مرتضی تمدن* اخبار غیرموثق حاکی از آن است که ظاهراً پیش‌بینی اولیه فعالان سیاسی در خصوص ورود ترکیبی از کاندیدهای فهرست‌های اصلی به شورای شهر تهران در حال محقق شدن است.

 در صورتی که این پیش‌بینی محقق یابد، به نظر می‌رسد شورای شهر تهران در دوره چهارم، شورای سختی خواهد بود چرا که وجود افکار متعدد و بعضاً متضاد در یک شورا، تصمیم‌گیری را بسیار سخت خواهد کرد، وجود ترکیب متفاوتی از گرایشها  وسلیقه‌های سیاسی مخالف یکدیگر مانع از تشکیل شورایی منسجم در تهران شده و هماهنگ کردن تصمیمات و پیگیری اهداف را بسیار دشوار می‌سازد. حتی اگر نسبت کاندیداها به صورت 50 درصد از یک فهرست و 50 درصد بقیه از دو فهرست دیگر باشند و ائتلاف نانوشته‌ای هم میان کاندیداهای دو فهرست در درون شورای شهر صورت گیرد باز هم اداره کردن چنین شورایی دشوار خواهد بود، مگر اینکه کاندیداهایی که عضو شورای شهر هستند از خیلی چیزها بگذرند که مهمترین آن عقیده سیاسی شان است تا بتوانند تنها به فکر شهر و مشکلات مردم باشند و درصدد حل آنها برآیند.  اگر اعضای شورای ترکیبی شهر تهران، نتوانند در کنار یکدیگر فعالیت کنند کار برای شهردار تهران نیز دشوار خواهد شد.  و اما مسأله مهمتر از انتخابات، صیانت از آرای مردمی است که با امیدواری به حل مشکلاتشان در انتخابات شرکت کرده و حضور پرشوری را رقم زد و به تکلیف و دینشان عمل کردند.
اینکه باید  آرایی را که به صندوق‌ها ریخته شده حفظ و صیانت کرد  بحثی است که کسی تردیدی در آن ندارد، بلکه باید از هر کاری که موجب سلب اعتماد مردم و حتی ابهام در شمارش آرا نیز می‌شود، به طور جدی پرهیز نمود.
لذا با توجه به آرای تلفیقی مردم شهر تهران به فهرست‌های انتخاباتی، لازم است از هر اقدامی که موجب ایجاد سئوال و یا ابهام می‌شود پرهیز کرد و این مهم انجام نمی‌شود مگر اینکه مسئولین انتخابات مردم را لحظه به لحظه در جریان تمام جزئیات اقداماتی که بناست در مرحله شمارش آرا انجام شود قرار دهند و از هر اقدامی که منجر به پرده‌پوشی و پنهانکاری می‌شود بپرهیزند. باید فضای اطلاع‌رسانی در شمارش آرا، بسیار دقیق و شفاف باشد، اطلاع‌رسانی صادقانه و شفاف و وجود فضای آرامش موجب اعتماد‌سازی است.
در صورتی که کوچکترین ابهام و تردیدی در نحوه شمارش آرا به وجود آید، نخستین دستگاهی که مسئول پاسخگویی به شبهات است، هیأت‌های اجرایی هستند، آنها در خط مقدم پاسخگویی در قبال هر نوع پرسش راجع به صیانت از آرای مردم قرار دارند. در گام بعدی وزارت کشور به عنوان تنظیم کننده روابط دستگاههای برگزارکننده انتخابات باید پاسخگو باشد و در مرحله نهایی هیأت‌های نظارتی بر انتخابات نسبت به صیانت و حفظ آرای مردم و سلامت در شمارش آنها مسئولند.  امید آن که همه مسئولین اجرایی و نظارت بر انتخابات شوراها حضور مردم در پای صندوق‌های رأی را گرامی داشته و با امانتداری در نظر و رأی آنها، سلامت انتخابات را تضمین کنند.

* نماینده مجلس شورای اسلامی