نوشیروان کیهانی زاده سوم ژوئن سال‌1953 (دو ماه و نیم پیش از براندازی 28‌‌مرداد1332 ) جان فاستر دالس، وزیر امور خارجه وقت آمریکا پس از یک دیدار طولانی با «لوی هندرسون» سفیر این کشور در تهران اعلام کرد که دولت آمریکا نمی‌گذارد ایران به دست کمونیست‌ها و مخالفان آمریکا بیفتد.

با افتادن ایران به دست مخالفان غرب، خاور‌میانه استراتژیک و نفتدار از دست
 خواهد رفت و چراغ اقتصاد اروپا و ژاپن خاموش خواهد شد. وی دولت ترومن (دولت قبلی آمریکا) را متهم کرد که سیاست روشن و درستی در قبال تحولات (وقت) ایران نداشته است. دالس گفت: برای ما ایران غیرکمونیست و متحد غرب به‌مراتب مهم‌تر از نفت است. دولت ایران، صرف‌نظر از اینکه چه کسی نخست‌وزیر آن باشد، باید در کنار ما، دوست و متحد اطمینان بخش ما باشد.

تصرف یک منطقه به آسانی نوشیدن آب

هرناندو دو سوتو، فرماندار اسپانیایی کوبا سوم ژوئن‌1539 در جست‌وجوی طلا و تصاحب زمین وارد منطقه‌ای شد که حالا فلوریدا نامیده می‌شود. وی بلافاصله پس از ورود به این منطقه آن را ملک دولت اسپانیا اعلام کرد! هنر وی این بود که گام به آنجا گذارده بود. در آن زمان بلعیدن سرزمین‌ها به همین آسانی بود که بازماندگان این غارتگران اروپایی اینک هر متر‌مربع این اراضی مفت‌خور شده را به گزاف می‌فروشند و ثروت بادآورده خود را به رخ ملل دیگر می‌کشند. 3 قرن بعد دولت اسپانیا فلوریدا را به دولت واشنگتن فروخت که یک ایالت آمریکا را تشکیل می‌دهد.

دو سوتو با 9‌کشتی، 620‌تفنگدار و 220 اسب از کوبا خارج و وارد فلوریدا شد و سپس از مناطقی که قرن‌ها بعد مهاجرین انگلیسی بر آنها نام جورجیا، کارولینا، تنسی، آرکانزا، کنتاکی، ایندیانا، آلاباما و تگزاس گذاردند دیدن کرد بدون اینکه به هدف خود که کسب طلا برای خزانه اسپانیا و رسیدن به چین بود نائل آید. دو‌سوتو در سال‌1542 در آرکانزا و در کنار می‌سی‌سی‌پی درگذشت.

روزی که صلیبیون انتاکیه را ویران ساختند

صلیبیون در لشکرکشی اول خود به خاور‌میانه، سوم ژوئن سال‌1098 شهر انتاکیه (آنتیوخ) را در حاشیه خلیج اسکندرون تصرف و ویران کردند. آنان در سر راه خود به فلسطین و تصرف بیت‌المقدس به انتاکیه رسیده بودند. انتاکیه که اینک بیش از 30‌هزار جمعیت ندارد در آن زمان شهری چندصدهزار نفری بود. این شهر در قرن سوم پیش از میلاد توسط سلوکوس اول، جانشین اسکندر در بهترین نقطه شرق مدیترانه ساخته شده بود و بیشتر ساکنان اولیه آن مقدونی و یونانی تبار بودند.

«طلال» چون فریاد زد مرگ بر استعمار، او را دیوانه اعلام و از سلطنت اردن خلع کردند!
سوم ژوئن سال‌1952 طلال‌ابن‌عبدالله، پادشاه 53ساله اردن ناگهان در پاریس به سفارت انگلستان رفت و در برابر کارکنان سفارت و مراجعان فریاد زد: مرگ بر استعمار، مرگ بر انگلستان، زنده باد اردن و... و از آنجا خارج شد. در پی این اقدام، پارلمان اردن که تعطیلات خود را می‌گذرانید به دعوت ابوالهدی پاشا، نخست‌وزیر وقت تشکیل جلسه داد و اعلام کرد که ملک طلال به بیماری روانی مبتلا شده و قادر به انجام وظایف خود نیست. سپس با تصویب پارلمان، حسین پسر خردسال طلال بر جای پدر نشست و تا مدتی نایب‌السلطنه بود. طلال پس از قتل پدرش ملک عبدالله در ژوئیه‌1951 در بیت‌المقدس  بر جای او نشسته بود.

گلوله «شرپنل»

ژنرال انگلیسی هنری شرپنل که در 1803 گلوله شرپنل را اختراع کرد که به نام او باقی مانده است سوم ژوئن سال‌1761 به دنیا آمده بود. وی یک افسر توپخانه بود که این گلوله را ساخت. «شرپنل» یک گلوله مجوف است که داخل آن گلوله‌های منفجره متعدد قرار می‌دهند. گلوله اصلی پس از شلیک، در مسیر خود و نزدیک به هدف منفجر می‌شود و گلوله‌های منفجره داخل خود را آزاد می‌کند که در منطقه بزرگی فرو می‌ریزند و باعث تلفات فراوان می‌شوند. از این گلوله‌ها در جنگ 1804 علیه ارتش ناپلئون استفاده شد و هنری شرپنل ارتقای درجه یافت. دولت انگلستان به خاطر این اختراع تصویب کرد که مادام‌العمر به ژنرال شرپنل هر ماه 1200‌لیره استرلینگ بدهند.