چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۶۴ - Aug 3, 2005
حمايت از سرمايه گذاري در كشور
قوه قضائيه به تجار و سرمايه گذاران مشاوره مي دهد
دادسراهاي كشور داراي دفاتر حمايت از سرمايه گذاري مي شود
003801.jpg
گروه اجتماعي-زهرا رفيعي: براي حمايت از سرمايه گذاري در كشور دادگاه ويژه رسيدگي به مسائل تجاري براي ارائه مشاوره به سرمايه گذاران تشكيل خواهد شد.
جمال كريمي راد - سخنگوي قوه قضائيه در نشست مطبوعاتي اين هفته گفت: رئيس قوه قضاييه در جلسه اخير مجمع تشخيص مصلحت نظام كه در مورد سياست هاي كلي اقتصادي، تشكيل شده بود، پيشنهاد اختصاص موادي در زمينه حمايت هاي حقوقي و قضايي را ارائه كرد. اين پيشنهاد مورد پذيرش اعضاي مجمع قرار گرفت. با توجه به اينكه ايجاد دفتر حمايت از سرمايه گذاري مورد استقبال قرار گرفته است، به زودي در تمامي دادگستري سراسر كشور دفاتر اينچنيني ايجاد خواهد شد.
وي از تشكيل دادگاه ويژه اختصاصي براي رسيدگي به مسائل تجاري در ساختار جديد دستگاه قضايي خبر داد و گفت: در اين دادگاه مشاورين متخصص امور تجاري براي حمايت از سرمايه  گذاري حضور خواهند داشت. در اين راستا لايحه «اصول تشكيلات قضايي» در حال تدوين است كه به زودي به دولت و مجلس خواهد رفت.
كريمي راد با تذكر به تمام دستگاه هاي مسئول براي دقت در حفظ ميراث فرهنگي، منابع طبيعي و بيت المال گفت: گزارشي از سوي سازمان بازرسي كل كشور در مورد پناهگاههاي حيات وحش در استان گلستان ارائه شده است. افرادي بدون توجه به مسائل زيست محيطي و كشوري و جهاني اين پناهگاه را به بخش خصوصي واگذار كرده اند. سازمان رونوشتي از اين گزارش را در اختيار رئيس جمهور و رئيس قوه قضاييه قرار داده است. رئيس قوه قضائيه دستورات لازم را جهت پيگيري اين مسئله صادر كرده است.
وي براي چندمين بار نسبت به تغيير برخي قوانين كه دست برخي افراد را براي سوء استفاده از بيت المال باز مي گذارد، تأكيد كرد.
كريمي راد درمورد اطلاع رساني در مورد سه آدم ربايي در كرمان و درخواست رسانه ها  از دستگاه قضايي در برخورد قاطع با آدم ربايان گفت: با همكاري مسئولان قضايي و ساير دستگاه هاي ذي ربط از جمله وزارت اطلاعات متهمان دستگير و در كمتر از يك ماه به پرونده آنها رسيدگي شده است. براي متهمان پرونده آدم ربايي يك خانم دكتر كيفرخواست صادر شده است.
پرونده عبدالفتاح سلطاني وكيل يكي از متهمان پرونده يك جاسوسان هسته اي ديگر موضوع جلسه ديروز بود. سخنگو در اين باره گفت: اتهام اين وكيل انتشار مطالب پرونده يك جاسوس هسته اي است. من شنيده ام كه وي علاوه بر اطلاع رساني به يكي از بستگان متهم پرونده جاسوسان هسته اي مطالب مندرج در پرونده را به يك راديوي خارجي طي مصاحبه اي ارائه كرده است.
وي در ادامه با اشاره به اينكه عبدالفتاح سلطاني در بازداشت به سر مي برد گفت: او مدتي تحت تعقيب بوده ولي خود را پنهان مي كرد تا اينكه مأموران او را در كانون وكلا جلب مي كنند.
وي در پاسخ به اين سؤال كه چرا اين وكيل براي اخذ توضيح به دادسرا احضار نشده است، گفت: اولاً چون جرمش امنيتي بوده و ديگر اينكه بنابه ظاهر قضيه خود را پنهان كرده بود. ظاهراً دعوت كرده بودند ولي نيامده بود. سخنگوي قوه قضاييه با اعلام اينكه عبدالفتاح سلطاني مرتكب تخلفي نشده است كه به تخلفش در دادسراي انتظامي وكلا در كانون وكلاي دادگستري رسيدگي شود بلكه مرتكب جرم شده و قوه قضاييه آن را پيگيري مي كند به سراغ سؤال بعدي كه در مورد جرايم انتخاباتي بود رفت. او در اين زمينه گفت: از ۸۷ پرونده تشكيل شده ۷۹ پرونده مربوط به چسباندن پوستر در محل نامناسب و عدم رعايت قوانين انتخابات مي شود كه براي آنها قرار منع پيگرد صادر شده است براي ۸ پرونده ديگر كيفرخواست صادر شده است. تخلفات آنها هم مربوط به تخريب اشخاص نمي شود.
كريمي راد ادامه داد: هنوز وكلاي پرونده زهرا كاظمي با وجود گذشت يك هفته از آخرين دادگاه لايحه تكميلي خود را ارائه نكرده اند. دادگاه نيز با توجه به مسائلي كه در جلسه رسيدگي از سوي وكلا مطرح شده درصدد پاسخگويي است. اگر وكلا لايحه را ارائه ندهند دادگاه رأي خود را صادر خواهد كرد.وي از برخورد با پرونده هاي زمين خواري، رشوه، كلاهبرداري، جعل، سوء استفاده از عناوين دولتي، تحصيل مال از راه نامشروع، استفاده از اوراق بهادار جعلي، تضييع اموال دولتي و... در استانهاي بوشهر و آذربايجان غربي خبر داد و گفت: در استان آذربايجان غربي ۵۰ پرونده با عناوين ياد شده تشكيل شده كه براي ۲۷ مورد آن رأي صادر شده است.

پردرآمدترين گداهاي دنيا در عربستان هستند
ايرنا: بعضي از متكديان خياباني در عربستان، ماهانه بيش از چهار هزار دلار درآمد دارند كه بدين ترتيب، به عنوان پردرآمدترين گداهاي دنيا شناخته شده اند.
يك پايگاه اينترنتي روز سه شنبه نوشت: بررسي هاي مخفي نشان مي دهد، اين افراد با هشت ساعت كار روزانه و شش روز كار در هفته، ماهانه بيش از ۴ هزار دلار به دست مي آورند كه به عبارتي در هر دقيقه، ۲۰ تا ۴۰ سنت درآمد دارند.
اين پايگاه اينترنتي مي افزايد: به طور مثال، يك گداي اندونزيايي در جده، بيش از ۸۰ هزار ريال سعودي درآمد دارد.
بيشتر گداهاي عربستان را، اتباع خارجي كشورهاي جنوب و جنوب شرقي آسيا تشكيل مي دهند.

كارفرمايان دوستدار كارگر مورد تقدير قرار مي گيرند
گروه اجتماعي: در راستاي تقويت تعاملات سازمان تأمين  اجتماعي و جامعه كارفرمايي كشور، طرح انتخاب، معرفي و تقدير از كارفرمايان دوستدار كارگر در سه بخش شهرستاني (شعبه)، استاني و كشوري در سال جاري به اجرا درمي آيد.
به گزارش اداره كل روابط عمومي سازمان تأمين  اجتماعي، ملاك انتخاب كارفرمايان دوستدار كارگر شاخص هايي است كه به ترتيب اهميت عبارتند از: نداشتن بدهي قطعي كارگاه به سازمان، رعايت مفاد ماده ۹۰ قانون تأمين  اجتماعي، رشد ساليانه تعداد بيمه شدگان شاغل در كارگاه از تاريخ مكانيزه تا پايان دوره ارزيابي نسبت به ساير كارگاه ها، مدت فعاليت كارگاه، ارايه ليست و حق بيمه واقعي كاركنان به سازمان، بهره گيري از ديسكت براي ارسال ليست بيمه اي كاركنان، برخورداري كارگاه از محيطي استانداردتر و مناسبت تر نسبت به ساير كارگاه ها، مشاركت فعال كارفرما در تشكلهاي كارفرمايي، همكاري بيشتر كارفرما با واحدهاي ذيربط سازمان تأمين  اجتماعي در جهت اجراي قانون و مقررات تأمين  اجتماعي و نداشتن حوادث مشمول ماده ۶۶ قانون تأمين  اجتماعي در كارگاه.
بر اساس اين گزارش، تقدير از كارفرمايان دوستدار كارگر در ۳ بخش شهرستاني (شعبه)، استاني و كشوري انجام خواهد گرفت؛ بدين ترتيب كه در هر شعبه سازمان در سطح كشور، يك كارفرماي دوستدار كارگر با شاخص هاي فوق انتخاب و معرفي خواهد شد، همچنين اداره كل استان نيز ۵ كارفرماي دوستدار كارگر را در سطح استان با اهداي لوح و هدايايي مورد تقدير قرار خواهد داد.

مطالبات معلمان خارج از كشور بزودي
به نرخ روز پرداخت مي شود
گروه علمي فرهنگي: ۲۶۷ ميليارد تومان اعتبار براي پرداخت آخرين مرحله مطالبات تا پايان سال ۸۳ فرهنگيان بجز فوق العاده اشتغال معلمان خارج از كشور و بيمه معوق جانبازان به سازمان مديريت و آموزش و پرورش استانها ابلاغ شد.
فرزانه، مديركل دفتر آمار،  برنامه ريزي و بودجه وزارت آموزش و پرورش در گفت وگو با ايسنا گفت: به محض اعلام وزارت اقتصادي و دارايي به خزانه داري استانها و واريز اعتبار، مطالبات معلمان پرداخت خواهد شد.
وي با اشاره به تنظيم جدولي از سوي سازمان آموزش و پرورش و سازمان مديريت استانها گفت: بر اين اساس اولين مرحله كسري ها علاوه بر رقم ۷۴۸ ميليارد تومان، بالغ بر ۳/۲۶۲ ميليارد تومان بابت حق التدريس و پاداش بازنشستگي معلمان بود كه به استانها ابلاغ اعتبار و از طريق اضافه تخصيص استانها در سال ۸۴ پرداخت شد.
مديركل دفتر آمار، برنامه ريزي و بودجه آموزش و پرورش، خاطرنشان كرد: اين رقم در ديون سال ۸۴ در نظر گرفته مي شود كه در اين صورت تنها فوق العاده اشتغال معلمان خارج از كشور و بيمه معوق جانبازان باقي خواهد ماند. فرزانه با اعلام مصوبه اخير دولت مبني بر پرداخت فوق العاده اشتغال معلمان خارج كشور به نرخ «روز اعزام» ، به ايسنا گفت: بنابراين رقم اين اعتبار، حدود يك سوم ۵۴ ميليارد تومان برآورد شده سابق براي پرداخت مطالبات اين دسته از معلمان خواهد بود كه هم اكنون از اين ميزان ۶ ميليارد تومان از سرجمع اعتبارات حوزه ستادي براي اين امر در نظر گرفته شده است.
گفته مي شود، پيگيري مستمر معاونت پشتيباني وزارت آموزش و پرورش در روزهاي پاياني فعاليت دولت براي پرداخت مطالبات معلمان خارج از كشور به دليل مطالبات شخصي شهاب الدين غندالي معاون پشتيباني اين وزارتخانه به سبب حضور وي در مدارس ايراني خارج از كشور (شبه  قاره هند) در سال هاي آغازين دهه ۷۰ است و اين مسئله، مشكل عمومي فرهنگيان نيست.

نتايج نهايي آزمون دانشگاه پيام نور اعلام شد
گروه علمي  فرهنگي: نتايج نهايي آزمون نوبت پانزدهم دوره هاي فراگير مقطع كارشناسي دانشگاه پيام نور اعلام شد.
نتايج نهايي آزمون نوبت پانزدهم دوره هاي فراگير مقطع كارشناسي دانشگاه پيام نور از طريق مراكز و واحدهاي انتخابي و سايت دانشگاه به آدرس www.pnu.ac.ir اعلام شده است.

آمار دختران فراري افزايش نيافته است
ايلنا: رئيس مركز پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي بهزيستي، اعلام كرد تعداد دختران فراري و زنان خياباني هيچ تغييري نكرده و افزايش نيافته است.
سيد هادي معتمدي گفت: در كل كشور، همان ۴ هزار دختر فراري وجود دارد و هنوز آمار افزايش نيافته است.
وي افزود: آماري از تعداد دختران فراري در امسال نداشته ايم. اما احتمال افزايش آمار را هم نمي دهيم.

قدرداني از بازنشستگان هم لازم است
ابراهيم زاهدي مطلق
بازنشسته اي بود از بازنشستگان ۱۸ سال قبل وزارت بهداشت و درمان؛ وقتي كه تلفن گروه اجتماعي را گرفت و جوابش را دادم، با حيرت پرسيد: آيا واقعاً حاضريد حرف مرا بشنويد و بنويسيد؟ جواب دادم: البته كه مي نويسم. اصلاً ما همين جا نشسته ايم كه حرف هاي شما را بنويسيم. از زبان شما حرف بزنيم.
پيرمردي بود كه مي گفت نزديك به ۳۴ سال در وزارت بهداري (سابق) و بهداشت و درمان (فعلي)  كار كردم. كارم در تيم هايي بود كه براي ريشه كني مالاريا به دور افتاده ترين نقاط ايران مي رفتيم. جواني ام در دره و تپه ها گذشت. دور از خانواده و زن و بچه ام. گاهي تا دو ماه را در سفر بودم و محروم از ديدن روي بچه هايم. دو دخترم در زماني به دنيا آمدند كه من براي مبارزه با مالارياي هموطنانم در روستاهاي دورافتاده به سر مي بردم. باور كنيد كه همسر من هم مثل ساير زن ها در زمان زايمان نيازمند همسرش بود كه در كنارش باشد، اما...
پيرمرد بازنشسته وقتي به اين جا رسيد و سكوت مرا متوجه شد، پرسيد: آيا به حرف هايم گوش مي دهيد؟ صدايم به گوشتان مي رسد؟
جواب دادم: بله مي شنوم. البته صداي شما به گوش من مي رسد. اميدوارم به گوش ديگران هم برسد.
شرمگينانه پرسيد: تا همين جا كافي است يا اجازه دارم اصل مطلبم را بگويم؟
جواب دادم: هر چه مي خواهد دل تنگت بگو!
ادامه داد: حالا سالهاست كه از آن روزها مي گذرد، آمارهايي كه مسئولان محترم وزارت بهداري و بهداشت در آن سال ها مي دادند كه مالاريا ريشه كن شد و بابت آن هم تقديرنامه ها و پاداش هاي مختلف دريافت مي كردند، حاصل رنج و دوري از خانواده من و بسياري از راننده ها و پزشكان و كمك بهياران و مأموران بهداشت بود كه در سرماي زير ۲۰ درجه با ماشين هاي جيپ بدون بخاري، در كوه و كمرها سرگردان بوديم.
پيرمرد دوباره گفت: آقا! تو را به خدا بنويسيد كه تقدير كردن از دولت و دولتي ها از يكديگر و همه از همديگر خيلي خوب است. اين روزها كه بازار تقدير و تجليل از دولتمردان را مي بينم و در روزنامه ها  مي خوانم، احساس خوشايندي ندارم. به ياد مي آورم كه پس از ۳۴ سال كار طاقت فرسا، نه از من و نه از هيچ يك از همكاران من هنگام خداحافظي و بازنشستگي، حتي يك تشكر ساده هم نشد. همين!
پرسيدم: حرفهايت تمام شد پدرجان؟
جواب داد: اگر اشكالي ندارد، همسرم مي خواهد فقط يك جمله بگويد.
گفتم: به روي چشم، گوشي را به ايشان هم بدهيد.
الو ... سلام پسرم. من هم معلم بازنشسته آموزش و پرورشم. (صدايم را مي شنويد؟)
بله مادر مي شنوم.
رهبر عزيز انقلاب _ گفتند كه «بازنشسته، آيينه شاغل است» من نمي دانم وقتي كارمندان فعلي دولت به ما آيينه ها نگاه مي كنند، چه احساسي پيدا مي كنند؟ آينه را بايد از غبارها پاك كرد. همين.
از اين معلم بازنشسته هم تشكر كردم. به او هم گفتم كه از دور دستش را مي بوسم. به او گفتم اگر دولت يا هر مقام ديگري از شما قدرداني و تجليل كند، مقام و جايگاه شما را بشناسد، مراتب درك و آگاهي خودش را نشان داده است. (و اما چه خوب شد كه آنها هيچ سخني از تجمع بازنشستگان در ميدان پاستور يا جاهاي ديگر براي احقاق حقوق معوقه شان به زبان نياوردند. و گرنه چه شرمگين مي شدم. باز هم درود و صفا به معرفت شان كه مرا شرمنده نكردند.)

هر سال ۸۰ هزار نوزاد خارج
از پيش بيني ها متولد مي شود
فارس: رئيس اداره سلامت جمعيت و خانواده وزارت بهداشت گفت: كاهش اعتبارات برنامه تنظيم خانواده، منجر به توليد سالانه حدود ۸۰ هزار نوزاد خارج از برنامه پيش بيني شده توسعه كشور مي شود.
بهرام دلاور افزود: نرخ رشد جمعيت كشور در حال حاضر حدود ۲/۱درصد است يعني به ازاي هر ۱۰۰نفر ۲/۱ نفر يا به ازاي هر هزار نفر ۱۲ نفر در سال به جمعيت كشور افزوده مي شود، اما كاهش اعتبارات برنامه تنظيم خانواده موجب تولد سالانه ۸۰ هزار كودك اضافه بر برنامه رشد جمعيت كشور شده است.
وي ادامه داد: برنامه تنظيم خانواده نگراني بسيار بزرگي دارد چون حمايت هاي مالي دولت براي ارائه خدمات رايگان در سه سال گذشته كمرنگ شده، بدهي هاي دولت به ارائه دهندگان خدمت چه در بخش خصوصي و چه دولتي پرداخت نشده است و اين امر موجب بي اعتمادي ارائه دهندگان خدمات تنظيم خانواده در كشور شده و ما نگرانيم كه حتي وضع موجود را نتوانيم حفظ كنيم و اعلام خطر مي كنيم.
دلاور گفت: پيش بيني بودجه براي اجراي برنامه تنظيم خانواده در سال ۸۴ بيش از ۱۹ ميليارد تومان بود كه حدود ۱۰ ميليارد تومان آن مصوب شد، ضمن اينكه حدود ۵/۲ ميليارد تومان بدهي مربوط به سال ۸۲ هنوز باقي مانده كه مي بايستي به پزشكان، جراحان، ماما ها و پزشكان عمومي پرداخت شود، در حالي كه طي اين مدت تعرفه هاي پزشكي افزايش چشمگيري داشته است.
رئيس اداره سلامت جمعيت و خانواده وزارت بهداشت اضافه كرد: حدود ۷۰ درصد خدمات تنظيم خانواده توسط بخش دولتي انجام مي شود و وزارت بهداشت و دولت نيز با توجه به اهميت اجراي اين طرح بنا ندارد ارائه اين خدمات را به بخش خصوصي واگذار كند، زيرا اگر اين خدمات با كيفيت مورد قبول ارائه نشود، احتمال افزايش حاملگي هاي ناخواسته و در كنار آن افزايش موارد سقط بسيار بالا مي رود. وي افزود: به ازاي هر تولد بر اساس ارقام سال ۶۷ حدود هفت ميليون سرباري در بودجه كشور ايجاد مي كند يعني تولد ۸۰ هزار نوزاد اضافه سالانه حدود ۵۶۰ ميليارد تومان هزينه به كشور تحميل مي كند در حالي كه با كمتر از يك صدم آن مي توان از اين افزايش جمعيت در كشور جلوگيري كرد.

راه هاي جلوگيري از شيوع وبا
فارس: با توجه به ادامه فصل گرما و مشاهده موارد پراكنده اي از وبا در سطح كشور، وزارت بهداشت با صدور اطلاعيه اي توصيه هاي لازم را براي جلوگيري از شيوع اين بيماري ارائه كرد.
بنا به اين گزارش شستن دستها با آب و صابون مايع، ضدعفوني كردن سبزيجات و ميوه ها قبل از مصرف و استفاده از آب آشاميدني سالم مهمترين موازين بهداشتي براي جلوگيري از وبا است. در اين گزارش به مسافرين توصيه شده است تا از مصرف آبهاي غيرمطمئن خودداري كنند و در صورت عدم دسترسي به آب سالم از آب بطري شده استفاده كنند يا آن را بجوشانند و سپس مصرف كنند.

شغل خبرنگاري سخت و زيان آور است
ايرنا: حرفه خبرنگاري در قانون، سخت و زيان آور شناخته شده است و خبرنگاران مي توانند از تسهيلات قانوني در نظر گرفته شده براي مشاغل سخت و زيان آور استفاده كنند.
عليرضا مختاري مدير كل تأمين اجتماعي فارس دراين باره گفت: مردم، خبرنگاران را به عنوان نماينده خود باور دارند و به همين دليل، ميزان اثرگذاري اخبار منتشره توسط رسانه ها بسيار بيشتر از بيان آن توسط مسئولان است.

محدوديت رفت و آمد در تونل اميركبير
003804.jpg
ايلنا: تونل شماره۵(اميركبير) در محور كرج- چالوس از تاريخ ۱۶ تا ۱۸ و ۲۳ تا ۲۵مرداد ماه روزهاي يكشنبه، دوشنبه و سه شنبه از ساعت ۲۳ تا ۶ صبح روز بعد به دليل نصب سيستم روشنايي و تهويه مسدود است.
همچنين، باند رفت بزرگراه اهواز آبادان به دليل احداث تقاطع غيرمسطح در كيلومتر ۲۷ تا اطلاع  ثانوي مسدود و حركت در اين مسير از طريق جاده فرعي صورت مي گيرد.
اين گزارش، با اشاره به مسدود بودن سه محور ارتباطي كشور گفت: محور شهركرد- اصفهان به دليل رانش كوه، پل خسرج بر روي رودخانه كرخه به دليل آسيب ديدگي عرشه فلزي و محور اردبيل سراب به علت رانش زمين در گردنه صائين تا اطلاع  ثانوي مسدود است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |