نوشیروان کیهانی زاده: پیش از ظهر سوم اردیبهشت 1358، خبر رسید سپهبد محمد ولی قرنی رئیس سابق ستاد ارتش در خانه‌اش ترور شده است.

 سپهبد قرنی نخستین رئیس ستاد ارتش، پس از پیروزی انقلاب، هفتم فروردین از این سمت کناره‌گیری کرد و جای خود را به معاونش، سرلشکر ناصر فربد داد. 

سپهبد قرنی که پیش از سال 1336 معاون ستاد ارتش و قبل از آن رئیس اطلاعات ارتش (رکن دوم ستاد) بود در آن سال دستگیر و پس از یک محاکمه غیرعلنی به زندان و اخراج از ارتش محکوم شد و 3 سال بعد از زندان آزاد گردید. اعلام شده بود که وی درصدد کودتا بر ضد ‌شاه بود. از آن پس، سپهبد قرنی در جامعه ایران به‌عنوان شخصیتی ضد‌سلطنت شناخته می‌شد و مورد احترام بود.

پیمان امنیت مشترک ایران، افغانستان و ترکیه

22 آوریل 1926 (اردیبهشت‌1305 هجری خورشیدی) میان ایران، ترکیه و افغانستان یک پیمان دوستی و امنیت مشترک به امضا رسید که مورخان نوشته‌اند سیاست انگلستان پشت سر آن بود که در آن زمان یک قدرت بزرگ جهانی و استعمارگر شماره یک به شمار می‌رفت.

این پیمان در تهران و در خانه محمدعلی فروغی نخست‌وزیر وقت توسط نمایندگان 3کشور امضا شد. فروغی (ذکاءالملک) ماه بعد (پانزدهم خرداد‌1305) از نخست‌وزیری برکنار شد ولی در کابینه بعدی او را   وزیر جنگ کردند! در هفته‌ای که پیمان دوستی 3کشور امضا شد، رضاخان سرگرم برگزاری مراسم تاجگذاری خود بود. به‌نظر مورخانی که درباره پیمان امنیت مشترک ایران- ترکیه و افغانستان تحقیق کرده‌اند. هدف انگلستان از تشویق 3کشور به امضای این پیمان، ایجاد یک سد در برابر سرایت تفکر سوسیالیسم روسیه شوروی به جنوب و در پی آن سلطه و نفوذ مسکو بود. همچنین دولت لندن که همواره نظر خاص به افغانستان داشته است می‌خواست که با امضای این پیمان، از دعاوی احتمالی دودمان سلطنتی تازه ایران نسبت به آن سرزمین پیشگیری کرده باشد. ایجاد افغانستان از تجزیه ایران، عمدتا با بازی‌های انگلستان در دوران سلطنت قاجاریه صورت گرفته بود. 

ابتکار برزیل در ساخت یک پایتخت تازه که دارد جهانی می‌شود

50‌سال پیش در روزی چون امروز ادارات مرکزی 3 قوه حکومتی برزیل در پایتخت تازه این کشور- برازیلیا کار خود را از سر گرفتند. انتقال این ادارات دولتی به این شهر «تازه ساخت» و مرکزی چند ساعت پیش از آن پایان یافته بود. برازیلیا پایتخت تازه برزیل ظرف 41‌ماه (از 1956 تا 1960) ساخته شده بود.

دولت برزیل نخستین کشور جهان به شمار می‌آید که برای حل مسئله جمعیت و مشکلات ناشی از آن از جمله ترافیک، در مرکز کشور شهر تازه‌ای ساخته و پایتخت قرارداده که این ابتکار دارد جهانی می‌شود و مشکلات محیط‌زیستی سبب شده است که برخی از دولت‌ها به اندیشه انتقال پایتخت‌ها به شهری کوچک یا تازه‌ساز در مرکز کشور خود بیفتند. دولت برزیل برای سکونت در برازیلیا و جلوگیری از تبدیل آن به شهری بزرگ، محدودیت‌هایی وضع کرده است. می‌دانیم که جمعیت شهر واشنگتن پایتخت فدراسیون 305‌میلیونی آمریکای شمالی 800 - 700 هزار نفر است.

جنگ شیمیایی

ارتش آلمان‌22 آوریل‌1915 و در دومین سال جنگ جهانی اول، در جبهه بلژیک برضد‌ 2لشکر فرانسوی (عمدتا مرکب از افراد الجزایری و مراکشی)، 2لشکر انگلیسی و یک لشکر کانادایی سلاح شیمیایی (گاز کلر) به کار برد که بر اثر آن، ظرف یکی- 2ساعت 6هزار نفر جان سپردند. در این عملیات که در یک جبهه 6کیلومتری انجام شد 168‌تن گاز کلر رها شده بود و این گاز ریه نظامیان را از کار انداخته بود. این دومین بار بود که ارتش آلمان در جنگ از سلاح شیمیایی استفاده می‌کرد. این ارتش 3 ماه پیش از آن در جبهه شمال برضد‌روس‌ها از این سلاح استفاده کرده بود.

روزی که پرتغالی‌ها به برزیل رسیدند

«پدرو آلوارس کابرال» دریانورد پرتغالی 22‌آوریل 1500‌میلادی به آب‌های برزیل رسید و روز بعد (23آوریل) از کشتی پیاده شد و پای بر این سرزمین قاره آمریکا گذارد که چون دارای جنگل‌های درخت برزیل (چوب سرخ) بود نامش را برزیل گذارد و پس از چند روز،( یکم ماه مه) آنجا را ملک شخصی پادشاه پرتغال اعلام داشت و با نصب  پرچم پرتغال و یک صلیب چوبی که همانجا ساخته شده بود، آن سرزمین پهناور  را به همین آسانی متصاحب شد.

کابرال و همراهانش هنگام ورود به برزیل با انبوه بومیان (سرخپوستان) روبه‌رو شدند که در کلبه‌های بزرگ زندگی می‌کردند و در گهواره (هموک) می‌خوابیدند و برای شکار از تیر و کمان استفاده می‌کردند. آنان مردمانی صلح طلب بودند و درصدد وارد ساختن آزار به تازه واردین برنیامدند. برزیل با وسعتی بیش از 8میلیون و 500هزار کیلومتر، تا قرن نوزدهم وابسته به پرتغال کوچولو بود.