تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۴

طرح نصب کارتخوان در جایگاه‌های عرضه گاز مایع (سی‌ان‌جی) قرار است از امروز آغاز شود.

به‌این ترتیب و با کارتی شدن و سهمیه‌بندی گازوئیل، کارت هوشمند به سرپل اصلی توزیع و مدیریت عرضه سوخت در کشور تبدیل می‌شود.پس از اعلام سهمیه بندی گازوئیل27آذر مجری سامانه هوشمند سوخت در شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی از برنامه دولت جهت صدور کارت هوشمند سوخت برای خودروهای گازسوز کشور خبر داد.
وی به مهر گفت: طرح آزمایشی تجهیز جایگاه‌های گاز به سامانه هوشمند از28 آذر آغاز می‌شود.

عبدالرضا امینی در تشریح جزئیات عرضه سی‌ان‌جی از طریق کارت هوشمند سوخت در جایگاه‌های سراسر کشور، افزود: طرح آزمایشی تجهیز جایگاه‌های گاز به سامانه هوشمند سوخت در 2جایگاه تک منظوره و دو منظوره سی‌ان‌جی آغاز می‌شود.

وی تاکید کرد: پیش‌بینی می‌کنیم در مدت حدود یک ماه نصب تجهیزات سامانه هوشمند در این جایگاه‌ها به پایان برسد و سپس در یک دوره آزمایشی با عرضه کارتی گاز مشکلات و اشکالات این طرح آشکار و مرتفع شود.

وی با تاکید بر اینکه درصورت تکمیل مراحل آزمایشی، زمینه تجهیز کل جایگاه‌های تک‌منظوره و دومنظوره گاز کشور به سامانه هوشمند سوخت فراهم می‌شود، گفت: هم‌اکنون متوسط مصرف گاز سی‌ان‌جی در جایگاه‌های سراسر کشور با کاهش سهمیه‌های بنزین خودروهای شخصی به بیش از 11میلیون متر مکعب در روز افزایش یافته است.

این در حالی است که با این ظرفیت سوختگیری در جایگاه‌های فعلی از مجموع نزدیک به 7/1میلیون خودرو تنها 3/1میلیون خودروی گاز سوز می‌توانند سی‌ان‌جی تحویل بگیرند.

از این رو، مسئولان وزارت نفت با توجه به کاهش احتمالی سهمیه‌های بنزین در سال آینده و پیش‌بینی افزایش تقاضای بیشتر برای سی‌ان‌جی،  قصد دارند که میزان عرضه سی‌ان‌جی در جایگاه‌های کشور را مدیریت و ساماندهی کنند.

وی یادآور شد: با صدور کارت هوشمند انرژی و اصلاح برخی از ضرایب، خودروسواران کشور می‌توانند درصورت صلاحدید از یکی از حامل‌های انرژی سبد سوخت خودروهای کشور استفاده کنند.

امینی خاطرنشان کرد: پروژه اجرایی کردن کارت هوشمند انرژی با اعمال برخی از تغییرات نرم افزاری در سامانه فعلی هوشمند قابلیت اجرا شدن در کشور را دارد.