نوشیروان کیهانی زاده: 12 ژوئن سال 1898 چند واحد از سپاه تفنگداران دریایی آمریکا (نیروی دریابرد) در خلیج گوانتانامو در کوبا مستقر شدند که هنوز در این منطقه باقی هستند.

این واحدها یازدهم ژوئن در خلیج گوانتانامو پیاده شده بودند تا اسپانیایی‌ها را از کوبا برانند و سپس به وطن خود بازگردند. اسپانیا کوبا را از 1492 که کریستف کلمب در نخستین سفر دریایی خود به قاره آمریکا به این جزیره رسیده بود از آن خود می‌دانست و در طول چهار قرن و اندی مالکیت، مهاجران فراوان به آنجا فرستاده بود که همچنان به زبان اسپانیایی تکلم می‌کنند، فرهنگ اسپانیایی دارند و کاتولیک مذهب‌اند. با وجود خروج اسپانیا از کوبا، دولت آمریکا پایگاه خود در گوانتانامو را (البته تحت عنوان مستاجر) همچنان حفظ کرده و از سال 2002 آن را به بازداشتگاه مظنونین به تروریسم و همکاری با القاعده مبدل ساخته است.

بانزا؛ نبرد انتحارآمیز یک واحد ژاپنی و تصرف جزیره آمریکایی

امپراتوری ژاپن 12 ژوئن 1942 ،2جزیره «آتو» و «ریسکا» را در آلاسکا تصرف کرد تا از آنجا تعرض زمینی خود به آمریکای شمالی را که بعدا از اندیشه‌های استالین شد، آغاز کند. آلاسکا را روسیه در دهه 1870 به دولت واشنگتن فروخت. از سال 1812 (زمان تعرض انگلیسی‌ها به ایالات متحده که ضمن آن شهر واشنگتن هم به آتش کشیده شد) تا آن روز این نخستین بار بود که نظامیانی از یک کشورخارجی گوشه‌ای از ایالات متحده را تصرف کرده در آنجا مستقر شده بودند. این استقرار تا 30 می ‌سال بعد (تقریبا یک سال) ادامه داشت. تاریخ‌سازشدن این رویداد تنها به خاطر تصرف این دو جزیره نبود بلکه ایستادگی ژاپنی‌ها در برابر آمریکاییان که از 11می‌1943 تا 30 می‌ طول کشید و به بانزای (نبرد تا آخرین قطره خون ـ نبرد انتحارآمیز) معروف شده است فصلی از تاریخ را بازکرده است.

دولت آمریکا برای پس گرفتن جزیره «آتو» در آلاسکا که در آن2900 سرباز ژاپنی به فرماندهی سرهنگ یاسویو یاماساکی مستقر بودند 15هزار نظامی به این جزیره فرستاد که با آتش توپ‌های چند کشتی جنگی پشتیبانی می‌شدند. سرهنگ یاماساکی به سربازان خود گفت که پیروزی ما در این وضعیت امکان‌پذیر نیست بنابراین بهتر است که برای وطن تاریخ بسازیم و تا آخرین نفر و آخرین قطره خون ایستادگی کنیم. نظامیان ژاپنی 19 روز در برابر نیروی برتر ایستادگی خارق‌العاده کردند،2850تن از آنان و از جمله سرهنگ یاماساکی کشته شدند و 29 نفر دیگر که مجروح شده و عمدتا برخاک افتاده بودند به اسارت درآمدند.

رایگان شدن تحصیل در دانشگاه‌های ایران

22 خرداد سال 1335هجری (54 سال پیش در روزی چون امروز) دولت وقت اعلام کرد که از سال تحصیلی آینده تحصیل در دانشگاه تهران رایگان خواهد بود و از دانشجویان پولی دریافت نخواهد شد. در آن زمان درآمد سالانه ایران از صدور نفت 200 میلیون دلار بود. تعلیمات عمومی نیز رایگان و یکنواخت بود. بعدا که ایران دارای دانشگاه‌های متعدد شد، تحصیل در همه دانشگاه‌های دولتی رایگان شد و از اواسط دهه 1350، مؤسسات غیردولتی آموزش عالی هم از دریافت شهریه و هرگونه پول دیگر از دانشجویان منع شدند و از همان سال پرداخت کمک هزینه به دانشجویان نیز آغاز شد.

ماجرای ویران شدن شهر «تروا»

طبق برآورد «اراتوستنس» ریاضیدان، جغرافیدان و فضاشناس یونانی تبار و محاسبات تقویمی قرون معاصر، شهر تروا در دهه آخر بهار سال 1184پیش از میلاد (یازدهم، دوازدهم  یا سیزدهم ژوئن) با توسل به تاکتیک خاص و خدعه (داستان برجای گذاردن اسب چوبی که چند نظامی در شکم آن پنهان شده بودند و...) به دست یونانیان افتاد و ویران شد. یونانیان اواخر آوریل وارد این شهر شده بودند و ویرانی کامل شهر به‌دلیل «سنگ ساخت» بودن ساختمان‌ها 48 تا 50روز طول کشیده بود. «هومر» شاعر نابینای یونان باستان در «ایلیاد» به توصیف جنگ افسانه مانند تروا (ربوده شدن هلن دختر اسپارتی به این شهر، در اسارت «پاریس» تروایی قرار گرفتن او و...) پرداخته است. تروا از سال 546 پیش از میلاد و پس از غلبه ارتش ایران به فرماندهی کورش بر دولت لیدی در قلمرو ایران قرار گرفته بود و این منطقه حدود 2قرن توسط یک ساتراپ (استاندار) ایرانی اداره می‌شد.

کد خبر 109430

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز