پنجشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۶:۴۱
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: دهم ژوئن سال1747 (20خرداد و روزی چون امروز) در فتح‌آباد قوچان، نادرشاه در خوابگاهش به دست تنی چند از ژنرال‌هایش به قتل رسید.

دهم ژوئن در عین حال سالگشت مرگ 2 زمامدار برجسته دیگر است. 2هزار و 70سال پیش از قتل نادر، اسکندر مقدونی نیز دهم ژوئن (سال‌323 پیش از میلاد) در بابل (جنوب‌غربی بغداد امروز) درگذشت و دهم ژوئن سال‌1190 فردریک باربروسا (ریش قرمز) پادشاه امپراتوری مقدس (کاتولیک‌های اروپا) در جریان لشکرکشی به خاورمیانه (جنگ‌های صلیبی) در رود سالف (گوک‌سو) در جنوب‌غربی آناتولی (ترکیه امروز) غرق شد و عمرش پایان یافت.

نادر در سال‌1736 میلادی در یک اجتماع بزرگ در آذربایجان با رأی زعمای ایران، سران قبایل، کدخدایان و معتمدان نقاط مختلف کشور به شاهی انتخاب شده بود. وی نیروهای روسیه را به آن سوی داغستان فراری و عثمانی را گوشمالی داده و برجای خود نشانده بود، منطقه فرارود (آسیای میانه) را آرام و گردنکشان ایران خاوری (پختون‌ها = پشتون‌ها) را تنبیه و دهلی را در سال‌1739 (نوروز) به تصرف خود درآورده بود. نادر نه تنها حاکمیت ایران را بر سراسر خلیج‌فارس مسلم ساخته بود بلکه سران مسقط و عمان را نیز به سوی خود جلب کرده، سرگرم ساخت ناو جنگی و درصدد تصرف جزیره زنگبار در حاشیه آفریقا هم بود تا راه آسیا را بر استعمار غرب سد کند.

نادر که آخرین آیین‌های نوروزی دوران حیات خود را در کرمان گذرانیده بود، نیمه خرداد در راه بازگشت به پایتخت خود (مشهد)، در فتح‌آباد، 12‌کیلومتری قوچان (خبوشان آن زمان) اردو زده بود. وی دژبانی اردو را به احمدخان درانی، افسر 25‌ساله پشتون، سپرده بود که این امر باعث ترس افسرانی شده بود که بر جان خود ایمن نبودند و بنابراین نقشه کودتا و قتل او را کشیدند و به اجرا درآوردند.

ایران در محاصره اقتصادی؛ ولی گوشت در تهران هر کیلوگرم 26 قران بود

خردادماه سال‌1332‌- در اوج محاصره اقتصادی ایران، درگیری مصدق با دولت لندن که دولت تازه جمهوریخواهان آمریکا نیز وارد آن شده بود و  مخالفت با اعتبارنامه برخی نمایندگان و وارد کردن اتهام به این و آن در مورد مشارکت در ربودن و قتل سرتیپ افشار توس- رئیس شهربانی وقت- مسئله دیگری توجه تهرانی‌ها را به‌خود جلب کرده بود و آن معارضه شهرداری با توزیع‌کنندگان گوشت (عمده‌فروش‌ها) بود که 19‌خرداد به اوج خود رسیده بود. روز بعد (20‌خرداد) امینی- شهردار وقت- (که در سال‌1388 فوت شد) به عمده‌فروش‌ها اخطار کرد که اگر بخواهند بیش از این بازی درآورند، شهرداری خود مستقیما به توزیع گوشت میان قصابی‌ها اقدام خواهد کرد و چنانچه بعضی قصاب‌ها اخلال کنند، در هر کوچه و خیابان دکه نصب خواهد کرد و به فروش گوشت مشغول خواهد شد.

دعوا بر سر این بود که شهرداری نرخ گوشت را هر کیلو‌گرم 26 قران تعیین کرده بود و قصاب‌های عمده‌فروش مدعی بودند که با این نرخ برایشان سودی حاصل نمی‌شود زیرا باید گوشت را هر کیلو‌گرم 24‌قران به قصاب‌های خرده‌فروش بدهند و با پولی که به چوبدار برای خرید گوسفند می‌دهند، بیش از 5 شاهی (یک چهارم یک قران) در هر کیلو برایشان نمی‌ماند و شهردار می‌گفت که همین سود کافی است.

شهردار برای اجرای اخطار خود جمعی از  رفتگران  را لباس سفید پوشاند و آماده فروش گوشت در دکه‌ها کرد و از طرفی هم دست به خرید گوسفند از چوبدار‌ها زد که عمده فروش‌ها با مشاهده سپورهای سفیدپوش جا خوردند و تسلیم نظر شهردار شدند و قیمت گوشت، هر یک کیلو‌گرم 26 قران تثبیت شد.

اعلان جنگ به فساد اداری در قاره آمریکا!

دهم ژوئن‌2004 وزیران 34‌کشور عضو سازمان کشورهای قاره آمریکا در پایان اجلاس دو روزه خود در شهر«کیتو» به فساد اداری در این منطقه از جهان اعلان جنگ دادند.  این وزیران در نشست خود پذیرفتند که وجود فساد اداری و لانه کردن آن در سازمان‌های دولتی و غیردولتی آمریکای لاتین از رشوه و پارتی بازی تا اختلاس، جعل و کلاهبرداری رشد اقتصادی آمریکای لاتین را مانع شده، دمکراسی را آبکی و ضعیف ساخته و عوام‌الناس را ناراضی و نومید کرده به‌گونه‌ای که هرکس آرزوی مهاجرت از وطن را دارد. در پی همین اجلاس، کار فساد‌زدایی آغازشد.

این وزیران در اعلامیه آن روز خود راه‌حل مسئله را در ضربتی و فعال‌تر کردن دستگاه‌های قضایی، ایجاد دادگاه‌های ویژه و اختصاصی مبارزه با فساد اداری به‌منظور پس گرفتن پول‌های به دست آمده از آن و طرد افراد ناصالح دانسته و تأکید بر استرداد مجرمین مربوط که به کشورهای دیگر پناه می‌برند داشتند و در عین حال تأکید کرده بودند که گماردن افراد غیرواجد شرایط به سمت‌های اداری باعث بسط فساد می‌شود.

کد خبر 109274

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز