سلیمی؛ پیشکسوت قرآنی به عنوان مجری برنامه با بیان خیر مقدم به حضار و تشکر از حضورشان به ذکر مسئله غدیر اشاره کرد. وی در بخش دیگری از سخنان خود به معرفی کرسی تلاوت و هدف از برگزاری آن پرداخت.

تلاوت قرآن توسط سید‌مرتضی سادات فاطمی، پیشکسوت قرآنی کشورمان، بخش بعدی این مراسم بود، سادات فاطمی به قرائت آیات انتهایی سوره مبارکه فرقان پرداخت که مورد استقبال حضار قرار گرفت و سلیمی در ادامه مراسم، غدیر را روز اتمام دین و اکمال نعمت خواند و درباره آن توضیحاتی ارائه داد.

تلاش کارکنان رادیو قرآن این است که قرآن را وارد خانه‌ها کنند

در ادامه مراسم محمد‌حسین محمد‌زاده، مدیر رادیو قرآن به ارائه سخن پرداخت. وی ضمن خیر مقدم به حضار و تبریک عید غدیر گفت: بدون شک تأسیس رادیو قرآن، نشانه اهتمام نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به مسئله قرآن است. مؤسس این رسانه، یکی از احیاگران قرآن در عضر حاضر؛ یعنی مقام معظم رهبری هستند و هم‌اکنون تلاش کارکنان رادیو قرآن این است که قرآن را وارد خانه‌ها کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به هدف برگزاری این کرسی تلاوت اشاره کرد و افزود: رادیو قرآن در حفظ و گسترش هنر مجلل تلاوت قرآن کریم که توسط اساتید بزرگی از صدر اسلام تاکنون به دست ما رسیده است، وظیفه‌‌ای را احساس کرد و انگیزشی در میان جوانان به وجود آورد تا در این راه قدم بر دارند.

محمد‌زاده‌ اظهار کرد: این کرسی تلاوت قرآن می‌خواهد در یک فضای آرام و بدون دغدغه، تلاوت داشته باشد تا جوانان و قاریانی که در مسابقات امتیاز لازم را نمی‌آورند در آن به کسب تجربه بپردازند، همچنین حتی قاریانی که در مسابقات حائز رتبه و مقام هستند، کار خود را گسترش دهند.

وی تأکید کرد: این مراسم از این به بعد هر هفته جمعه‌ها در یکی از نقاط مؤثر و دارای جمعیت مطلوب و استقبال‌کننده در یکی از شهرهای کشور و در مناطق مختلف تهران برگزار می‌شود، همچنین سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان همکار و مددکار ما قرار دارد. قراء برگزیده فصلی و یا سالانه و اهدای جوایز به آن‌ها نیز بخشی از برنامه برگزاری این کرسی تلاوت است.

در ادامه برنامه عباس سلیمی، به ارائه سخن پرداخت. وی به حدیثی از پیامبر اسلام(ص) درباره توصیه به قرآن اشاره و اظهار کرد: پیامبر اسلام(ص) فرمودند، «علیکم بالقرآن» بر شما باد توجه به قرآن.

تلاوت قرآن محمد‌جواد پناهی، قاری ممتاز قرآن بخش بعدی این مراسم بود، وی به قرائت آیات انتهایی سوره فتح و سوره کوثر پرداخت که مورد استقبال حضار قرار گرفت که وی را مورد تشویق خود قرار دادند.

یادی از رفتگان حوزه قرآن

در ادامه برنامه سلیمی یادی از رفتگان حوزه قرآن کرد و یاد آن‌ها را گرامی داشت. مداحی ذاکر اهل بیت(ع) حمید رمضانپور بخش دیگری از مراسم بود که وی به ذکر اشعاری در مقام امام علی(ع) و اهمیت روز عید غدیر پرداخت. در ادامه مراسم مجموعه‌ تلاوت‌های استاد مروت که در فاصله سال‌های 1349 تا 1354 انجام شده و از رادیو پخش شده است، با حجم بیش از 120 ساعت در لوح فشرده‌ای تنظیم شده بود که توسط حجت‌الاسلام و المسلمین حسین انصاریان به وی اهدا شد.


 
اجرای سه برنامه جذاب توسط گروه هم‌خوانی اهل بیت(ع) بخش دیگری از این مراسم بود که مورد توجه و استقبال حضار قرار گرفت. در ادامه مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین انصاریان به ارائه سخن پرداخت. وی گفت: با ارزش‌ترین عید که ریشه در کتاب خدا دارد غدیر است و اگر حقیقتی که در این روز تحقق پیدا کرد یعنی ولایت امیرالمؤمنین(ع) نبود، اکمال دین و اتمام نعمت صورت نمی‌گرفت.

امروز روز انسانی است که همه آیات قرآن عملاً در وجود او تحقق داشته است

وی افزود: امروز روز انسانی است که همه آیات قرآن عملاً در وجود مقدس او و در همه شئون زندگی او تحقق کامل داشته است تا جایی که از آن حضرت به قرآن عینی تعبیر شده است. وجود مقدسی که شاهد وحی بود، وجود مقدسی که خداوند در کتابش او را دانای به همه کتاب معرفی کرده است.

حجت‌الاسلام انصاریان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: وجود مقدسی که طی چند سال از حکومتش، حکومت را بر اساس آیات قرآن نظام داد. وجود مقدسی که آن‌قدر برای قرآن دغدغه داشت که در آخرین لحظات مانده به شهادتش به فرزندانش سفارش به عمل قرآن می‌کرد و فرمودند: الله الله فی‌القرآن.

وی تصریح کرد: وجود مبارکی که نگاهش به قرآن، نگاه عرشی، ملکوتی و معنوی و الهی بود که می‌فرمودند، کسانی که قاری قرآن و اهل تدبر و اهل عمل به قرآن کریم هستند، این‌ها اهل الله هستند که این مقام تنها با اتکاء به کتاب خداوند امکان‌پذیر است.

انصاریان در بخش دیگری از سخنان خود به بررسی اختلاف تلاوت و قرائت پرداخت و گفت: راغب اصفهانی در کتاب مفردات می‌نویسد، تلاوت دارای سه مرتبه است که عبارتند از: قرائت، فهم و عمل.

تلاوت قرآن توسط احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی و مدیر گروه تلاوت رادیو قرآن بخش بعدی این مراسم بود که وی به قرائت آیات پایانی سوره مبارکه ق پرداخت و مورد استقبال و تشویق حضار قرار گرفت.

همچنین بعد از این بخش، حسین کرمی، قاری بین‌المللی قرآن کریم به تلاوت آیاتی از سوره مبارکه احزاب پرداخت که شور و هیجان خاصی در میان حضار ایجاد کرد. در پایان مراسم نیز، دعای ختم قرآن توسط عباس سلیمی قرائت شد