تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۵

علیرضا رستگار: از دورانی که صاحبان افکار نو، جست‌وجوگران علم و دانش، ادیبان و شاعران در جوامع پدیدار شدند، نویسندگی و صاحب قلم بودن چهره‌ای متفاوت پیدا کرد.

پیش از آن اولین نمونه‌های کتاب بر روی پوست و سنگ ظاهر شده بود که بیشتر به حکایت دربار شاهان اختصاص داشت. هنگامی که نویسندگان مستقل پدید آمدند، یک هدیه متفاوت را با خود همراه آوردند. آنان کشف کردند که باید موضوعات را به شکلی خاص نظم داد و در یک مجموعه به نمایش گذاشت تا آن که می‌خواند به دقت با موضوع مطرح‌شده آشنا شود و آن را بفهمد.

هویت کتاب این‌گونه شکل گرفت تا انتقال اطلاعات در دورانی که وسایل ارتباطی وجود نداشت، به عنوان یک عامل مهم در مسیر گسترش علم و دانش کارساز شود. ماجرا با تاریخ‌نگاری آغاز شد و با ظرافت شاعران و نکته‌سنجی ادیبان توجه افراد بیشتری را به خود جلب کرد و در نهایت با تلاش صاحبان علم و دانش مرزهای جدیدی از پیشرفت را آشکار کرد. بسیاری از آنچه بخشی مهم از زندگی در روزگار ما را شکل می‌دهد حاصل دانشی است که از سفر کتاب‌ها در روزگاران قدیم آغاز شده است و به همین دلیل کتاب گنجینه‌ای همیشگی است. وسایل ارتباطی چون اینترنت روزگار ما را تسخیر کرده است، اما کتاب هنوز هم دنیای اختصاصی خود را در اختیار دارد و کتاب‌خوانی همان حس قدیمی را که قرن‌ها پیش اندیشمندان را تسخیر می‌کرد.

هر کسی که به جست‌وجوی کتابی برود، آن را در دست بگیرد و خواندن را آغاز کند حضور در این دنیای متفاوت را تجربه خواهد کرد. این یک سفر اختصاصی است به دنیای کتاب که خواننده را به فکر کردن مجبور می‌کند، به قضاوت وا می‌دارد و اجازه انتخاب می‌دهد. راه‌های رفته و نرفته دیگران، سرنوشت انتخاب‌ها و در نهایت شیوه‌های متفاوت زندگی نسل به نسل با کتاب سفر کرده است تا همراهمان باشد. کتاب همیشه همین نزدیکی‌هاست، در انتظار کسانی که مشتاق سفر به دنیای فکر باشند.

منبع: همشهری آنلاین