به گزارش آسوشیتدپرس جورنال Biology Letters روز چهارشنبه 22 دسامبر گزارشی را منتشر کرد که بوسیله گروهی از دانشآموزان 8 تا 10 ساله از یک مدرسه ابتدایی انگلیس نوشته شده است و در مورد بررسی شیوه دیدن رنگها و الگوها بوسیله زنبورهایی عسل مودار است.
این سازمان علمی - که سه قرن سابقه دارد و برخی از برجسته ترین دانشمندان جهان در آن عضویت داشتند- گفت یافتههای گزارششده این کودکان یک "پیشرفت واقعی" در زمینه در دید رنگها و الگوها بوسیله این حشرات است.
این کودکان که با همکاری یک دانشمند علوم اعصاب در یونیورسیتی کالج لندن کار میکردند، به دقت روششناسی خود را مستند کرده و دادههای جمعآوریشده را مورد بحث قرار داده بودند.
این گروه دانشآموزان با دادن پاداش شکر، زنبورهای عسل را تعلیم دادند به سوی هدفهایی با رنگهای متفاوت بروند، و گزارش کردند که این حشرات میتوانند نشانههای بر اساس رنگ و الگو را بیاموزند و به یاد بیاورند.
این بررسی به طور موفقیتٱمیزی، مرحله بازبینی بوسیله کارشناسان مستقل را گذراند- گرچه نحوه ارائه آن اندکی غیرمعمول بود.
در مقدمه مقاله این آمده است: "دانشمندان به تجربه روی میمونها میپردازند، زیرا که آنها شبیه انسان هستند،اما زنبورها نیز میتوانند به انسان نزدیک باشند." در این گزارش عبارتهای سرگرمکننده دیگر و نمودارهایی که با مداد رنگی کشیده شده بود، دیده میشد.
دانشمندانی که در مورد گزارش این بچهها اظهار نظر کردهاند، میگویند گرچه این تجربههای معمولی هستند و با تجزیه و تحلیل آماری همراه نیستند، اما به طور هوشمندانهای و درستی طراحی شدهاند و در مقایسه با بررسیهای که بوسیله متخصصان بسیار تعلیمدیده انجام شدهاند، کم نمیآورند.
لاورنس مالونی، متخصص علوم اعصاب و ناتالی همپل در یک مقاله تفسیری به همراه گزارش این کودکان نوشتند: "این تجربیات پرسشی علمی را پرسیده بودند و به خوبی نیز به آن پاسخ داده بودند."
بو لوتو، دانشمندی که مسئول هماهنگی این بررسی بود،گفت: " امیدوار است که این طرح باعث الهامبخشی به افراد دیگر شود تا با شیوهای خلاقانه و سرگرمکننده به علم روی آورند."
این کودکان در انتهای مقاله نتیجه گیری میکنند: "ما مانند زنبورها هستیم. دانش سرگرمکننده و شادیآور است زیرا به شما امکان میدهد کارهایی را انجام دهید که هیچکس پیش از این آن را انجام نداده است."