همشهری آنلاین: سیاست‌های معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش‌های مبانی، رویکردها، شیوه‌های اجرایی، حمایت‌ها،‌زیرساخت‌ها و بایسته‌ها منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، سیاست‌های معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش‌های مبانی، رویکردها، شیوه‌های اجرایی، حمایت‌ها،‌زیرساخت‌ها و بایسته‌ها منتشر شد.

این دفترچه سیاست‌گذاری صبح روز دوشنبه در نشست «جواد شمقدری» با اهالی سینما برای اختیار کارگردانان و اهالی سنیما تشریح شد.

متن کامل این سیاست‌ها که به طور اختصاصی در اختیار فارس قرار گرفته به شرح زیر است:

 سیاست‌های معاونت سینمایی در بخش‌های مبانی، رویکردها، شیوه‌های اجرایی، حمایت‌ها،‌زیرساخت‌ها و بایسته‌ها

قال‌الله تعالی:
الذین یبلغون رسالات الله و یخشونه و لا یخشون احداً الا الله و کفی بالله حسیبا
سوره احزاب آیه 39

حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام:
بال پرواز هر کس به اندازه همت اوست.

مقام معظم رهبری (در دیدار با جمعی از کارگردانان سینما - خرداد 1385):
من می‌‌گویم الان کلید دست شماست. من شأن سینما را این می‌دانم. من می‌گویم امروز کلید پیشرفت این کشور به میزان زیادی دست شماست. شما می‌توانید این نسل را یک نسل پیشرونده، امیدوار، پرشوق، معتقد به خود و معتقد به ارزش‌های اسلامی و ملی خود بار بیاورید، و همین طور می‌توانید این نسل را شرمنده، پشیمان، زیر سئوال برنده‌ی افتخار انقلاب و دفاع مقدس بار بیاورید.


ریاست محترم جمهور دکتر احمدی‌نژاد در جلسه دیدار با کارگردانان (28 مهر 87)
- ظرفیت سینمای ما بسیار بسیار بالاست ولی این ظرفیت ناشناخته مانده. هم برای سینماگران و هم مدیران.
- اهداف ما باید مشخص شود، معیارها بر آن اساس باشد، و اراده و همت بر آن اساس شکل گیرد، آنگاه شکوفایی رخ خواهد داد.
- اگر هنری پیشتاز باشد هیچ قدرتی نمی‌تواند آن را سانسور کند.

شهید آوینی
سینمایی که می‌خواهد در خدمت اسلام باشد باید (روی خطاب خویش) را به (فطرت انسان) بگرداند. آنان که در معضلات مربوط (به ماهیت سینما) حزب اندیشیده باشند، می‌دانند که این (روی گردانیدن) به یک (تحول اساسی در سینما) منجر خواهد شد

سرآغاز

رویکرد معاونت امور سینمایی تعامل و گفت‌وگوی شفاف، صریح و روشن با جامعه هنرمندان و سینماگران کشور و پرهیز از ابهام، پیچیدگی و چندگانگی در میان سیاست‌های مدیریتی و اجرایی است. در آغاز سال 1389 و در ایام شهادت سید شهیدان اهل قلم و هنر، سید مرتضی آوینی، در کنار برگزاری جلسه‌ای عمومی با سینماگران و دست‌اندرکاران فیلم و فیلمسازی کشور، کلیات سیاست‌های سینمایی و رویکردهای اجرایی و مدیریتی، با هدف گشودن راه‌ها و پنجره‌های تازه به عرصه‌های نو و تا حدی فراموش شده، تقویم جامعه هنری و سینمایی می‌شود.

امید است این تدابیر قدمی هر چند آغازین اما جدی و تعیین کننده برای اعلام سیاست‌های دهه پیش روی باشد. دهه‌ای که به عنوان چهارمین دهه انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، پس از دهه‌های «دفاع مقدس»، «تلاش و سازندگی»، «تثبیت و شکوفایی»، به حق باید «دهه فرهنگ» نام گیرد.

تلاش شده است سیاست‌ها و رویکردهایی که در صفحات بعد ملاحظه می‌کنید، منبعث از سیاست‌های ابلاغی رهبر فرزانه انقلاب در سند برنامه پنج ساله آتی و چشم‌انداز بیست‌ساله باشد.

مدیریت سینمای ایران با استقبال از تأسیس و تشکیل «شورای عالی سینمای ایران» به عنوان عالی‌ترین مرجع سیاست‌‌گذاری و به مثابه مهمترین اتفاق در تاریخ سینمای ایران از تدابیر و مصوبات آتی این شورا در راستای اقدامات و تحولات بنیادین بهره لازم را خواهد برد.

1. مبانی

ما معتقدیم تفکر دینی تهها در حوزه اندیشه و رفتارهای شخصی و عبادی خلاصه نمی‌شود بلکه در همه ساحت‌هایی که به زندگی بشر و حتی فراتر از آن یعنی حیات پس از مرگ تعلق می‌گیرد، نقش، تأثیر و راه‌کاره و برنامه دارد. بدیهی سات هنر و به خصوص سینما که دریچه همه زایش‌های اندیشه‌ای، عاطفی، باورها، زیبایی شناسی و رفتارهای احساس گرایانه بشری است، بیش از هر ساحتی می‌تواند از انوار تجلی بخش دین حقیقی و حنیف یعنی اسلام عزیز بهره‌مند باشد. بر این اساس حاکم بودن بینش توحیدی بر تمام شئون و عرصه حیات فردی و اجتماعی و نقش و تأثیر بنیادی اعتقاد به اصول و فروع دین مبین اسلام، کرامت ذاتی و شرافت انسان، همانندی و برابری انسان‌ها، خیرخواهی،‌ کمال‌جویی، آرمان خواهی،‌ اصالت ارزش‌های معنوی، حریت، تربیت پذیری آدمی و .... فضایل اخلاقی و معارف والایی هستند که در اصول سیاست‌های فرهنگی کشور و نیز قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بدانها اشارت رفته است که در این متن از آن‌ها به مبانی یاد می‌کنیم.

1-1 پیام

تلاش بر آن است تا از درونمایه‌ها و مضامین عمومی تولیدات سینمای ایران که به دست توانا و گوهر خلاقیت سینماگر ایران خلق می‌شوند آثار و نتایج زیر حاصل گردد:

- دین خواهی
- اخلاق گرایی
- آگاهی بخشی
- امید آفرینی

2-1 اولویت‌های موضوعی

اولویت های موضوعی در تولیدات فرهنگی و هنری جامعه‌ای نسبت مستقیم با باورها، آرمان‌ها و اعتقادات آن دارد. در متن سیاست‌های فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران، تأکید بر موضوعات زیر روشنگر راه آفرینش گران در عرصه هنر به ویژه سینما است.

- مفاهیم دینی و قرآنی
- عترت و اهل بیت
- مهدویت
- تحکیم خانواده
- کودک و نوجوان
- فرهنگ و تمدن ایران اسلامی (حوزه بزرگ جغرافیایی و تاریخی ایران فرهنگی)
- انقلاب اسلامی
- تاریخ اسلام و تاریخ معاصر
- جنگ نرم
- رویارویی استکبار با ایران و مقاومت اسلامی
- دفاع مقدس
- موضوعات سیاسی (داخلی و خارجی)
- مفاخر و مشاهیر
- دستاوردهای علمی و فناوری

3-1 اصول نظری هنر دینی

به منظور تبیین اصول و چارچوب‌های نظری و تئوریک هنر دینی با تأکید بر سینمای مبتنی بر آموزهای دینی و وحیانی کرسی‌های آزاداندیشی و مجامع علمی برگزار خواهد شد.

2- رویکردها

1-2 اعتدال در تمامی جنبه‌های سینما و فیلمسازی

سینمای ایران باید در وجوه هنری، صنعتی، انتقال پیام و جذابیت به تعادل قابل قبولی برسد. سینمای تاز ایران در این دوره، در آثار و تولیداتی متجلی می‌شود که واجد خصلت‌های چهارگانه فوق باشند. سینمای استاندارد تعادل مطلوب این چهار وجه است. شاخص‌های این امر توسط کمیته ویژه‌ای تبیین خواهد شد.

2-2 تقسیم عادلانه فرصت‌های کاری

پرهیز از ویژه‌خواری (رانت خواری) افراد، گروه‌ها و جمع‌های خاص، قطعا سبب ایجاد فرصت‌های برابر برای همه‌ی نیروهای مستعد خواهد بود

3-2 نفی مرکزگرایی

همسو با سیاست‌های دولت، باروری استعدادها ظرفیت‌های هنری در کلیه نقاط کشور، یکی از رسالت‌های اصلی مدیریت سینما در این دوره می‌باشد.

توجه خاص به استان‌ها و مناطق کشور در قالب تعریف هشت منطقه بزرگ فرهنگی کشور با برنامه‌ریزی و طراحی مشخص و اجرایی در حیطه و عرصه‌ی سینمایی اعم از داستانی، مستند، کوتاه و بلند محور اصلی این سیاست است.

ایران به هشت منطقه فرهنگی با مرکزیت شهرهای تبریز - اهواز - همدان - مشهد - اصفهان - شیراز - کرمان - تهران (به استثنای کلان شهر تهران) به شرح زیر تقسیم می‌شود:

* آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، زنجان و گیلان (منطقه یک)
* تهران، قزوین، قم، سمنان، مازندران (منطقه دو)
* خراسان رضوی، شمالی، جنوبی، گلستان (منطقه سه)
* اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد، (منطقه چهار)
* همدان، کرمانشاه، کردستان، مرکزی،‌(منطقه پنج)
* خوزستان، ایلام، لرستان‌ (منطقه شش)
* فارس، بوشهر، کهگیلوهی و بویر احمد(منطقه هفت)
* کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان (منطقه هشت)
حداقل فعالیت‌های سینمایی و فیلمسازی در هر سال عبارت است از: 2 فیلم سینمایی، 8 مستند نیمه بلند، 20 فیلم کوتاه با ساختار حرفه‌ای که تأمین هزینه‌های تولید در مناطق فرهنگی، به صورت مشارکتی بین معاونت امور سینمایی و منابع استانی با توجه به ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های هر استان و منطقه خواهد بود.

4-2 تشکیل شورای عالی سینما

متعاقب تصویب اهداف، وظایف و ساختار تشکیلاتی این شورا در شورای هنر، ‌مراتب به شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تصویب نهایی منعکس خواهد شد.

5-2 مشارکت فکری با نخبگان

حرکت به سمت سینمایی که در بالاترین میزان مشارکت فکری و مشورتی با بخش‌های فکری و نخبه و مردمی جامعه به سر می‌برد، یکی از اهداف مورد نظر در این دوره می‌باشد. افزایش هر چه بیتر و عمیق‌تر این سطح از مشارکت، در تحقق اهداف فرهنگی، اجتماعی، ملی و فرامرزی سینمای ایران نقش تعیین کننده خواهد داشت. این مشارکت در قالب مشاوره، همفکری، همکاری، شرکت در فرآیند تصمیم سازی مدیران و .... با گروه‌های دانشگاهی، نهادهای مردمی، ارگانهای دولتی و مراکز قانونی، روحانیت، حوزه‌های علمیه، متفکران اجتماعی و ... صورت می‌پذیرد.

6-2 جذب مخاطبین بالقوه

جذب گروه‌ها و اقشار عظیم مخاطبین مغفول مانده و فراموش شده به سینما و آثار سینمایی در سرلوحه توجهات این دوره است.

ضروریست اقشار و مخاطبینی همچون خانواده‌ها، آموزش و پرورش، اقشار بسیجی، ‌روحانیت، نخبگان علمی دانشگاهی، روستا نشینان، شهرها و شهرستان‌های کوچک در حلقه‌ی مخاطبان سینمای ملی قرار گیرند.

همچنین در صدد خواهیم بود سینمایی ایران به ظرفیت‌هایی دست یابد تا بتواند با میلیون‌ها مخاطب جهانی (در کشورهای فارسی زبان، مسلمان نشین، آسیایی، آفریقایی،‌ آمریکای جنوبی و ..) ارتباط برقرار کند.

7-2 فن‌آوری

تشویق به استفاده از فن‌آوری‌های پیشرفته و مدرن از پیش‌تولید تا پس‌تولید و نمایش، ضامن دستیابی سینما به سطح قابل قبولی از استانداردها است. در این راستا حمایت از ورود و استقرار سیستم‌های سخت افزاری ونرم‌افزاری، گسترش دانش فنی دست‌اندرکاران و تجهیز استودیوها و مراکز خدمات فنی سینمایی مورد توجه می‌باشد.

8-2 رونق تولید

با افزایش تولید و استفاده از همه ظرفیت‌های مادی و انسانی موجود در سینمای ایران تلاش می‌شود با تولید فیلم‌های سینمایی، نیاز سینمای اکران، نمایش خانگی، بازی‌های رایانه‌ای و نیز رسانه ملی تأمین گردد.

3- شیوه‌های اجرایی

روش‌های عملیاتی موردنظر با اعتنا به تجارب سی‌ساله و جلب مشارکت‌ اهالی سینما به شرح سرفصل‌های زیر ترسیم و به اجرا درخواهد آمد.

1-3 پژوهش و فیلمنامه

از تأسیس دفاتر و مؤسسات «پژوهش و نگارش فیلمنامه» حمایت می‌شود و از پیوند آنها با نهادهای علمی، پژوهشی، مراکز دینی و تربیتی استقبال می‌شود. این قبیل دفاتر پوشش مالی و انعقاد قراردادهای پژوهشی و نگارشی (اعم از اقتباسی و تألیفی) قرار می‌گیرند. حمایت از متون سینمایی در چارچوب ارزش‌های ملی - اسلامی و فارغ از ملیت نویسندگان و محدوده‌های جغرافیایی صورت می‌گیرد.

2-3 فیلم فاخر

تولید آثار موسوم به فاخر، با اتکا به بودجه خاص و مصوب برای تولید این آثار در اعتبارات سالانه، ‌ادامه می‌یابد.

فیلم فاخر به دو گونه از اثار شامل آثاری با موضوع ویژه و ارزشمند و نیز فیلم‌های با تولید عظیم و سنین اطلاق می‌شود.

بنیاد سینمایی فارابی، مدیریت هر گونه تولید حمایتی در سینما را به هر میزان، ‌تحت سیاست‌های معاونت سینمایی بر عهده دارد.(به جز فیلم‌های اول، مستند و آثاری که با حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید می‌شوند.)

3-3 کارگردانان اول

نخستین اثر کارگردانان، به مدد فن‌آوری‌های روز دیجیتال با حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به عنوان فیلم‌های اول ساخته می‌شود. هزینه‌های تبدیل این آثار به نسخه سی‌و پنج میلیمتری به شرط کسب استانداردهای اکران، از سوی مرکز فوق تأمین می‌گردد.
تمامی مجوزهای کارگردانان اول ( و نیز تهیه کنندگان اول) موقت و مشروط است. ارائه مجوز پروانه ساخت برای تولیدات بعدی این گروه از کارگردانان و تهیه کنندگان به کیفیت محتوایی و ساختاری، و نیز استانداردهای مورد نظر در تولید اول آنان بستگی دارد.

4-3 پروانه‌ ساخت

شورای پروانه ساخت، در صدور مجوزها به تعادل و تناسب در موضوعات و گونه‌های مختلف سینمایی، و نیز رسیدن به درصدهای لازم و پیش‌بینی شده برای همه مضامین و ژانرها توجه می‌کند. نکات مهم در صدور پروانه‌ی ساخت عبارتند از:

- نوع عرضه و نمایش هر فیلم (اکران یا غیراکران) در متن پروانه قید می‌شود. سینمای غیر اکران تمامی ویژگی‌های فیلم اکران نظیر عرضه در نمایش خانگی، حضور در جشنواره‌های سینمایی و هفته‌های فیلم به جز اکران عمومی را دارا می‌باشد.

- پروانه برای تهیه کنندگان حقیقی و حقوقی صادر شده و به یک اندازه اعتبار خواهد داشت.
- تهیه کننده حقوقی برای فردی واجد شانیت تهیه کنندگی (به تشخیص اداره کل ارزشیابی و نظارت) را به عنوان نماینده خود به مرجع صدور پروانه معرفی نماید.

- برای آن دسته از آثاری که موفق به دریافت پروانه‌ی ساخت برای سینمای غیر اکران می‌شوند، حمایت‌های مالی منظور می‌گردد. همچنین این آثار می‌توانند جشنواره‌های سینمایی داخلی و خارجی و هفته‌های فیلم حضور یابند.

- عملکرد سالانه تهیه کنندگان براساس شاخص‌های فیلم استاندارد، ارزشیابی شده و به اعتبار آثار تولیدی به چهار گروه تقسیم خواهند شد. تهیه کنندگان گروه یک سالانه امکان تولید سه فیلم، گروه دو دو فیلم، گروه سه یک فیلم سینمایی خواهند داشت و تهیه کنندگان گروه چهار یک سال از دریافت پروانه محروم خواهند بود. تهیه کنندگانی که دو بار در رتبه چهار ارزیابی قرار گیرند، مجوز تهیه کنندگی آنها لغو می‌گردد.

- به منظور حفظ حریم و امنیت شغلی - حرفه‌ای دست اندرکاران سینما، پرورش استعدادها، تخصصی شدن امور و ساحت‌های متفاوت تهیه کنندگی و کارگردانی و ایجاد فرصت‌های تازه، در حوزه سینمای اکرانی مجوز کارگردانی و تهیه کنندگی همزمان صادر نمی‌شود.

- تعداد پروانه ی ساخت سینمای اکرانی هر ساله به اندازه‌ای خواهد بود که نیاز سالن‌های سینما را به حداقل 50 فیلم در سال تأمین سازد.

- کلیه‌ی آثار سینمایی دارای پروانه ساخت سینمای اکرانی از پشتیبان‌های اداری، تجهیزاتی و تسهیلات مقرر بانکی و امتیاز فروش حقوق متعلقه (فیلمخانه - نمایش خانگی - نمایش تلویزیونی - خارج از کشور - ناوگان حمل و نقل و ...) طبق ضوابط برخوردار خواهند بود. بدیهی است برخورداری از حمایت‌های مالی بنیاد سینمای فارابی منوط به اخذ موفقیت‌های آن بنیاد می‌باشد.

- هر ساله نامزدهای سیمرغ برای بهترین فیلم و نیز برنده سیمرغ بهترین کارگردانی، پروانه ساخت فیلم سینمایی بعدی خود را بدون نیاز به طرح آن در شورای پروانه ساخت دریافت خواهند کرد.

5-3 شاخص‌گذاری استانداردها

شورای جامع فن‌آوری در معاونت امور سینمایی تا اطلاع ثانونی نسبت به شاخص‌گذاری استاندارها و ارزش یابی فیلم و فیلمسازان اقدام خواهد کرد.

6-3 نمایش خانگی

نمایش خانگی مقوم سینمای اکران است و طی این سالها در بیش از صدها شهر و شهرستان و هزاران روستای محروم از سالن سینما، عامل پیوند دهنده‌ی آحاد مردم با سینمای ملی بوده است. بازگشت بخش قابل توجهی از سرمایه اولیه تولیدات سینمایی، کمترین فایده این حوزه در کمک به اقتصاد سینمای ایران است. ایجاد هزاران فرصت شغلی، سرمایه‌گذاری‌های کلان در بخش‌های صنعتی تولید و تکثیر لوح فشرده، رونق کسب و کار در امر توزیع محصول، گسترش سواد بصری، از جمله رده‌‌آوردهای پدیده‌ نمایش خانگی در کشور است اهم سیاست‌های این حوزه که در جمع دست‌اندرکاران نمایش خانگی کشور تبیین می‌شود عبارت است از:
* امنیت شبکه
* گسترش بازار
* کیفیت شبکه
* ارزشیابی
* توجه به فن‌آوری‌های نوین
* بهبود تامین فیلم
* تبلیغات و اطلاع رسانی
* مکانیزه نمودن و خدمات اداری
* روزآمد سازی مقررات
* بررسی مطالعاتی استفاده از شیوه‌های نوین پخش

7-3 تولیدات مشترک

صدور فرهنگ انقلاب، اسلام و ایران و تحکیم مودت بین دولت‌ها و ملت‌های دوست، حول میراث و علائق مشترک، مستلزم بسط روابط سینمایی و از جمله انجام تولیدات مشترک است.
اولویت تولید مشترک با مناطق زیر می‌باشد:
- منطقه اکو و حوزه فرهنگی نوروز
- جهان اسلام
- قاره آسیا، آفریقا، آمریکای لاتین و جنوبی
- دیگر کشورهای جهان
چگونگی این گونه تولیدات در شیوه نامه‌ جداگانه‌ای مشخص می‌شود

8-3 سینمای مستند، جوان و انیمیشن

تداوم فعالیت‌های مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با تاکید بر حمایت از فیلم سازان اول و تولید مستندهای بلند سینمایی، فیلم کوتاه اعم از مستند و داستانی و نیز گسترش (در صورت مشارکت منابع استانی) و ساماندهی دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران بمنظور استعداد یابی و افزایش حضور جوانان و ارتقا کیفی آموزشی و تولیدات، از جمله سیاست‌های این دو مرکز در سال جاری خواهد بود.

همچنین با تاسیس بنیاد انیمیشن در آینده نزدیک حمایت از این گونه‌ سینمایی از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی منتزع خواهد شد.

9-3 بازی‌های رایانه‌ای

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌‌ای از جمله موسسات تحت حمایت معاونت امور سینمایی (به موجب اساسنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی) از تولید بازی‌های جذاب ملی به عنوان رسانه‌ای استراتژیک و نیز هرگونه طرح و برنامه‌ی علمی و پژوهشی برای توانمند‌سازی کشور در زمینه‌ی تولید بازی‌های رایانه‌ای، کنسولی و ... حمایت مقتضی را به عمل می‌آورد.
تلاش خواهد شد همزمان با تولید فیلم‌های سینمایی که سوژه آنان برای بازی‌های رایانه‌ای مناسب تشخیص داده شود، بازی رایانه‌ای این نوع فیلم‌ها نیز در دستور کار تولید حمایتی مرکز قرار گیرد.

10-3 نمایش و اکران عمومی

معاونت سینمایی، از اکران و نمیاش عمومی فیلم‌های سینمایی از طرق زیر حمایت خواهد کرد
1 - شورای پروانه نمایش هنگام صدور پروانه نمایش با درجه‌بندی، میزان حمایت از نمایش و اکران عمومی هر فیلم را مشخص خواهد کرد.
2 - حمایت ویژه شامل نمایش همزمان در شهرستان‌ها و کمک به تبلیغات تلویزیونی خواهد بود.
3 - بن کارت سینما مخصوص این فیلم‌ها در اختیار اقشار مختلف قرار خواهد گرفت.
4 - فیلم‌های سینمایی غیر اکرانی جسب مورد و با تصویب شورای پروانه نمایش امکان اکران در گروه فیلم‌های مخاطب خاص را خواهند یافت. اکران آثار مستند و کوتاه نیز جهت علاقمندان با حمایت از باشگاه‌ها و کانون‌های فیلم به اجرا در خواهد آمد.
5- در راستای حمایت از اکران فیلم‌های مخاطب خاص و ایجاد فرصت برای مخاطبین که دسترسی به سالن سینما ندارند، سینمای سیار راه‌اندازی می‌شود. با حمایت از بخش خصوصی و اختصاص تسهیلات ویژه این بخش فعال می‌شود.

11-3 اکران محدود

برای تولیدات سینمایی با موضوع خاص یا آن دسته از آثاری که تابع شرایط ویژه هستند، اکران با اعمال محدودیت انجام خواهد شد که این شامل: محدودیت نمایش برای سنین خاص، مناطق خاص، یا محدودیت تبلیغات و ... می‌باشد.

12-3 توزیع و بازاریابی

اتحاذ سیاست‌ها و شیوه‌های اجرایی تازه در بخش توزیع و بازاریابی ضرورت تام و تمام دارد. این امر نه فقط در حوزه توزیع و پخش داخل کشور، بلکه در منطقه‌ی بزرگ جغرافیایی و تاریخی ایران فرهنگی (سرزمین بزرگ نوروز) و نیز جهان اسلام، سپس قاره آسیا، آفریقا، آمریکای جنوبی و سرانجام کل جهان است. قلمروز توزیع نه فقط سینمای اکران، بلکه عرصه‌ی نمایش خانگی، نمایش تلویزیونی و محافل جشنواره‌ای و خاص را در بر می‌گیرد بدین منظور یکی از موسسات معاونت سینمایی به طور متمرکز عهده‌دار این ماموریت خطیر خواهد بود.

13-3 نمایش جهانی

کمیته‌ای مستقل زیر نظر شورای صدور پروانه نمایش، برای نمایش فیلم‌ها در خارج از کشور، مجوز می‌دهد. این مجوز شامل حضور در جشنواره‌های جهانی، هفته‌های فیلم، اکران عمومی در دیگر کشورها، پخش از کانال‌های ماهواره‌ای و سایر اشکال نو می‌باشد بدیهی است هر نوع حمایتی از سوی معاونت سینمایی برای حضور یک فیلم در نمایش‌های جهانی، تابع رای این شورا خواهد بود.

پخش فیلم‌ها در شبکه ویدیویی دیگر کشورها تابع مجوز نمایش خانگی در داخل کشور می‌باشد.

14-3 موسسه جشنواره‌ها

به منظور تجمیع امور جشنواره‌ها و اعمال مدیریت متمرکز و نیز کاستن از مسئولیت‌های اجرای موسسات تابع معاونت امور سینمایی در زمینه برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی، موسسه‌ای به همین منظور تشکیل خواهد شد. این موسسه نظارت و سامان‌دهی سایر جشنواره‌های سینمای کشور را نیز بر عهده خواهد داشت.

15-3 سایر موارد

آثار فیلمسازان ایرانی که در خارج از کشور با تکیه بر امکانات شخصی و بدون حمایت‌ها و بهره‌مندی از یارانه‌های دولتی ساخته می‌شوند، می‌توانند پس از پرداخت مبلغ مشخصی به صندوق حمایت از سینمیا ملی ایران صرفا جهت اخذ پروانه نمایش خانگی اقدام کنند.

دستورالعمل خاص این نوع فیلم‌ها پس از تصویب متعاقبا اعلام می‌گردد.

16-3 اصلاح و تغییر مقررات

بر پایه‌ استانداردسازی و ارزشیابی و درجه‌بندی، در تمامی آئین‌نامه‌ها و مقررات موجود تغییرات و اصلاحات لازم حسب ضوابط و روال قانونی صورت می‌گیرد.

4- حمایت‌‌ها

در ادامه‌ سیاست‌ عمومی هدایت سینمای کشور به سوی خصوصی سازی و کاهش تصدی‌گری دولت، حمایت‌های قانونی برای رشد و بالندگی سینما و تحکیم بنیان‌های اقتصادی آن، در اشکال زیر متجلی می‌گردد.

1-4 تشویق‌های ویژه

تهیه‌کنندگان و فیلمسازانی که اثار آنان در حوزه‌های مختلف مانند:
* برخورداری از مضمون و محتوای ویژه
* دستیابی به استانداردها
* جذب مخاطب گسترده
* حضور موثر و ارزشمند در جشنواره‌های جهانی
* کسب موفقیت ویژه در نمایش‌های خارجی
* استفاده از تجهیزات فناوری روز در ساخت فیلم‌ها
* فیلم ارزشمند و موفق اما کم هزینه
به شاخص‌هیا مطلوبی دست یابند، در پایان هر سال، از سوی معاونت سینمایی برگزیده شده و برای ساخت پروژه‌ بعدی مورد حمایت‌های ویژه قرار خواهند گرفت. این حمایت بین تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار (خصوصی) و کارگردان، متناسب با ارزیابی نقش آنان تقسیم خواهد شد.

2-4 تجهیزات و فناوری‌های نوین

هر فیلم و فیلمسازی که در صدد پیمودن نوین فیلمسازی و استفاده از فناوری‌های روز در مراحل تولید و پس از تولید باشد با رای شورای عالی فناوری در معاونت امور سینمایی از حمایت لازم برای تأمین هزینه‌ی اجرا و تمهیدات صحنه‌های مورد نظر تا سقف صد در صد مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

3-4 تأسیس صندوق حمایت از سینمای ملی

براساس بند ب ماده 104 برنامه چهارم توسعه کشور، این صندوق با هدف ساماندهی حمایت‌ها و تشویق فیلمسازان و فیلم‌هایی که به رشد و بالندگی سینمای ملی ایران کمک کنند، تأسیس می‌شود.

آئین‌نامه و اساسنامه این صندوق و منابع درآمدی و هزینه کرد آن پس از تصویب متعاقبا اعلام می‌شود.

5- زیر ساخت‌ها

عقب ماندگی کشور در زمینه‌ ابنیه و زیر ساخت‌های سینمایی بی‌تردید یکی از عوامل بازدارنده برای جهش اساسی سینمای ایران در سه دهه گذشته بوده است. نازل بودن سرانه‌ی سالن و صندلی به جمعیت کشور و شکاف و فاصله ‌آن با استانداردهای جهانی ضرورت اقداماتی بنیادین در این زمینه را یادآور می‌سازد. بی‌تردید به دلیل ابعاد بزرگ سرمایه‌گذاری در این زمینه و لزوم جلب سرمایه‌گذاری خارجی و جنبه‌های ملی آن می‌ّایست در یکی از اولین جلسات شورای عالی سینمای کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفته و پیرامون آن تصمیمات اصولی اتخاذ شود.

1-5 سالن و پردیش‌های سینمایی

تعداد سالن‌های سینما در کشور 325 باب است، که در اولین گام این تعداد باید به دو برابر در کلان شهرها، مراکز استان‌ها و شهرستان‌های پرجمعیت افزایش یابد. موسسه سینما شهر (تحت حمایت معاونت امور سینمایی) در صورت تصویب و تخصیص طرح‌ها و اعتبارات ملی یا استانی آماده‌ی جهاد برای سرعت بخشیدن به نهضت سینما سازی در کشور است. این موسسه، آماده ارائه هر گونه مشاوره و حمایت عملی در مکان‌یابی، طراحی، ساخت، بازسازی و تجهیز سالن‌ها و پردیس‌های سینمایی در کشور است. در حال حاضر عدم دسترسی مردم بسیاری از شهرهای کشور به سالن مناسب سینما، علاوه بر بروز بی‌عدالتی در بهره‌مندی مردم از مواهب فرهنگی، موجب دوری ناخواسته سینماگران و آثار سینمایی از فرهنگ ها و خرده فرهنگ‌های متنوع وق درتمند در کهن سرزمین بزرگ ایران شده است که حاصل آن به یکنواختی و عدم تنوع در موضوعات و مضامین انجامیده است.
تاکید می‌گردد، تمهیدات لازم برای نهضت سالن‌سازی، با توجه به امکانات و فن‌آوری‌های مدرن، می‌تواند از جمله دستور کارهای مهم شورای ‌عالی سینما باشد. در همین رابطه تجهیز سالن‌های جدید در شهرهای فاقد سینما به امکان پخش دیجیتال (با رعایت اصول ایمنی) در سرلوحه توجهات دارد.

2-5 شهرک و دهکده‌های سینمایی

وجود دو به اصطلاح شهرک سینمایی و تلویزیونی در کشور که فقط امکانات محدود محیطی و صحنه‌ای را دارا هستند، فقر سینما و تلویزیون کشور را به رخ می‌کشد. مطالعه فضا و کارکردهای شهرک‌ها و دهکده های سینمایی در جهان، ویژگی‌های استثنایی آنها را برای سرعت بخشیدن به انجام پروژه‌های سینمایی از یکسو و خلق و اجرای بسیاری از تمهیدات صحنه‌ای و رایانه‌ای در محیط‌های قرنطینه و به دور از مسائل دست و پاگیر محیط‌هیا شهری از سوی دیگر، جلوه‌گر می‌سازد این موضوع نیز به دلیل ابعاد اقتصادی، فنی و هنری و نیازمندی به حجم بالای سرمایه‌گذاری، قابلیت طرح و بررسی در شوریا عالی سینمای کشور را داراست. امید میرود در صورت گشایش در این امر مهم، امکان خدمات فرامرزی برای سینما و تلویزیون کشور مهیا گردد و زیمنه تازه‌ای برای رشد و پرورش‌ صدها متخصص و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید فراهم گردد.

3-5 ساماندهی مراکز خدمات سینمایی

پراکندگی دفاتر و مراکز خدمات و پشتیبانی سینمایی در سطح شهر بزرگ تهران، اعم از دفاتر تولید، پخش، لابراتوار، استودیو‌های صدا گذاری و .... سبب صرف هزینه‌های سنگین برای تردد، استقرار دفاتر در محیط‌های نامناسب، جابجایی‌های مکرر به دلیل استیجاری بودن مرکز و نگهداری غیر اصولی بسیاری از تجهیزات حساس و آسیب‌پذیر شده است. ای این روی به نظر می‌رسد تجمیع این مراکز در نقطه‌ای مناسب در حریم شهر تهران و اعطای فرصت به مراکز فاقد مجوز (از پی تصویب و ابلاغ آیین نامه این گونه مراکز) برای دریافت پروانه‌ی رسمی فعالیت، آرایش بمراتب بهتری را بدان‌ها بخشد. کار مطالعاتی این امر هم اینک در دستور کار شورای عالی فناوری معاونت سینمایی قرار گرفته است با توجه به توصیه دولت مبنی بر مهاجرت از تهران و کاستن از بار جمعیتی این کلان شهر، مدیریت سینمای کشور آمادگی خود را برای انتقال استودیوها، دفاتر تولید، مراکز خدمات فنی، لابراتوارها و نهادها و ادارات مسئول از تهران به مکانی مناسب را قابل مطالعه و بررسی می‌داند.

4-5 کاخ جشنواره

به منظر تامین فضا و امکانات متمرکز برای برگزاری کلیه جشنواره‌های سینمایی در تهران، این معاونت اختصاص اعتبار ویژه‌ای برای احداث چنین مجتمعی را از ضرورت‌های مبرم سینمای ملی می‌داند بدیهی است سرمایه‌گذاری مشترک دولت و سایر نهادهای عمومی گره‌گشای مشکلات موجود خواهد بود.

6- بایسته‌ها

منظور از بایسته‌ها در این متن انتظاراتی است که از سایر سازمان‌ها و نهادهای تصمیم‌ساز کشور برای بهبود و ارتقای برنام سینمای ملی می‌رود

1-6 رسانه ملی

گسترش ارتباط کاری با صدا و سیما و توجه ویژه به ظرفیت‌های بسیار بالای نمایش فیلم‌های سینمایی در تلویزیون از اولویت‌های این دهه می‌باشد. تلاش می‌شود بخش عمده‌ای از نیازهای رسانه ملی در پخش فیلم‌های سینمایی طبق ضوابط تعیین شده و مورد توافق سینما و صدا و سیما تامین شود.

2-6 مدیریت واحد کلان

پرهیز از اقدامات پراکنده، موازی کاری، تضییع منابع مالی و انسانی و متقابلا استفاده بهینه از امکانات و سرمایه‌های موجود هدایت و برنامه‌ریزی هدفمند، مستلزم تمرکز مدیریت در مجموعه فرهنگی و هنری کشور بطور اعم و سینما به طور اخص است.

توزیع عادلانه‌ منابع اعتباری در سطوح استانی و افزایش اختیارات مدیران مناطق به معنی تضعیف و نادیه انگاشتن سیاس گذاری و برنامه‌ریزی‌های ستادی و کلان نیست. حال که منابع قابل توجهی برای توسعه‌ی فرهنگ و هنر مناطق در بودجه‌های سنواتی لحاظ شده است، مدیریت واحد سینمای کشور وظیفه خود می‌داند، الگوهای مشخصی را به اقتضای ویژگی‌های هر استان برای افزایش زیر ساخت‌های سینمایی، رونق تولید و مجموعه امور خدماتی مربوط به سینما طراحی و ابلاغ نماید.

پیگیری دقیق و جدی این امر نیز از طریق شورای عالی سینما به عمل خواهد آمد.

3-6 سینما و سایر سازمان‌ها

ضرورت دارد تمامی فعالیت‌های فیلمسازی وزارتخانه‌ها، نهادها، ارگان‌ها و مراکز دولتی و نیمه دولتی و هرگونه سرمایه‌گذاری در سینما، با هماهنگی کامل معاونت سینمایی انجام گیرد.

اجرای دقیق و جدی این امر نیز از طریق شورای عالی سینما قابل پیگیری می‌باشد.

 در پایان
این پایان راه نیست. هر گام به جلو، خود مقدمه و سرآغاز گامی دیگر است و هر چه ارتقا و رشد، مسیری بی‌انتها به سوی افق بلند آرمان‌های دینی را نشان می‌دهد.
اما گام آغازین و پله اول مهمترین است و توفیق از خداست.