گروه ادب و هنر: با اتمام نمایش‌های روی صحنه و آغاز ایام محرم مجموعه‌های تئاتری میزبان نمایش‌های جدیدی خواهند شد

نمایش‌های مذهبی «در قاب ماه»، «خورشید کاروان» و «روز حسین» و... به تالارهای مختلف تهران می‌آیند و در ششمین همایش سراسری آیین‌های عاشورایی از دیگر برنامه‌های نمایشی مذهبی در این ایام است.

تالار وحدت و 2 نمایش مذهبی

در ایام دهه محرم تالار وحدت میزبان نمایش «در قاب ماه» به کارگردانی حسین مسافرآستانه می‌شود. این نمایش نوشته حمیدرضا آذرنگ است و حسین مسافرآستانه آن را در ششمین همایش سراسری آیین‌های عاشورایی کارگردانی می‌کند.

بازیگران این نمایش ‌سیروس اسنقی، حسن سرچاهی، آذر خوارزمی، لیلا موسوی، جواد زیتونی، سلمان خطی، لیلا اسکندری، جواد بخشی‌زاده، حسن حاجت‌پور، علی‌اکبر مسافرآستانه، محسن گودرزی، حمید جوکار، بهادر فاضل و... هستند. 

داستان این نمایش درباره واقعه‌ای منتصب به عاشوراست که از فردی به‌نام هلال واقعه عاشورا را روایت می‌کند. این نمایش از 30 آذر تا 15 دی‌ماه ساعت 18:30 به مناسبت برگزاری ششمین همایش سراسری آیین‌های عاشورایی در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.

اما نمایش مذهبی «خورشید کاروان» به کارگردانی محمود فرهنگ برای نوزدهمین سال پیاپی در ایام محرم و صفر به روی صحنه می‌رود. ولی امسال برای اجرا ابتدا به دوبی خواهد رفت و پس از اجرا در دوبی به‌مدت 10 شب از 21 تا 30 دی‌ماه در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.  این نمایش پیش از این در کشورهای هلند و انگلیس روی صحنه رفته و با استقبال خوبی نیز روبه‌رو شده است.

نمایش«خورشید کاروان» کاری از مؤسسه فرهنگی فدک با بازی بازیگرانی همچون انوشیروان ارجمند، کرامت رودساز، فرهاد بشارتی و اسدالله بابایی و 20 بازیگر خردسال است که از مدرسه ایرانیان در دوبی به روی صحنه خواهند رفت. «خورشید کاروان» امسال مرز 800 اجرا را پشت‌سر خواهد گذاشت.

تالار سنگلج و نمایش‌های مذهبی

2 نمایش«به روایت خسرو پسر میرزا یحیی معین البکا» و «زیر درخت سیب» در تماشاخانه سنگلج روی صحنه می‌روند.  این دو نمایش جزء آثار شرکت‌کننده در ششمین همایش سراسری آیین‌های عاشورایی هستند که در تماشاخانه سنگلج اجرای عمومی می‌شوند.

نمایش«زیر درخت سیب» نوشته علی موسویان و کار محمد بی‌ریا از 29 آذرماه در‌ سنگلج اجرا می‌شود. سپس ‌نمایش«به روایت خسرو پسر میرزا یحیی معین البکا» از نیمه دی ماه مهمان این تماشاخانه ‌می‌شود‌.

تئاترشهر و نمایش‌های جدید

مجموعه تئاتر شهر سالن‌های چهارسو، قشقایی و سایه هم میزبان 3 اثر نمایشی از حسین پاکدل، شکرخدا گودرزی و محمودرضا رحیمی می‌شود.

همه‌ساله فضای باز تئاتر شهر میزبان نمایش‌های تعزیه می‌شد اما سال گذشته خیمه تعزیه آتش گرفت و سردی هوا باعث شد که اجرای تعزیه امسال به سالن اصلی منتقل شود. بعد از پایان اجرای نمایش «فیروزه» این سالن میزبان آثار تعزیه ششمین همایش سراسری آیین‌های عاشورایی خواهد شد.

حسین پاکدل پس از سال‌ها نمایش «رقص زمین» که مضمونی اجتماعی دارد را به روی صحنه می‌آورد. در این نمایش بازیگرانی چون پیام دهکردی، مهدی سلطانی و عاطفه رضوی به ایفای نقش می‌پردازند.

پاکدل سال 85 نمایش «سمفونی درد» را با حضور بازیگرانی چون حسن معجونی، سیامک صفری، فرهاد اصلانی، هومن برق‌نورد و اشکان خطیبی در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر به صحنه برد.

نمایش «بهرام چوبینه» نوشته و کار شکرخدا گودرزی نیز نمایش جدیدی است که از هفته‌های آینده در مجموعه تئاتر شهر به صحنه خواهد رفت. این نمایش به قیام بهرام سردار ایرانی دوره ساسانیان می‌پردازد.

فریبرز عرب‌نیا چهره شناخته شده سینما، تئاتر و تلویزیون به همراه بازیگرانی چون حمید ابراهیمی، افشین زارعی، نادیا فرجی و پردیس افکاری در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.
محمودرضا رحیمی نیز این روزها نمایش «اسب‌های سفید» نوشته هنریک یوهان ایبسن را برای اجرا در مجموعه تئاتر شهر آماده می‌کند.

در جدیدترین اثر رحیمی بازیگرانی چون فریدون محرابی، میرطاهر مظلومی و مجید جعفری حضور دارند.   همچنین رپرتوآر مونولوگ‌های برگزیده گروه تئاتر لیو تا 30 دی‌ماه در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر برگزار می‌شود. این رپرتوآر یک‌ماهه شامل 8 اثر نمایشی از آثار اجرا شده گروه تئاتر لیو در خانه هنرمندان ایران است که در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر به صحنه می‌روند.

تماشاخانه ایرانشهر و 3 نمایش جدید

3 نمایش جدید از رضا بابک، محمد رحمانیان و امیررضا کوهستانی به‌زودی در تماشاخانه ایرانشهر اجرا می‌شوند.سالن شماره 2 ایرانشهر از هفته آینده میزبان 2 نمایش خواهد بود. اجرای اول این سالن اختصاص به نمایش «روز حسین» نوشته و کار محمد رحمانیان دارد.

علی عمرانی، بهرام ابراهیمی، اشکان خطیبی، افشین هاشمی، علی سلیمانی، مهتاب نصیرپور و ترانه علیدوستی از جمله بازیگران جدیدترین نمایش رحمانیان هستند که با موضوع واقعه عاشورا به نقد شرایط اجتماعی معاصر می‌پردازد.

سالن شماره یک ایرانشهر هم پذیرای نمایش «هملت شازده کوچولوی دانمارک» رضا بابک می‌شود. این نمایشنامه برگرفته از «هملت» ویلیام شکسپیر است ولی شکل و نوع روایت داستان متفاوت است.

جمشید جهان‌زاده، بهرام شاه‌محمدلو، حسن دادشکر، داریوش موفق، پرستو گلستانی و لیلی رشیدی از جمله بازیگران نمایش «هملت شازده کوچولوی دانمارک» هستند.

اما نمایش «17 دی کجا بودی؟» جدیدترین اثر امیررضا کوهستانی نیز دومین اجرای سالن شماره 2 ایرانشهر خواهد بود. این نمایش که داستان مکالمه تلفنی 6 فرد را در دوره معاصر روایت می‌کند با حضور بازیگرانی چون احمد مهرانفر، سعید چنگیزیان، نگار جواهریان، الهام کردا و مهین صدری به صحنه می‌رود.