آرش نورآقایی: نام علمی‌اش Crocodylus palustris است. نه در رودخانه نیل، بلکه در رودهای سرباز، باهوکلات و باجو ایران خودمان دیده می‌شوند.

 این گونه تمساح برخلاف ظاهرش، از آن گونه جانورانی نیست که با دیدنش نفس‌ها در سینه حبس شود و هوا سنگین به نظر رسد. برعکس حیوانی خجالتی و محتاط است و تقریباً هیچ گزارش قابل توجهی از حمله آنها به انسان وجود ندارد و هرگز تهدیدی برای اهالی و بومیان ساکن منطقه نبوده است و حتی برای بومیان، محترم است. برکه‌هایی که تمساح در آنها زیست می‌کند از نظر اهالی پاک و عاری از آلودگی است.
محل زندگی این نوع کروکودیل هند و پاکستان و سریلانکاست و مناطق رودخانه‌ای باهوکلات در ایران آخرین حد پراکندگی این گونه جانوری است.
لقبش تمساح پوزه کوتاه است و حس بویایی بسیار قوی‌ای دارد که به یاری آن می‌تواند از وضعیت‌های خطرناک فرار کند و مخفی شود. همچنین می‌تواند مسیر برکه بعدی را از فاصله چند کیلومتری تشخیص دهد. مثل همه انواع کروکودیل‌ها گوشتخوار است و با اینکه با شش تنفس می‌کند، می‌تواند چندین ساعت را در زیر آب بماند. برای شکار به‌طور ناگهانی و از جلو حمله می‌کند.نمونه‌هایی با 4 متر نیز از این حیوان گزارش شده، اما طول آن معمولاً کمتر از این مقدار است. نیمی از طول حیوان مربوط به دم اوست.