گروه اقتصادی: مجلس به حمایت‌های ویژه از روستایی‌ها و روستا‌نشین‌ها در 5سال آینده رای مثبت داد تا دولت مکلف شود نه‌تنها همه روستایی‌ها را تحت پوشش بیمه‌ای قرار دهد بلکه سیاست‌های حمایتی و تسهیلات ویژه برای شکل‌گیری مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها در اولویت برنامه‌ریزی‌های برنامه پنجم قرار گیرد.

به گزارش ایسنا از مذاکرات صبح دیروز مجلس در بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه، دولت مکلف شد به‌منظور بهبود وضعیت روستاها از گسترش کشاورزی صنعتی و صنایع روستایی حمایت و سیاست‌های تشویقی در جهت مهاجرت معکوس را تدوین کند.

با تصمیم مجلس، دولت باید برای بهبود وضعیت روستاها، ارتقای سطح درآمد و کیفیت زندگی روستاییان و کشاورزان و کاهش نابرابری‌های موجود بین جامعه روستایی، عشایری و جامعه شهری برنامه‌ریزی کند تا شاخص‌های روستایی و توسعه روستایی ارتقا یابد. براساس مصوبه دیگر مجلس، دولت مکلف است از گسترش کشاورزی صنعتی و صنایع روستایی با اولویت توسعه خوشه‌ها و زنجیره‌های صنعتی، کشاورزی کوچک و متوسط و نیز صنایع‌دستی و خدمات گردشگری و ایجاد و توسعه بازارهای محلی با اولویت مراکز دهستان‌های دارای قابلیت توسعه حمایت کند.

مجلس همچنین دولت را مکلف کرد که سیاست‌های تشویقی در جهت مهاجرت معکوس و تثبیت نسبی جمعیت روستایی تا آخر سال اول برنامه را تدوین کند و برای بهسازی، نوسازی، بازسازی و ایمن‌سازی ساختار کالبدی محیط و مسکن روستایی مبتنی بر الگوی معماری اسلامی - ایرانی اقدام کند.

با اجرایی شدن قانون برنامه پنجم دولت موظف خواهد بود که فعالیت‌های کارآفرینی و اشتغالزای کوچک و متوسط تولیدی و خدماتی در مناطق روستایی را از طریق ارائه مشوق‌های مالی و اعتباری ساماندهی کند و نسبت به احداث، ترمیم و نگهداری و ایمن‌سازی شبکه راه‌های روستایی و حمایت مالی از طریق اعطای تسهیلات، وجوه اداره شده، یارانه سود و کارمزد جهت توسعه اشتغال خانواده‌های روستایی و عشایری با اولویت روش‌های محلی و بومی اقدام‌های لازم را انجام دهد.

همه روستاییان بیمه می‌شوند

این گزارش می‌افزاید: با تصویب نمایندگان مجلس، دولت موظف به همه‌گیر کردن بیمه روستایی و پوشش 100 درصد آنها از طریق تقویت صندوق تامین اجتماعی روستاییان شد. همچنین با تصویب پیشنهاد کمیسیون کشاورزی، دولت مکلف شد اقدام قانونی در جهت ایجاد شرکت شهرک‌های کشاورزی با اصلاح اساسنامه یکی از شرکت‌های مادر تخصصی موجود در چارچوب سیاست‌های اصل 44 به‌منظور هدایت، راهبری و احداث و توسعه زیرساخت‌های مجتمع‌های کشاورزی، دامی و شیلاتی را انجام دهد.

حمایت از تعاونی‌های فرش دستباف

نمایندگان در ادامه بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه دولت را موظف کردند تا با هدف ارتقا و بهبود بهره‌وری و افزایش سهم صادراتی، از تعاونی‌های فرش دستباف روستایی و شهری سراسر کشور حمایت کند.

این تصمیم با هدف ارتقا و بهبود بهره‌وری، تثبیت و افزایش سهم صادراتی و بازاریابی‌های داخلی و خارجی صورت گرفت و دولت باید از ایجاد و توسعه و تجهیز کارگاه‌های متمرکز و غیرمتمرکز و اتحادیه‌ها و شرکت‌های تعاونی فرش دستباف روستایی و شهری سراسر کشور حمایت کند.