چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۶۴ - Aug 3, 2005
ديدار دبيركل حزب الله لبنان با مقام معظم رهبري
آيت الله خامنه اي: نتيجه انتخابات ، آمريكايي ها
را براي مدت ها به عقب راند
003876.jpg
فارس: رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار سيد حسن نصرالله دبير كل حزب الله لبنان و هيات همراه، مجموعه حزب الله لبنان را مايه افتخار دنياي اسلام دانستند و با اشاره به موفقيت هاي حزب الله در مسائل اخير لبنان تأكيد كردند: حزب الله لبنان نشان داد همانگونه كه در ميدان جهاد و مقاومت داراي قدرت و ابتكار عمل مي باشد، در ميدان سياست نيز داراي حكمت و مهارت است. ايشان با تأكيد بر اينكه منطقه در شرايط جديدي به سر مي برد، درك صحيح از اوضاع، تصميم گيري مناسب و اقدام به موقع را بسيار تعيين كننده برشمردند و افزودند: آمريكا امروز به طور حقيقي در منطقه ضعيف شده و شكست آمريكا در عراق و شكست نقشه آنها در لبنان و ايران نشان دهنده اين واقعيت است.
مقام معظم رهبري با اشاره به برگزاري پرشكوه انتخابات رياست جمهوري در ايران و حضور نزديك به ۶۰ ميليون نفر در دو مرحله انتخابات خاطرنشان كردند: آمريكايي ها تصور مي كردند گفتمان انقلاب در ايران ضعيف شده، اما نتيجه انتخابات و حضور گسترده مردم در پاي صندوق هاي راي آنها را شوكه و مدهوش كرد و براي مدتها به عقب رانده شدند.
حضرت آيت الله خامنه اي با تأكيد بر حفظ هوشياري و توكل بر خدا در همه لحظات، لزوم وحدت و انسجام مسلمانان را در لبنان يك ضرورت خواندند.
سيدحسن نصرالله دبير كل حزب الله لبنان نيز در اين ديدار ضمن قدرداني از حمايتهاي معنوي جمهوري اسلامي ايران از مردم لبنان، گزارشي از آخرين تحولات اين كشور بيان كرد و گفت: مهمترين هدف آمريكايي ها، رژيم صهيونيستي و برخي كشورهاي اروپايي در قضاياي اخير لبنان، خلع سلاح حزب الله و اجراي قطعنامه ۱۵۵۹بود كه با درايت مسلمانان و وحدت و انسجام گروه هاي مختلف نتيجه انتخابات لبنان برخلاف خواسته آمريكا شكل گرفت و حزب الله لبنان علاوه بر حضور قوي در مجلس، در كابينه نيز حضور يافت.
وي با اشاره به اذعان آمريكايي ها به شكست نقشه خود در لبنان گفت: پيروزي سياسي اخير در لبنان نتيجه هوشياري و وحدت و انسجام مسلمانان و طوايف مختلف اين كشور بود. دبيركل حزب الله لبنان همچنين با اشاره به عقب نشيني نظاميان صهيونيست  از غزه، آن را نتيجه انتفاضه و مقاومت مسلمانان فلسطين دانست و تأكيد كرد: اين عقب نشيني پيروزي تفكر مقاومت در طول پنج سال گذشته است.

با حكم مقام معظم رهبري
رياست جمهوري احمدي نژاد امروز تنفيذ مي شود
مجلس از خاتمي تجليل كرد
003873.jpg
003879.jpg
گروه سياسي: صبح امروز حكم رياست جمهوري دكتر محمود احمدي نژاد به عنوان نهمين رييس جمهور ايران توسط مقام معظم رهبري تنفيذ مي شود. از ظهر امروز احمدي نژاد رسما دوره ۴ ساله رياست جمهوري ايران را آغاز مي كند و استفاده از عنوان «رييس جمهور منتخب» براي او ديگر وجهي ندارد. احمدي نژاد روز شنبه نيز در جمع نمايندگان ملت در مجلس شوراي اسلامي مراسم تحليف را به جا مي آورد. او سوگند ياد مي كند كه حافظ جان و مال ملت باشد و تمام هم خود را درجهت اجراي قانون اساسي به كار گيرد. همچنين طبق گفته هاي پيشين ،احمدي نژاد كابينه خود را هم در همين روز براي جلب اعتماد مجلس معرفي مي كند.كابينه متشكل از ۱۹ وزير، سه معاون رييس جمهور و يك معاون اول است. تا زماني كه هيات دولت راي اعتماد نمايندگان مجلس را جلب نكرده باشد وزراي سابق در سمت سرپرست به كار خود ادامه مي دهند. در همين حال مجلس هفتم ديروز از سيد محمد خاتمي تجليل كرد. گزارش تجليل مجلس از رئيس جمهور قبلي در صفحه ۲ از نظرتان مي گذرد.
گروه سياسي: سيدمحمد خاتمي رئيس جمهور صبح ديروز در مراسم تجليل از خدمات هشت ساله دوران رياست جمهوري كه در صحن علني مجلس برگزار شده بود حضور يافت و با بيان اينكه آنچه به دست آورده ايم بايد حفظ شود، گفت: به بركت انقلاب اسلامي و موقعيتي كه مجلس در قانون اساسي و نظام دارد هر رئيس جمهور كار خود را از مجلس آغاز مي كند يعني بعد از تنفيذ مراسم تحليف در مجلس انجام مي شود و رياست جمهوري پس از مراسم تحليف موظف است براي همكاران خود در دولت از مجلس راي اعتماد بگيرد.
وي افزود: من نيز اين افتخار را داشتم كه كارم را با مجلس شروع كنم اما در بين روساي جمهور گذشته يك توفيق خوب نيز نصيب من شد كه آخرين روز كاري خود را در مجلس و در ميان نمايندگان محترم سپري كنم و من اين آغاز و پايان كار را به فال نيك مي گيرم و براي نمايندگان مجلس و مسئولان دولت آينده آرزوي توفيق دارم.
رييس جمهور گفت: مجلس شوراي اسلامي كه در يك نظام مردم سالار تشريفاتي نيست هم مجلس و هم رياست جمهوري مركز قدرت هستند اما هر دوي آ نها با راي و خواست مردم شكل مي گيرند و اين مردم هستند كه حاكميت دارند.
خاتمي افزود: مجلس قدرت منتشر و رياست جمهوري قدرت متمركز مي باشد هميشه جوامع از ناحيه قدرت هاي متمركز آسيب بيشتري مي بينند.وي گفت: رييس جمهور علاوه بر رياست قوه مجريه،شان رياست جمهوري دارد و به خاطر همين شان و موقعيت اختيارات ويژه اي نيز دارد كه مهمترين آن مسئوليت اجراي قانون اساسي است كه اساس كار نظام است.رييس جمهور اظهارداشت: ساز و كار تضمين مردم سالاري پاسخگوبودن قدرت متمركز در مقابل قدرت منتشر است.
اين پاسخگويي سبب مي شود تا از هر خودكامگي و سوءاستفاده از قدرت متمركز كاسته شود و اين موضوع يكي از دستاوردهاي مهم نظام جمهوري اسلامي است و بايد از آن پاسداري كرد.خاتمي تصريح كرد: مجلس راي و مشروعيت خود را از ملت مي گيرد و مهمترين رسالت مجلس شناخت و دفاع از حق حاكميت ملت است. مجلس تنها كانون قانونگذاري است و هيچ مركز و نهادي جز مجلس حق قانونگذاري ندارد.وي گفت: مجلس اين حق بزرگ را دارد كه در همه جا از همه چيز تحقيق و تفحص كند و نظارت خود را بر همه اركان قدرت اعمال كند. وقتي مجلس ششم تحقيق و تفحص از نهادها زيرنظر رهبري را مطرح كرد رهبر معظم انقلاب تاكيد كرد كه همه نهادها بايد مورد تحقيق و تفحص مجلس قرار گيرند.
وي گفت: بايد مراقب باشيد آن چه به دست آورده ايم حفظ شود، نقايص برطرف شود و دمكراسي و مردم سالاري بيش از پيش مستقر شود.
خاتمي افزود: اينجانب در طول رياست جمهوري خود با سه مجلس شوراي اسلامي دوره پنجم، ششم و هفتم همكاري كرده ام همه تلاش من در اين سه دوره آن بود كه جايگاه و پايگاه اين قوه مجريه و مقننه محفوظ بماند خصوصا مجلس جايگاه والاي خود را حفظ كند.
بناي كار من و هيات وزيران در اين سه دوره تعامل، تفاهم و همكاري با مجلس بود.وي گفت: از همكاري و حسن نظر همه نمايندگان مجلس در هر سه دوره و از روساي مجالس پنجم، ششم و هفتم آقايان ناطق نوري، مهدي كروبي و حداد عادل قدرداني مي كنم. همچنين براي هيات رييسه و رييس مجلس هفتم و نمايندگان آرزوي توفيق كرد.
خاتمي، سپس به ارايه گزارش عملكرد اجراي برنامه سوم توسعه پرداخت. مشروح گزارش عملكرد اجراي برنامه سوم توسعه در صفحه ۴ آمده است.
تقدير حداد عادل از خاتمي
همچنين غلامعلي حداد عادل، رييس مجلس شوراي اسلامي در اين مراسم گفت: مقدر بود رييس جمهور در آخرين روز مسئوليت خود در خانه ملت هم گزارشي از فعاليت دولت ارايه كند و هم با ملت و نمايندگان آنها خداحافظي كند.
وي افزود: مجلس از تلاش هاي آ قاي خاتمي و دولتش در همه عرصه هاي سياسي، فرهنگي و اجتماعي تشكر مي كند و همان طور كه مقام معظم رهبري در ديدار شب گذشته آقاي خاتمي، اعضاي دولت و همسرانشان فرمودند توفيقات ايشان (خاتمي) از حافظه ملت زدوده نخواهد شد.
رييس مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: تدوين برنامه چهارم توسعه و اجراي سياسي تنش زدايي در روابط خارجي از مساعي برجسته دولت آقاي خاتمي است و قطعاً دولت در اجراي سياست تنش زدايي همراه با رعايت سه اصل عزت، حكمت و مصلحت موفق بود كه مصداق بارز رعايت اصل عزت توجه آقاي خاتمي به اهميت مساله هسته اي بود.حداد عادل افزود: موضع گيري هاي خاتمي در پرونده هسته اي ايران شجاعانه، صحيح و به هنگام بود و تركيب موزون و بهنجاري از اصل عزت، سياست تنش زدايي و سياست خارجي اجرا كرد.
وي نام خاتمي و اصلاحات را در سال هاي اخير تداعي كننده يكديگر دانست و افزود: در دوران ايشان هيچ كلمه اي به اندازه اصلاحات تكرار نشد و بنده با آشنايي كه با افكار خاتمي از پيش از انقلاب دارم مي گويم كه اصلاحات موردنظر خاتمي جلوه اي از رويارويي اسلام و تجدد يا همان مدرنيته در دنياي امروز است.
رئيس مجلس خاطرنشان كرد: گذشت زمان نشان داد كساني كه عبور از خاتمي را مطرح مي كردند مقصودشان عبور از نظام بود و ملت هم در انتخابات و عرصه هاي مختلف آنها را همراهي نكرد و آناني كه عبور از نظام را مطرح كردند شكست خوردند.
حداد عادل گفت : ديانت، ايمان، نجابت و اخلاق شخصي خاتمي از خصوصيات ذاتي وي است كه موجب شد در ۸ سال گذشته يك رابطه خوب، منطقي، قانوني و حتي فراتر از قانون ميان رييس جمهور و رهبري جلوه گر شود. و جلوه زيبايي اين رابطه در ملاقات ديشب رييس جمهور و اعضاي دولت و همسرانشان با مقام معظم رهبري بود.وي گفت: به رغم اينكه بعضي ها نمي خواستند ولي از سوي مجلس و دولت براي ايجاد تعامل خوب تلاش شد و در ۱۴ ماه گذشته به رغم برخي زمينه ها رابطه مجلس و دولت مثبت و سازنده بوده است.
چهره گشاده، صبر، حوصله و تحمل نقد و انتقاد از خصوصيات خاتمي است كه هرگز فراموش نخواهد شد و ما با آرزوي سلامت و موفقيت براي ايشان اطمينان داريم ايشان همكاري خود را از طريق دادن مشورت و ساير كمك ها با دولت آينده ادامه خواهند داد.
خاتمي
در جمع خبرنگاران پارلماني
خاتمي در پاسخ به اين سئوال كه آيا فعاليت هسته اي در اصفهان آغاز شده است گفت: تصميم گرفتيم كه از دوشنبه كار UCF اصفهان را آغاز كنيم. مقدمات كار آغاز فعاليت در اصفهان آغاز شده است اما نمي دانم كه فعاليت آغاز شده يا خير بالاخره آ ژانس بايد بيايد مهر و موم ها را بردارد ولي مطمئنا آغاز مي شود.
وي افزود: تصميم نگرفتيم تا غني سازي را شروع كنيم اما در روند كار آن را انجام مي دهيم ولي اين بخش در اصفهان را شروع مي كنيم و معتقديم جزء غني سازي نيست.
خاتمي گفت: شروع فعاليت غني سازي بستگي به شرايط دارد كه اميدواريم دولت دكتر احمدي نژاد در اين زمينه موفق باشد.
رييس جمهور در پاسخ به اين كه شنيده شده شما نظر مثبتي بر ليست كابينه احمدي نژاد داريد افزود: من ليست را در روزنامه ها خواندم كه معلوم نيست رسميت داشته باشد. مجلس خودش بايد در اين خصوص تصميم بگيرد.
خاتمي تصريح كرد: هدف ما خدمت به مردم و اعتلاي كشور و استقرار نظام مردم سالاري ديني حاصل از انقلاب اسلامي است اگر ما در اين مسير گامي برداشته باشيم راضي هستيم و اگر كوتاهي هم صورت گرفته باشد اميدواريم كه از سر تقصير نباشد.
حاشيه حضور خاتمي در مجلس
سيد محمد خاتمي رئيس جمهور ساعت ۹و۳۰ دقيقه به همراهي محمدرضا عارف معاون اول،  وزراي صنايع و معادن، نفت، كار و امور اجتماعي، اقتصاد و دارايي، ارتباطات و فناوري اطلاعات، دفاع، كشور، جهاد كشاورزي، دادگستري و روساي سازمان هاي محيط زيست و ميراث فرهنگي و گردشگري وارد صحن علني مجلس شد.
* حداد عادل لوح تقديري را از سوي مجلس با قاب خاتم تقديم رئيس جمهور كرد و با وي عكس يادگاري گرفت.
* خاتمي پس از پايان سخنانش در مراسم مورد تشويق نمايندگان قرار گرفت و پس از پايان مراسم نمايندگان فراكسيون هاي مختلف مجلس با وي رو بوسي و خداحافظي كردند و با تلفن هاي همراه خود از خاتمي عكس مي گرفتند.
* جلسه مجلس بعد از پايان مراسم در صحن علني به حالت نيمه تعطيل درآمد و خاتمي در محوطه فضاي باز مجلس بهارستان در حالي كه در حلقه محاصره نمايندگان قرار گرفته بود و چندين بار مي خواست به زمين بخورد، عكس يادگاري گرفت.
* سيدمحمد خاتمي با تقدير از حداد، هيات رييسه و نمايندگان مجلس هفتم گفت: با خاطره و دل خوش مي روم.
* خاتمي قرار بود ناهار را مهمان نمايندگان مجلس باشد ولي به علت برنامه غيرقابل پيش بيني زودتر مجلس را ترك كرد.

سفر دبير كل حزب الله لبنان و همكاريهاي دو كشور
سفر دبيركل حزب الله لبنان به ايران در حالي صورت مي گيرد كه در انتخابات بسيار مهم دو لبنان و ايران دولتهاي جديدي را در هر دو كشور بر سر كار آورده است.
انتخابات مجلس لبنان، اكثر نمايندگان طائفه هاي مسلمان سني و مسيحي را تغيير داد و بافت جديدي را بر مجلس حاكم كرد. تنها، دو طائفه مسلمانان شيعه و درزي توانستند موقعيت سابق خويش را در مجلس حفظ كنند، كه هر دو به دليل حضور قدرتمند حزب الله در صحنه انتخابات بود. حزب الله لبنان توانست با بهره گيري از حمايت وسيع مردمي خود موقعيت خود، فراكسيون جنبش امل و همچنين فراكسيون وليد جنبلاط - درزي ها- را در مجلس تقويت كندو از اين رهگذر نقش اساسي و تعيين كننده در چينش مسئولان جديد نظام سياسي لبنان كسب نمايد.
«حكمت» و «مهارت سياسي» حزب الله موجب شد كه اين نقش تعيين كننده واقعيتي را در لبنان شكل دهد كه به هيچ وجه دلخواه آمريكا و اسرائيل نبود.
مهم ترين محورهاي اين رفتار سياسي عبارتند از:
۱- اولويت بخشي به حفظ وحدت شيعه؛ در شرايط جديد و در حالي كه پس از خروج نيروهاي سوري تركيب سياسي لبنان شكل جديدي مي يافت، شيعيان در برابر يك چالش جدي قرار گرفتند. با توجه به رويكرد آمريكا و اسرائيل براي تضعيف شيعيان كه خاستگاه اصلي «مقاومت اسلامي» لبنان به شمار مي آيند، اين طائفه لاجرم مي بايد در سنگر «وحدت همه جانبه» سنگر مي گرفت. متقابلاً آمريكا و ديگر همراه بين المللي اش در لبنان يعني فرانسه و همچنين متحدان داخلي آنها نهايت تلاش خود را به كار بستند تا اتحاد شيعيان را با خلل و نارسايي مواجه سازند. اما حزب الله كه به اصلي ترين عنصر تعيين كننده در شرايط جديد تبديل شده بود، «با حكمت» دبيركل خود توانست از وحدت دروني شيعيان حفاظت نمايد. گرچه نبيه بري  رياست  جنبش امل را بر عهده دارد كه رقيب حزب الله در درون طائفه شيعه محسوب مي شود، ليكن حزب الله ترجيح داد از رياست وي بر مجلس لبنان حمايت كند. در اين رهگذر حتي پيشنهاد فريبنده آمريكا و فرانسه به اين حزب براي معرفي يكي از اعضاي خود به عنوان كانديداي رياست مجلس، رهبران هوشمند اين حزب را وسوسه نكرد و آنها وحدت شيعه را بر منافع خود ترجيح دادند. لذا شيعه به عنوان تنها طائفه اي در صحنه چالش سياسي كنوني حضور يافت كه آرامش كامل بر آن حاكم بود.
در پرتو اين آرامش بود كه در شرايط بسيار دشوار كنوني توانست تمام خواسته هاي خود را بر طرفهاي سياسي متعدد لبناني تحميل كند و   آمريكا و فرانسه ناگزير شدند از وتوي خود در مورد رياست مجلس بري صرف نظر كنند.
۲- محور اصلي نبرد سياسي در لبنان پس از خروج نيروهاي سوري، موضوع خلع سلاح «مقاومت» بود. امري كه براي حزب  الله حياتي مي باشد. آمريكا با تكيه بر بند ۲ قطعنامه ۱۵۵۹ مدعي است كه حزب الله به عنوان يك ميليشا بايد خلع سلاح شود. پرواضح است كه هدف آمريكا از خلع سلاح مقاومت حذف حزب الله از معادلات خاورميانه مي باشد. امري كه در صورت وقوع به تضعيف جنبشهاي مقاومت فلسطين و تقويت اسرائيل خواهد انجاميد. در اين روند حزب الله از طريق برقراري ارتباط سازنده با تمام طرفهاي لبناني و همچنين هم پيماني با مهمترين فراكسيونهاي مجلس توانست فضاي حاكم بر لبنان را به سمت وسوي سوق دهد كه مجالي براي اجراي خواسته هاي آمريكا وجود نداشته باشد. اين اقدام نمايانگر «مهارت»   سياسي حزب الله در مديريت صحنه بود. عليرغم مخالفت آشكار آمريكا، بيانيه دولت جديدي كه حزب الله براي نخستين بار در آن حضور يافت، صراحتاً از «مقاومت» و نقش آن در حفاظت از استقلال و امنيت لبنان دفاع كردو بر ضرورت حفاظت از آن تأكيد نمود.
روندي كه در نهايت آمريكا را ناچار ساخت تا ضمن پذيرش واقعيتهاي لبنان از اصرار خود برخلع سلاح فوري حزب الله دست برداشته و براي خالي نبودن عريضه وزير خارجه آن اعلام نمود كه فكر مي كنيم بايد به لبنانيها فرصت داد تا خود چاره اي براي خلع سلاح حزب الله بينديشند. بدين ترتيب ناتواني آمريكا در تحميل اراده خود بر لبنان آشكار گرديد.
زيرا وقتي يك ملت با انگيزه و ايمان بر خواست خود اصرار ورزد، آمريكا نمي تواند اراده خود را بر آنان تحميل كند. موفقيت آمريكا زماني است كه در برابر دولتهاي بريده از ملت قرار گيرد، نظير مرحله اول حضور در عراق كه به شكست ذلت بار حكومت صدام انجاميد.
حتي در عراق نيز پس از حذف صدام از صحنه، آمريكا نتوانست خواسته هاي خود را بر مردم تحميل كند.
از لبنان كه بگذريم، به همان ميزان كه آمريكا سير تحولات انتخابات اخير رياست جمهوري ايران را پيگيري مي نمود، حزب الله لبنان نيز به عنوان متحد استراتژيك ايران اين روند را زير نظر داشت. حاصل آن بود كه با حضور گسترده مردم انتخاباتي بسيار با اهميت برگزار گرديد و دكتر احمدي نژاد به عنوان يك چهره مردمي و اصولگرا به قدرت رسيد. امري كه حتماً با ناخشنودي آمريكا و شادماني حزب الله و ديگر جنبشهاي عدالت خواه منطقه و جهان همراه بود. اينك سيد حسن نصرالله دبيركل حزب الله لبنان به ايران آمده است تا ضمن تشكر از زحمات سيدمحمدخاتمي، پيروزي احمدي نژاد را به وي تبريك بگويد و زمينه همكاريهاي دولتهاي جديد در هر دو كشور را فراهم آورد.

آخرين سخنراني خاتمي در سمت رياست جمهوري
ايسنا: سيد محمد خاتمي بعدازظهر ديروز در جمع كاركنان نهاد رياست جمهوري با اشاره به سخنان نوروزي خود، يادآور شد: «نوروز امسال گفتم كه بهار نشانه زندگي و طراوت است اما براي انسان هر بهار كه مي گذرد لايه اي از غبار كهنگي بر دل و جان مي نشيند.بهار براي طبيعت آغاز  رويش و براي انسان گذر عمر است.عمر ما در اين جهان كوتاه و كوتاهتر از آن مسئوليت هايي است كه بر عهده ما گذارده مي شود.» وي ادامه داد: «الحمدلله در ايران اين گونه نيست كه سمتها ارثي و مادام العمر باشد و اگر كسي سر كار آمد مردم مجبور باشند براي هميشه او را تحمل كنند. اين از بركات جمهوري اسلامي است كه مردمسالاري يعني تبدل و جابجايي قدرت بدون توسل به زور را پذيرفته است و با انتخاب مردم اين جابجايي صورت مي گيرد.»
خاتمي  ادامه داد: «اين سالها گذشت آخرين بهار نيز گذشت و بهارهاي ديگري مي آيد كه ما نخواهيم بود.خدا به شما طول عمر دهد.كساني كه در مسئوليتها هستند بايد بدانند كه فرصتها مي گذرد و مهم نيت و تلاشي است كه انجام مي شود. اگر خدمتي شد نبايد منتي بر سر كسي گذارده شود. منت از آن ملتي است كه به خدمتگزاران خود اعتماد مي كند.»
وي كه در آخرين روز از دوره مسئوليت خود در سمت رياست جمهوري سخن مي گفت، يادآور شد:«كشور ما با بحرانها و مشكلات زيادي روبرو شد كه تبديل اين بحرانها يا كاهش آنها كار مشكلي بود. در اين مدت، مسائل اقتصادي پيچيده اي را نيز پيش رو داشتيم.ساختن كشور كار آساني نبود همچنين بالا بردن وجهه و اعتبار اين ملت بزرگ كه برخي با دشمني هايشان سعي داشتند اين وجهه را زشت جلوه دهند نيز كار آساني نبود.شايد اشتباهاتي كه برخي از ما پس از انقلاب تا امروز داشته ايم در اين مسأله بي تأثير نبوده است اما سعي كرديم شأن ملت و كشور ايران بالا بيايد.»

درخواست اروپا از ايران براي خودداري از
آغاز فعاليت هسته اي در اصفهان
ايسنا: بر اساس گزارش خبرگزاري رويتر، انگليس، فرانسه و آلمان، ديروز به ايران گفتند كه از سرگيري فعاليت هاي هسته اي اش مي تواند مذاكرات اروپا و اين كشور را به پايان برساند و از تهران خواستند تا اقدام يك جانبه اي را انجام ندهد.
اين خبرگزاري انگليسي ادامه داد، خاوير سولانا، رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا در نامه اي به حسن روحاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران اعلام كرد: چنانچه ايران در حال حاضر فعاليت هاي هسته اي را از سربگيرد، احتمال دارد كه مذاكرات ما به پايان برسد و ما هيچ گزينه ديگري جز دنبال كردن راه هاي ديگري براي اقدام نداشته باشيم.
در اين نامه آمده است: بنابراين ما از ايران درخواست مي كنيم كه فعاليت هاي به حال تعليق درآمده اش را از سرنگيرد يا گام هاي يك جانبه اي را بر ندارد.
در بخش ديگري از اين نامه آمده است كه سه كشور اروپايي از اين نگرانند كه ايران درحال برداشتن گامي باشد كه به مذاكرات پيش از آن كه ايده هاي شان مطرح شود، خاتمه دهد.
همچنين در اين نامه اعلام شده كه سه كشور اروپايي قصد دارند جلسه اي ويژه را در شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي براي بحث درخصوص اين مساله طي چند روز آينده برگزار نمايند.
آمريكا ايران را به ارجاع پرونده هسته اي
به شوراي امنيت تهديد كرد
آمريكا هم هشدار داد در صورتي كه تهران فعاليت هاي حساس هسته اي اش را از سر بگيرد، پرونده اين كشور را براي اعمال تحريم به شوراي امنيت ارجاع خواهد كرد.
سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا گفت: ما به وضوح عنوان كرده ايم كه اگر ايران قصد داشته باشد توافقش را نقض كند و فعاليت هاي مربوط به غني سازي و بازفرآوري اورانيوم را آغاز كند، آنگاه ما بايد گام بعدي را در نظر بگيريم و با دوستان اروپايي مان درباره گام بعدي صحبت كرده ايم.
سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا در پاسخ به اين سئوال كه اين گام بعدي چه چيزي مي تواند باشد؟ گفت: ما بايد به شوراي امنيت چشم داشته باشيم.
محمد البرادعي هم با صدور بيانيه اي از ايران خواست تا فعاليت هاي هسته اي اش را ازسرنگيرد.
در اين بيانيه آمده است: «از ايران مي خواهم تا به روند مذاكرات با سه كشور اروپايي و اتحاديه اروپا ادامه دهد و هيچ اقدامي را انجام ندهد كه احتمالا به روندي كه در اين مقطع حساس جريان دارد، ضربه وارد كند در حالي كه سه كشور اروپايي و اتحاديه اروپا قرار است يك مجموعه اي را ارايه كنند كه به بررسي موضوعات امنيتي و سياسي، اقتصادي و هسته اي مي پردازد.
در حالي كه آژانس در حال پيشرفت مداوم در حل مسايل باقي مانده است، من همچنين از ايران مي خواهم كه هيچ اقدام يكجانبه اي را انجام ندهد كه روند بازرسي آژانس را در حال حاضر تحليل برد.»
ايران ۲ روز به آژانس فرصت داد
در پي ارسال نامه ايران به آژانس جهت آغاز فعاليت هسته اي در اصفهان محمد البرادعي براي فرستادن بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي به ايران براي نظارت بر شكستن پلمب تأسيسات اصفهان حداكثر دو روز فرصت خواست.
البته آسوشيتدپرس گزارش داد مليسا فلمينگ، سخنگوي آژانس بين المللي انرژي اتمي تعيين دو روز مهلت را تكذيب كرد و گفته است كه براي نظارت فعاليت از سرگيري فرآوري اورانيوم به زمان بيشتري نياز است.
وي گفت: ما نامه اي را به ايران فرستاده ايم كه خاطرنشان مي كند دست كم به يك هفته زمان براي قراردادن تجهيزات نظارتي و ديگر اقدامات لازم نياز داريم. آقامحمدي نيز در گفتگو با آسوشيتدپرس اين فرصت دوروزه را تأييد كرد.
حمايت مسكو از فعاليت صلح آميز هسته اي ايران
به گزارش رويتر، سخنگوي آژانس انرژي اتمي روسيه اعلام كرد كه با وجود تصميم تهران براي از سرگيري فعاليت هاي فرآوري اورانيوم  به حمايت از برنامه هسته اي تهران ادامه مي دهد.
مقامات آژانس انرژي اتمي روسيه اعلام كردند ما همواره بر حق ايران براي توسعه چرخه سوخت هسته اي تأكيد كرده ايم،  گرچه در عين حال از كشورها خواسته ايم از مالكيت اين چرخه و توسعه آن خودداري كنند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |