تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۸۹ - ۲۰:۰۰

هر‌بار که باران چهره شهر را می‌شوید برای افراد نکته‌سنج، پیغام‌های زیادی به‌همراه دارد.

برای‌نمونه باران تمام زباله‌هایی را که در شهر به این سو و آنسو پرتاب شده‌اند، یکباره آشکار کرده و نشان می‌دهد که همین اندک‌اندک‌ها جمع شده و در یک روز می‌تواند موجب گرفتگی‌ جوی‌ها شود. به‌دنبال آن جوی‌ها نیز طغیان می‌کنند و سطح پیاده‌رو‌ها را فرا می‌گیرد.

البته این پایان ماجرا نیست. کارگران زحمتکش شهرداری که در روز‌های سرد سال به صورت‌های خسته و سرمازده‌شان خیره می‌شویم برای خالی‌کردن جوی‌ها باید تا زانو در آب‌آلوده و سرد فرو بروند. اگر بگوییم که گناه این مشقت آنها به گردن زباله‌انداز‌هاست بیراهه نرفته‌ایم.

این زباله‌ها چه یک کاغذ کوچک یاته‌سیگار باشد چه یک کیسه‌زباله تفاوت چندانی نمی‌کند. البته پس از اینکه از زباله‌ انداختن دست‌ برداشتیم می‌توانیم چنانچه در نزدیکی محل زندگی‌ یا محل کارمان چنین مشکلاتی پیش آمد گوشی تلفن را برداریم و با سامانه 137‌شهرداری تماس بگیریم و نشانی محل را اعلام کنیم.

برچسب‌های تخلیه‌چاه

چندی پیش در همین ستون گلایه‌ شهروندان از محل نصب برچسب‌های آگهی تخلیه چاه و غیره را منعکس کردیم. نوشتیم که این اواخر صاحبان شرکت‌های یاد‌شده حتی به کارت‌پخش‌کن‌ها اجازه داده‌اند تا برچسب‌ها را روی خودرو‌ها نیز نصب کنند. به‌دنبال این، موضوع تعدادی از صاحبان چنین شرکت‌هایی با دفتر روزنامه تماس گرفته و این مورد را جزئی و در مقیاسی محدود ارزیابی کردند حال آنکه فقط در مسیر نگارنده، روزانه چندین و چند مورد اینچنینی مشاهده می‌شود و تصویری که مشاهده می‌کنید یکی دیگر از این موارد به‌قول آقایان محدود است. به‌هرحال شهروندان از مسئولان توقع دارند هرچه‌ سریع‌تر به مشکلی که بیش از حد مورد بی‌توجهی قرار گرفته است، رسیدگی کنند.

برداشتن موانع زندگی

شاید یادآوری این مورد که برخی از افراد بدون‌توجه به خطوط و پل‌های عابرپیاده از وسط بزرگراه و تقاطع‌های شهر تردد می‌کنند تکراری باشد اما به‌نظر می‌رسد برخی تصور می‌کنند به‌جای توقف پشت تمام موانع زندگی باید آنها را از پیش روی بردارند. با‌وجود این مشکل از آنجا نشات می‌گیرد که افراد یاد‌شده از سر راه برداشتن موانع زندگی را از نرده‌های کنار پیاده‌رو آغاز می‌کنند.

برای‌نمونه در حاشیه پیاده‌روی اطراف میدان فردوسی نرده‌هایی نصب شده تا برخی ‌یکباره هوس عبور از وسط میدان به سرشان نزند حال آنکه مانند آنچه در تصویر می‌بینید برخی با زور بازو یا هر وسیله‌ای اقدام به برش این نرده‌ها می‌کنند تا هر روز بدون هیچ مانعی از وسط خیابان عبور کنند. یادآوری این نکته ضروری است که چنین موانعی برای حفظ‌زندگی نصب شده‌اند نه برای جلوگیری از آن. بنابراین بی‌توجهی به آنها و برداشتن‌شان فرد را به پایان سلامتی یا حتی زندگی نزدیک می‌کند.

ناودان روی سر رهگذر

هوا که بارانی می‌شود رفتار بسیاری از شهروندان هم تغییر می‌کند. گاهی اوقات دیده می‌شود که برخی از رهگذران چسبیده به دیوار خانه‌ها و مجتمع‌ها در پیاده‌رو حرکت می‌کنند تا هدف آبیاری خودروهایی قرار نگیرند که راننده‌هایشان بی‌توجه با سرعت از روی آبگرفتگی‌ها رد می‌شوند اما گاهی همین رهگذران از این نکته غافل می‌شوند که ممکن است آب باران ناودان خانه‌ای که هنوز شکل و شمایل قدیمی دارد روی سرشان جاری شود.

گویا مالکان این ساختمان‌ها فراموش کرده‌اند که ناودان آب‌‌کثیف روی پشت‌بام را به بیرون منتقل می‌کند و جاری‌شدن آن روی سر هرکسی هم وی را گل‌آلود می‌کند و هم در معرض ابتلا به سرماخوردگی قرار می‌دهد. به هر حال به نظر می‌رسد که این ناودان‌ها باید بلندتر شوند تا آب آنها به‌جای سر رهگذران به‌زمین یا جوی آب منتقل شود.