همشهری‌آنلاین: اولین کنگره هم‌اندیشی تشکل‌های قرآنی ـ مردمی سراسر کشور، 8 بهمن‌ماه با صدور بیانیه‌ای در مجتمع یاوران مهدی(عج) جمکران به کار خود خاتمه داد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) شعبه قم، نخستین کنگره هم‌اندیشی موسسات و تشکل‌های قرآنی مردمی سراسر کشور با حضور بیش از 200 تشکل قرآنی از 7 بهمن‌ماه آغاز شد و 8 بهمن‌ماه با حضور حجت‌الاسلام محسن قرائتی و محمدعلی خواجه‌پیری، رئیس سابق مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی به کار خود پایان داد.

در بیانیه پایانی این کنگره که توسط علی سرابی، رئیس هیئت مدیره تشکل های قرآنی و دبیر کنگره قرائت شد، مدیران و نمایندگان تشکل‌های حاضر ضمن فصل الخطاب خواندن مقام معظم رهبری و ولایت فقیه در مسایل بر حمایت از فرمایشات معظم له در جریان مسایل اخیر تاکید کردند.

در این بیانیه همچنین بر ضرورت وحدت بیشتر میان تشکل های قرآنی برای پیشبرد اهداف قرآنی کشورو جلوگیری از تفرقه تاکید شده است.

در بخش دیگری از این بیانیه بیان شده است در مطلع کنونی که نظام استکباری برای استحاله نظام اسلامی توطئه می‌کند توجه بیش از پیش به قرآن کریم ضروری است.

علی سرابی همچنین طی سخنانی به تقدیر از خواجه پیری و فعالیت‌های ارزشمند وی در طول مدیریتش در مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج پرداخت و تصریح کرد: برپایی این کنگره در زمان ایشان مصوب شد و با همکاری وی شاهد برگزاری آن هستیم.

همچنین در این مراسم، موسوی از ارایه‌کنندگان مقالات برتر طی سخنانی با بیان اینکه مسجد در فرهنگ اسلامی سازمانی تمام عیار است تاکید کرد: مسجد جایگاهی برای قرائت قرآن، برپایی نماز، منابر اجتماعات مذهبی و دینی است از این رو سازمانی تمام عیار در اسلام محسوب می‌شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین برزگر، مسئول مکتب‌القرآن ثارلله فارس دیگر سخنران مراسم اختتامیه بود که طی سخنانی عنوان کرد: در زمان صدر اسلام پیامبر قاریان و حافظان را به عنوان سفیر به نقاط مختلف می فرستاد و سهم بیشتری از بیت المال به آنان می داد و دولت هم امروز موظف به حمایت از فعالیت‌های قرآنی است.

وی تاکید کرد: ایده عدم حمایت دولت و حکومت اسلامی از فعالیت‌های قرآنی و دینی غلط و منسوخ است و دولت باید برای قرآن و دین هزینه کند البته دولت حق دخالت ندارد و فقط باید نظارت کند؛ یکی از دلایل موفقیت کشورهایی مانند عربستان در تربیت حافظان زیاد همین حمایت‌ها است.

برزگر با تقدیر از حمایت‌های دولت نهم از فعالیت‌های قرآنی ادامه داد: نبود مراکز واحد جهت تصمیم‌سازی در فعالیت‌های قرانی، نبود متولی مسئولیت‌پذیر، دشوار بودن روند اخذ مجوز و سوق دادن موسسات قرآنی به فعالیت‌های اقتصادی جزو بزرگ‌ترین مشکلات مؤسسات قرآنی است.

یادآوری می‌شود در این مراسم خواجه‌پیری و حجت‌الاسلام قرائتی نیز سخنانی بیان کردند.

کد خبر 100526

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز